حدود یک ماه پیش مدیرعامل شرکت راه‌آهن از احداث ۵۹ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی در سال جاری خبر داد و اتصال مراکز بار به خطوط ریلی کشور را یکی از مهم ترین اولویت های شرکت راه آهن در سال جاری عنوان کرد. درواقع باید سهم ریل از حمل و […]

حدود یک ماه پیش مدیرعامل شرکت راه‌آهن از احداث ۵۹ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال مراکز بار به شبکه ریلی در سال جاری خبر داد و اتصال مراکز بار به خطوط ریلی کشور را یکی از مهم ترین اولویت های شرکت راه آهن در سال جاری عنوان کرد. درواقع باید سهم ریل از حمل و نقل کالا در کشور به ۳۰ درصد برسد و اتصال مراکز بار به شبکه ریلی می تواند این امر را تسهیل کند و این مساله علاوه بر افزایش حمل بار در خطوط ریلی ، منافع زیادی نصیب کشور خواهد کرد.
حالا اما سعید رسولی روز یکشنبه در دیدار با نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران، فرمانداران رباط کریم و اسلامشهر و هیات همراه درباره تکمیل خطوط ریلی کشور تصریح کرده است که تکمیل ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی و حومه ای در دستور کار شرکت راه‌اهن است و برای نیل به آن، نیازمند ۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان منابع مالی است که انشالله تا پایان سال ۹۹ طرح ها اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: افزایش مطالبات مردم برای استفاده از قطار نشان از توسعه یافتگی است و توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای به خصوص در محدوده و کلانشهرها از استان تهران، از مهم ترین اولویت های شرکت راه آهن برای تسهیل تردد مردم در این منطقه است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: با وجود ۴۰ سال تحریم های ظالمانه شرکت راه آهن موفق شده پروژه های ریلی زیادی را با اولویت بندی انجام دهد، زیرا تامین خواسته ها و فراهم کردن آسایش و رفاه مردم، وظیفه مهمی است که باید به سرانجام برسد. رسولی با بیان اینکه راه آهن سرمایه ملی و متعلق به همه آحاد مردم ایران است و باید از این امکانات به خوبی استفاده شود، گفت: باید از این ثروت ملی به بهترین وجه استفاده کنیم و مردم نیز حلاوت اجرای پروژه های انجام شده را احساس کنند، امسال باید سال استفاده از فرصت ها و افزایش بهره وری در شرکت راه آهن باشد.
معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه در این جلسه تمام مسایل و مشکلات ریلی منطقه اسلامشهر، رباط کریم و شهر پرند مطرح و مقرر شد بزودی هیاتی از راه آهن مسایل و مشکلات موجود را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و با اولویت بندی نسبت به رفع آنها اقدام شود. رسولی تاکید کرد: خطوط ریلی دراین منطقه از مناطق مسکونی رد می شود و باید هرگونه اقدامات مربوط ایمنی را در این مسیر جدی بگیریم و با افزایش برنامه تردد قطارهای حومه ای به خصوص در مسیرهای پر رفت و آمد مردم، تردد در این مسیرها بیش از پیش تسهیل شود. در این جلسه حجت السلام و المسلمین حسن نوروزی نماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، مسایل و مشکلات مردم و به خصوص ساکنان حاشیه مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را مطرح و مدیرعامل شرکت راه آهن تاکید کرد پس از بازدید هیاتی از راه آهن، با تمام امکانات به سرعت خواسته های مردم را در منطقه عملی خواهیم کرد.
۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی‌ شده است تا به شبکه متصل شود
گفتنی است که در راستای ارتقای بهره‌وری شبکه راه‌آهن و اتصال آن به چشمه‌های بار در سراسر کشور، ۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی‌ شده است تا به شبکه متصل شود. رسولی دراینباره پیش از این اظهار داشته است: در سال جاری برای احداث ۵۹ کیلومتر از این شبکه با یکی از شرکت‌های داخلی تفاهم‌نامه امضاشده است تا از طریق این خطوط هشت مرکز بار به شبکه راه‌آهن کشور متصل شود. این خطوط ظرفیت انتقال سالانه ۲۰ میلیون تُن بار را دارد و پارسال نیز درمجموع ۴۶ میلیون تُن بار از طریق خطوط راه‌آهن جابه‌جا شد. رسولی خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار کیلومتر طول شبکه راه‌آهن کشور است و این شبکه دارای ناوگان باری، مسافری و کشنده است که سرمایه بسیار بزرگی است.

نقشه نوشتاری خطوط ریلی ایران
گفتنی است که صنعت ریلی در کشور به‌خصوص در سال های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است. در سال ۱۳۶۱ که نخستین قطار برقی در ایران راه اندازی شد و مسیر ریلی تبریز به جلفا را فراهم می کرد، راه آهن های برقی به مرور در مسیرهای دیگری نیز همچون تهران به بندرعباس، اصفهان، تبریز و یزد نیز در دست احداث قرار گرفته است.
از حدود ۱۳۴۳۷ کیلومتر مسیر ریلی موجود در کشور، خطوطی که بعد از انقلاب به بهره بداری رسیده اند دارای خصوصیات زیراند: میاندشت-بندر امام با طول ۹۲ کیلومتر؛ تهران-گرمسار با مسیر ۹۲۶ کیلومتر؛ بافق-بندرعباس به طول ۶۳۳ کیلومتر؛ تهران-آپرین با طول ۱۹۸ کیلومتر؛ فریمان-سرخس ۱۷۰کیلومتر؛ بادرود- میبد با طول ۲۵۴ کیلومتر؛ خط ترانزیتی بندرعباس-شمال شرق به طول ۸۰۰ کیلومتر؛ نقشه مسیر راه آهن سراسری+مسیرهای ریلی در دست احداث.
البته خطوط دیگری نیز در مسیرهای ریلی کشور در دست احداث قرار دارند که عبارتند از: راه آهن قزوین-رشت که پیچیده ترین خط ریلی به حساب می‌آید و ۱۶۵ کیلومتر طول دارد. خط ریلی رشت به انزلی و آستارا، مسیر ریلی کرمانشاه، خط راه آهن اردبیل، سریع السیر شدن خط تهران-اصفهان، خط ریلی اصفهان-شیراز، مسیر کرمان-زاهدان.