
مراسم روز جهانی هیدروگرافی به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی در چهارم تیرماه ۹۸ با حضور مسئولان، کارشناسان، مدیران دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در سالن تئاتر این سازمان برگزار خواهد شد. علیرضا خجسته مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی […]
مراسم روز جهانی هیدروگرافی به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی در چهارم تیرماه ۹۸ با حضور مسئولان، کارشناسان، مدیران دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در سالن تئاتر این سازمان برگزار خواهد شد. علیرضا خجسته مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص برگزاری این همایش اظهار کرد: بنابر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ میلادی مبنی بر ارتقای ایمنی دریانوردی به ویژه در مناطقی با شرایط ناوبری بینالمللی و یا در مناطق آسیب پذیر یا حفاظت شده دریایی با همکاری سازمان بینالمللی هیدروگرافی روز ۲۱ ژوئن مقارن با ۳۱ خرداد ماه، با هدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهم هیدروگرافی در زندگی هر فرد، به عنوان روز جهانی هیدروگرافی نام گذاری شده است. وی ادامه داد: در این قطعنامه، سازمان بینالمللی هیدروگرافی بر برگزاری روز جهانی هیدروگرافی با هدف معرفی شایسته فعالیتهای این سازمان در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدروگرافی در سطح جهان تاکید کرده است به همین منظور هر ساله مراسمی برای بزرگداشت این روز توسط سازمان بینالمللی هیدروگرافی و کشورهای عضو این سازمان برگزار میشود. رییس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی ادامه داد: هیدروگرافی می تواند اساس توانمندی تمامی فعالیتهای بشر در سطح، زیر سطح و یا بستر دریا و یک عامل غیر قابل انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب در دریاها و آبراهه ها باشد و سازمان بینالمللی هیدروگرافی(IHO) روی این موضوع تاکید داشته و بر این باور است. شعار روز جهانی هیدروگرافی در سال ۲۰۱۹ میلادی « اطلاعات هیدروگرافی عامل ارتقای دانش دریایی» اعلام شده است. مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب تصریح کرد: روز جهانی هیدروگرافی ۲۰۱۹ مصادف با نود و هشتمین سالگرد تأسیس سازمان بین المللی هیدروگرافی است. وی افزود: در این رویداد سازمان بینالمللی هیدروگرافی و ۸۹ کشور عضو این سازمان مجدداً بر تعهد خود مبنی بر افزایش آگاهی در زمینه اهمیت هیدروگرافی و ادامه هماهنگی با فعالیت های این مجموعه به ویژه از طریق حفظ و نشر استانداردهای بین المللی مربوطه، فراهم نمودن ظرفیت سازی و کمک به کشورهایی که نیازمند پیشرفت در خدمات هیدروگرافی تاکید میکنند. رییس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی خاطرنشان کرد: «تشویق و ترغیب به جمع آوری و کشف داده های جدید هیدروگرافی از طریق فناوری های نوظهور» و «حصول اطمینان از حداکثر امکان دسترسی به داده ها از طریق توسعه زیرساختهای دادههای مکانی دریایی در سطح ملی و منطقهای» از دیگر برنامه های آی. اچ. او و سایر اعضای این سازمان خواهد بود. مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی گفت: در حال حاضر تنها عمق ۱۰ درصد از مجموع دریاها، اقیانوسها و آبراهههای جهان به صورت مستقیم اندازهگیری شده است. آمار و ارقام سازمان بین المللی هیدروگرافی حاکی از آن است که حداقل ۵۰ درصد آب های سواحل جهان یا مورد عمق سنجی قرار نگرفته اند و یا به طور ناقص آبنگاری شده اند.
سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته ملی هیدروگرافی و به نیابت از جمهوری اسلامی ایران عهده دار پیگیری مسئولیتهای مرتبط با آن سازمان بین المللی هیدروگرافی است. رییس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته این برنامه با حضور ۲۰۰ نفر از کارشناسان این حوزه در همه ابعاد و با مشارکت فعالان بخش خصوصی برگزار خواهد شد و مدیران ارشد سازمان از جمله مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص صحبت خواهند داشت.
اولین حملونقل ریلی در مسیر خرمشهر- بندر امام(ره) انجام شد
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از آغاز فعالیت ریلی در مسیر خرمشهر- بندر امام برای اولین بار از بندر خرمشهر خبر داد. نوراله اسعدی با اشاره به ظرفیت بالای زیر ساختهای ریلی در بندر خرمشهر اظهار داشت: اولین محموله کانتینری به وسیله قطار باری از مسیر بندر خرمشهر به بندر امام اعزام شد. وی گفت: باتوجه به ظرفیت بالای موجود در سیستم ریلی بندر خرمشهر و وجود زیرساختهای مناسب این بندر برای گام اول ظرفیت جابهجایی حداقل ۴۰۰ دستگاه کانتینر ۴۰ فوت با پنج رام قطار باری را دارد.
اسعدی افزود: برای اجرایی کردن حمل و نقل ریلی مشکلاتی بین سازمانهای عمل کننده بود که با بر گذاری جلسات و پیگیریهای مکرر و همکاری های مناسب سازمان های مرتبط مشکلات به حد اقل رسید و هم اکنون استفاده از ریل برای صاحبان کالا دارای توجیه اقتصادی هست. مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به مزیت استفاده از حمل و نقل ترکیبی از جمله استفاده از ریل تصریح کرد: جابهجایی کانتینر به وسیله سیستم حملونقل ریلی می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور، کاهش ترافیک و استهلاک مسیر جاده ای و همچنین کاهش سوانح جاده ای و صرفه جویی در مصرف سوخت کند. اسعدی همچنین ایمنی جابجایی کالا، کاهش ترافیک عملیاتی، حفظ سلامت کالا، کاهش قیمت تمام شده حمل و نقل را از مزایای استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی دانست. وی خاطر نشان کرد: خط راه آهن بندر خرمشهر با ۲/۲ کیلومتر طول و ۷ هکتار محوطه بارانداز ، کانال هدایت سطحی به طول یک کیلومتر،ساختمان اداری ایستگاه راه آهن به مساحت ۲۲۰ مترمربع و مجهز به سیستم باسکول دینامیکی با قابلیت حمل انواع کانتینر ،مصالح ساختمانی ، مواد جامد به شبکه ریلی سراسری راه آهن متصل است.