زهرا ایرانشاهی بهره‌برداری از ۲۳۷ كیلومتر آزادراه‌ در سال۹۷ به طور کلی پروژه‌های راهسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بر اساس منطقه به پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه شمال، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه شمال غرب، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه شمال شرق و مجری مستقل بهسازی محور هراز، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه […]

زهرا ایرانشاهی
بهره‌برداری از ۲۳۷ كیلومتر آزادراه‌
در سال۹۷
به طور کلی پروژه‌های راهسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بر اساس منطقه به پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه شمال، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه شمال غرب، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه شمال شرق و مجری مستقل بهسازی محور هراز، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه غرب و مرکز، پروژه‌های اداره کل راهسازی منطقه جنوب و پروژه‌های مجری احداث کریدور بزرگراهی غرب کشور نقسیم می‌شوند.
حال با تاکید بر این نکته که به طور متوسط سالانه بیش از یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ كیلومتر بزرگراه در كشور به بهره‌برداری می‌رسد، در سال ۹۷، ۱۸ هزار میلیارد ریال برای تكمیل پروژه‌های راهسازی تخصیص یافت و ۹۸۰ كیلومتر از این جاده‌های ارتباطی نیز به بزرگراه تبدیل شدند. ضمن اینکه ۲۳۷ كیلومتر از آزادراه‌های کشور نیز به بهره‌برداری رسید. آزادراه‌هایی که بیشترین حجم آنها در استان‌های لرستان، مركزی، اصفهان – شیراز، تبریز-ارومیه، تبریز-مرند، كنارگذر جنوبی تهران، آزادراه شمال، حرم تا حرم، آزادراه قم و گرمسار-سمنان بودند.
حالا اما مدیرعامل شرکت ساخت و معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داده است که قرار است ۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم به مجموع آزادراه‌های کشور اضافه شود. خیراله خادمی ادامه داد: همزمان با سفر وزیر راه وشهرسازی به استان آذربایجان شرقی، عملیات اجرایی قطعه شش آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۳۲ کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان و همچنین ساماندهی ترافیک بین شهر تبریز و ارومیه آغاز شده است.

آزادراه ارومیه-تبریز، از مهم‌ترین پروژه‌های امسال شرکت ساخت
خادمی به همراه وزیر راه و شهرسازی در سفر دو روزه به استان آذربایجان شرقی از پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل این استان بازدید کرد. او ضمن بیان این نکته که در کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه راهسازی در دست اجرا وجود دارد، از آغاز عملیات اجرایی قطعه شش آزادراه ارومیه- تبریز خبر داد و گفت: این آزادراه با هدف ایجاد مسیری مناسب بین مراکز دو استان آذربایجان شرقی و غربی و ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان احداث می‌شود. این مقام مسئول با اشاره به شش قطعه این آزادراه توضیح داد: قطعاتی از این پروژه در دست احداث یا بهره‌برداری است و قطعه شش نیز به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان کمربندی جنوبی تبریز عمل خواهد کرد و آزادراه‌های تبریز- زنجان، تبریز- بازرگان و تبریز- ارومیه را به یکدیگر متصل می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی تسهیل ارتباط استان آذربایجان شرقی با استان‌های دیگر را از مزایای این طرح برشمرد و افزود: تکمیل شبکه آزادراهی در محدوده شهر تبریز، جلوگیری از ورود ترافیک برون شهری و گذری به بزرگراه کسائی و کاهش ترافیک، جذب ترافیک از سه راهی اهر به منظور کاهش ترافیک اهر از داخل شهر تبریز، جلوگیری از ورود وسائل نقلیه سنگین به داخل شهر تبریز و کاهش مسیر و افزایش سرعت از دیگر مزایای بهره‌برداری از این آزادراه است. خادمی با اشاره به حجم عملیات اجرایی در این قطعه اعلام داشت: ٢ میلیون ٦٩٨ هزار متر مکعب خاکریزی، ١٣ میلیون و ٥٩٧ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۱۶۵ هزار تن بتن ریزی و ۳۵۰۰ تن آرماتوربندی از جمله عملیات اجرایی در این پروژه است. وی همچنین اظهار داشت: قطعه شش آزادراه ارومیه- تبریز دارای دو دستگاه تونل به طول ۸۸۰ متر، ۸ دستگاه پل، ۶ دستگاه تقاطع و ۱۶ آبرو است. در ادامه این سفرخادمی به همراه وزیر راه و شهرسازی از آزادراه مراغه- هشترود نیز بازدید کرد و گفت:‌ بهره‌برداری از این آزادراه برای مردم سه استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی و کردستان و همچنین رانندگان ترانزیتی و عبوری مفید خواهد بود. معاون وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: ‌این آزادراه شامل دو بخش است که یک قطعه به طول ۶ کیلومتر در سمت شرق آزادراه زنجان-تبریز جهت اتصال هشترود به این آزادراه و۴ قطعه جمعأ به طول ۱۰۴ کیلومتر در غرب آزادراه زنجان-تبریز جهت اتصال به شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، عجب‌شیر، میاندوآب، سقّز، بانه و نقده ساخته و بهره‌برداری خواهد شد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی در قطعه دوم به طول ۲۶ کیلومتر در حال انجام است و برای قطعات ۲ و ۳ به طول ۴۱ کیلومتر هم پیمانکار انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شده و قطعات ۱/ الف و ۱/ ب نیز تحویل زمین انجام گرفته و عملیات اجرایی شروع شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه به همراه وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان آذربایجان شرقی همچنین از راه‌آهن تبریز- میانه بازدید کرد و بیان داشت: راه آهن میانه– بستان آباد- تبریز با هدف دسترسی آسان و سریع بخش‌های شمال غربی کشور به تهران وکاهش حدود ۱۰۰ کیلومتر از مسیر فعلی راه‌آهن میانه – مراغه – ارومیه و همچنین کاهش حدود ۵/۵ ساعت زمان سفر احداث شده است و از شهرستان میانه شروع وپس از عبور از شهرستان‌های ترکمنچای و بستان آباد وگردنه شیبلی به شهر تبریز ختم می‌شود. خادمی طول این خط ریلی را ۲۰۰ کیلومتر دانست و افزود: این مسیر ریلی در بخش زیرسازی ۹۹٫۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات زیرسازی آن از میانه تا بستان‌آباد به اتمام رسیده است. وی همچنین از ۱۳۲ کیلومتر ریلگذاری و کابل‌گذاری فیبر نوری به طول ۱۱۶ کیلومتر در بخش روسازی این پروژه خبر داد.

افتتاح ۵۰۰ کیلومتر آزادراه تا پایان دولت دوازدهم
گفتنی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی حجم اعتبار سالیانه پروژه های راهسازی در دست اجرا شش هزار میلیارد تومان است. وزیر راه وشهرسازی کشورمان در روزهای گذشته در اینباره توضیح داده است: تمام سعی ما این است که از ظرفیت تهاتر، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و … استفاده کنیم و ر‌اندمان کار را افزایش دهیم. چراکه در سال جاری و در سال آینده، حدود ۵۰۰ کیلومتر آزادراه افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه بنابر قول اسلامی، همه پروژه‌های آزادراهی فعال هستند و دستکم دو شیفت در کارگاه‌‌ها کار می‌کنند. بنایراین تا پایان دولت دوازدهم، آزادراه های فعال کشور از ۲۴۰۰ کیلومتر، به ۳۰۰۰ کیلومتر خواهند رسید.

ضرورت تدوین قانون برای واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی
به گزارش جمله، یک عضو کمیسیون عمران مجلس در اینباره به خبرنگار ما گفت: مجلس دست دولت را برای واگذاری پروژه‌های نیمه تمام باز گذاشته است.
صدیف بدری افزود: حتی پا را از این هم باید فراتر گذاشت و واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی باید به یک لایحه و قانون مدون تبدیل شود چراکه در ایران بخش خصوصی توانمند وجود دارد که تنها به حمایت نیاز دارد و حتما می‌تواند پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی را تکمیل کند.

جزئیات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
در پروژه‌های آزادراهی
با توجه به شرایط اقتصادی کشور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ضرورتی است انکار نشدنی. بنابراین اگرچه تا به حال بخش خصوصی در ساخت ۴۳۹ کیلومتر آزادراه به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان مشارکت کرده است اما سرمایه گذاری قوی تر این بخش در پروژه های راهسازی می تواند نویدی بر اجرای بخش های مسکوت آنها باشد. آزادراه‌هایی که تا به حال این بخش در سرمایه گذاری آنها مشارکت داشته است، شامل مشهد به چناران با ۵۳ کیلومتر طول به ارزش ۴۲۰ میلیارد تومان، لامرد به پارسیان به طول ۵۱ کیلومتر و ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان، سیرجان به بندرعباس به طول ۵۹ کیلومتر و ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان، مهریز به اردکان به طول ۱۲۶ کیلومتر و ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۶۱ کیلومتر و ارزش ۶۵ میلیارد تومان و یکی از فازهای آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۲۴ کیلومتر و ارزش ۳۲۷ میلیارد تومان هستند که با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شده‌اند. این قراردادها با آورده ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت عملیاتی شد.