وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان درباره طرح اقدام ملی در حوزه مسکن که با هدف خانه‌دار شدن اقشار متوسط و پایین جامعه برگزار شده، گفته است که معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه به‌عنوان فرمانده جهاد خانه‌سازی، دستورات وزارتخانه را ابلاغ می‌کند و مدیران کل راه‌وشهرسازی به عنوان نمایندگان وزارتخانه در استان‌ها موظف به اجرای تمامی […]

 

وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان درباره طرح اقدام ملی در حوزه مسکن که با هدف خانه‌دار شدن اقشار متوسط و پایین جامعه برگزار شده، گفته است که معاون امور مسکن و ساختمان وزارتخانه به‌عنوان فرمانده جهاد خانه‌سازی، دستورات وزارتخانه را ابلاغ می‌کند و مدیران کل راه‌وشهرسازی به عنوان نمایندگان وزارتخانه در استان‌ها موظف به اجرای تمامی ابلاغیه‌ها و ارائه گزارش‌های لازم هستند.
محمد اسلامی ادامه داد: با واگرایی و عدم توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، در بحث جریان‌سازی مسکن و تعللی که در برخی از استان‌ها انجام می‌شود به شدت مخالف هستیم و با آن برخورد لازم انجام می‌شود.
عضو کابینه دولت دوازدهم ضمن تاکید بر این مطلب که تمامی مدیران وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها، باید مسئولیت تامین مسکن مردم را براساس سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی در دستور کار قرار دهند، اعلام کرد: عقب‌ماندگی در تأمین مسکن وجود دارد که باید در اسرع وقت و با حرکت جهادی آن را جبران کنیم. ضمن اینکه وضعیت بازار مستاجران و رسیدگی و ساماندهی به آن از دیگر اولویت‌هایی است که باید در تهران و سایر شهرهای دیگر ساماندهی شود.
اسلامی تصریح کرد: تحرک بخشیدن به جریان تولید مسکن وظیفه اصلی بخش مسکن و شهرسازی وزارتخانه راه و شهرسازی است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم و در طرح اقدام ملی همه باید بسیج شوند تا رونق ساخت‌وساز ایجاد و عقب‌ماندگی در بخش مسکن جبران شود.
این مقام مسئول همچنین با تاکید بر این مطلب که حداکثر استفاده از ظرفیت‌های طرح‌های جامع برای رونق تولید مسکن در دستور کار است، گفت: در حریم شهرهای بزرگ و مکان هایی که زیرساخت های آن فراهم است، در صورتیکه قانون اجازه دهد، ساخت و ساز انجام می شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: مسکن جدید یعنی تولید و اقدام واقعی، اینکه عده‌ای برخی از پروژه های انجام شده را به حساب رونق تولید مسکن بگذارند پذیرفتنی نیست و قطعا در این خصوص، در صورت تخلف، برخوردهای لازم انجام می‌گیرد. نظام ارزیابی ما نیز در این دوره نظام نتیجه گرایی است. همچنین وزارت راه و شهرسازی آنقدر ثروت دارد که موتور محرک اقتصاد مسکن کشور باشد.
وی با اعلام اینکه معاونت مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن با قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن، رونق دادن به تولید مسکن را در دستور کار دارد، اعلام کرد: سال ۹۷، ۵۴۷ ازدواج ثبت شد که اگر در نظر بگیریم ۸۰ درصد این رقم به مسکن نیاز دارند تقریبا سالانه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بر اساس ثبت ازدواج ها در دستور کار قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکن را در طرح اقدام ملی، کف تولید مسکن در کشور برشمرد و افزود: احداث ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در سال جزو برنامه‌هایی است که در قانون برنامه آمده است و به این میزان سالانه احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اضافه می‌شود.
اسلامی خاطرنشان کرد: در بافت‌های فرسوده شهری به دنبال انجام کارهای فرعی نیستیم. زنده سازی محلات به معنای ایجاد زندگی در محلات است و بدین معناست در صورتی که خانه‌ای در حال ویرانی در بافت فرسوده وجود دارد، باید نوسازی شود.
وی ادامه داد: از تهی‌شدن شهرها جلوگیری کنیم. به همین منظور در بحث بازآفرینی شهری، بین سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری تعامل ایجاد شود تا حرکت ساخت و رونق دادن به تولید مسکن، به جریان و حرکت بیفتد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسکن مهر نیز اعلام کرد: مسکن‌های مهر باید در سال ۹۸ به اتمام برسند مگر مسکن‌های مهری که پرونده حقوقی و قضایی دارند. در اینباره نیز از قوه قضاییه درخواست کرده‌ایم تا شعب خاصی برای سرعت دادن به این پرونده‌ها تشکیل دهد تا پرونده مسکن مهر به طور کامل بسته شود.
اسلامی یادآور شد: درخصوص مسکن و طرح اقدام ملی، در روزهای آتی با حضور رییس‌جمهوری در استان‌ها تعدادی از طرح‌ها به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شوند. بنابراین قراردادهای مشارکتی با محوریت سازمان ملی زمین و مسکن باید عملیاتی و اجرایی شوند تا شاهد شکل‌گیری جریان تولید مسکن در کشور باشیم.

هدف از بازآفرینی شهری، نزدیک کردن استانداردهای زندگی ساکنان به میانگین سرانه کشوراست
گفتنی است که مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر دیروز خود به استان مرکزی ضمن بازدید از طرح مشارکتی بازافرینی شهری ۳۳۶ واحدی مسکن کوی سجادیه اراک، هدف از بازآفرینی شهری را نزدیک کردن استانداردهای زندگی ساکنان این بافت ها به میانگین سرانه کشور خواند.
سیدمحمد پژمان از طرح مشارکتی بازافرینی شهری ۳۳۶ واحدی مسکن «کوی سجادیه» شهر اراک بازدید کرد و در بخشی از این بازدید گفت: اگر کالبد در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نو شود اما توانمندی خانوارها از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقویت نشود، ما به نتیجه مطلوب که بازآفرینی است، نمی رسیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قصد دولت در بازآفرینی منفعت‌طلبی نیست و ما می‌خواهیم زندگی مردم بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را به میانگین سرانه‌های کشور برسانیم.

تسریع در انجام پروژه‌های برنامه اقدام ملی ضروری است
این در حالی است که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز چندی پیش با تاکید بر اهمیت مساله ساخت و شروع هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی پروژه‌های برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهرهای مذکور بیان کرد: عملیات ساخت در پروژه هایی که به مرحله آماده سازی معابر نزدیک هستند باید در کوتاه ترین زمان ممکن شروع شده و نظارت دقیق و جدی بر روی آن ها اعمال شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تاکید کرد: بدون شک صرف انجام عملیات آماده سازی، نتیجه دلخواه را برای ما حاصل نخواهد کرد و شرکت های تابعه باید با ایجاد ارتباطی مناسب با شهرداری ها در اخذ پروانه ساخت و ساز تعجیل کرده و پروژه ها را فعال کنند.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین اجرای صحیح دستورالعمل در حوزه اجرایی برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن و نظارت هرچه بیشتر ستاد بر این موضوع را امری ضروری در تحقق این برنامه دانست.
گفتنی است که طی سنوات گذشته تراکم‌فروشی باعث افزایش ظرفیت سکونتی در کلان‌شهرها شده و تمایل افراد در انتقال به شهرهای جدید را تا حد بسیار بالایی کاهش داد، اما خوشبختانه امروز شاهد افزایش نرخ رشد در این شهرها هستیم، درحالی که شاید به دلیل رشد قیمت مسکن در کلان‌شهرها نرخ رشد شهرنشینی در کلان‌شهرها به مراتب کمتر و رو به کاهش گزارش می‌شود. افزایش نرخ رشد شهرنشینی در شهرهای جدید در این دوره نشان دهنده موفقیت این شهرها و قرارگیری در مسیر اصلی اهداف است.
در ابتدا قرار بر این بود تا گروه‌های متوسط اقتصادی در شهرهای جدید ساکن شده و از کیفیت بهتری نسبت به کلانشهرها بهره‌مند شوند اما سیاست‌های حاکم در چند دهه اخیر باعث شد صرفا دهک‌های پایین به سمت این مناطق سوق داده شده و گروه‌های بالاتر تمایلی برای سکونت در شهرهای جدید نداشته باشند. این درحالی بود که از ابتدای آغاز این سیاست تمامی امکانات و خدمات لازم طی یک برنامه‌ریزی دقیق شهری انجام گرفته و مشخص بود اما عدم همراهی بخش‌های مرتبط باعث بروز چنین ضعفی شده بود.
خوشبختانه اما در حال حاضر شاهد ورود شهرهای جدید به مرحله جدید از رشد، توسعه و توجه جدی تمامی بخش‌ها در ارتقای کیفیت زندگی هستیم و مسئولان ذی‌ربط نیز به جد مسائل مربوط به سوداگری و کنترل نحوه واگذاری زمین به متقاضیان را در آنها دنبال می‌کنند.