زهرا ایرانشاهی توسعه و گسترش شاهراه‌های ارتباطی ایمن و مطمئن، ضمن صرفه‌جویی در زمان سفر، نقش مهمی در افزایش ایمنی و رفاه شهروندان دارد و اقدامی در راستای منافع ملی کشور محسوب می‌شود. خواه این توسعه بر محور حمل‌ونقل جاده‌ای با تجهیز آزادراه‌ها استوار باشد و خواه در آن گسترش شبکه ریلی مطمح نظر قرار […]

زهرا ایرانشاهی
توسعه و گسترش شاهراه‌های ارتباطی ایمن و مطمئن، ضمن صرفه‌جویی در زمان سفر، نقش مهمی در افزایش ایمنی و رفاه شهروندان دارد و اقدامی در راستای منافع ملی کشور محسوب می‌شود. خواه این توسعه بر محور حمل‌ونقل جاده‌ای با تجهیز آزادراه‌ها استوار باشد و خواه در آن گسترش شبکه ریلی مطمح نظر قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در همین ارتباط گفته است: برای توسعه محورهای مواصلاتی کشور از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه شبکه آزادراهی دعوت به به همکاری می‌کنیم. حبراله خادمی بخش خصوصی را پشتیبان و همراه در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور عنوان کرد و افزود: این وظیفه ما است تا به‌عنوان یک مجموعه تخصصی دولتی که متولی این امر در کشور است ضمن ادای احترام به این روحیه سازندگی، اولویت‌های توسعه کشور را به منظور مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی مشخص کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه ضمن اشاره به توسعه شبکه ریلی کشور در سال گذشته اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده است تا در سال‌جاری و آینده با اولویت بندی آزادراه‌های در دست ساخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور در دستور کار قرار گیرد به نحوی که حدود ۶۰۰ کیلومتر طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ به طول شبکه آزادراهی کشور افزوده شود. در این بین آزادراه تهران-شمال یکی از مهم‌ترین آزادراه‌های کشور است که افتتاح آن سال‌هاست که به تعویق افتاده است.
این در حالی است که وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان درخصوص زمان دقیق افتتاح آزادراه تهران-شمال اظهار داشته است که طبق توافقات صورت‌گرفته با رئیس بنیاد مستضعفان قرار شد تا پایان شهریور این پروژه تمام و به‌صورت آزمایشی افتتاح شود.
اسلامی ادامه داد: در بازدیدهایی که رئیس قدیم و جدید بنیاد مستضعفان از این پروژه داشتند، تاکید بر این بود که پس از اتمام کامل آن افتتاح صورت بگیرد که مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیز روی این موضوع تاکید داشته و پس از پایان کار افتتاح خواهد شد.
وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: در شرایط فعلی و در بازدیدهای صورت گرفته از این عملیات عمرانی، پروژه به اتمام رسیده و نصب تجهیزات مراحل پایانی را می‌گذراند. با این حال با توجه به اینکه این اتوبان یک مسیر هوشمند است، نیازمند یک سری مقدمات برای عبور و مرور مردم است. این مقدمات شامل نصب دوربین کنترل ترافیک و مدار بسته، سیستم مدیریت راه ها،‌سیستم مدیریت تونل، تجهیزات و نیروی انسانی است که باید برای انجام عملیات آموزش دیده باشند.
وی ادامه داد: این آزادراه یک اتوبان یا یک جاده معمولی نیست که مردم برای فرار از ترافیک از آن عبور کنند بلکه مسیری کاملا هوشمند با پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا در زمینه راه و ساختمان ساخته شده است.
وی گفت: در این مسیر بزرگ‌ترین تونل به طول پنج کیلومتر احداث شده است که قطعا این تونل نیازمند تجهیزات و جت فن‌های قوی است، البته تونل‌های عظیم این آزاد راه به تنهایی به یک سیستم مدیریتی مجزا نیازمند است. کار فاز یک این آزاد راه از لحاظ سخت افزاری به پایان رسیده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که در این آزاد راه بیش از ۲۱۰۰ نفر فعالیت می‌کنند. هفته گذشته بازدیدی از این مسیر داشتیم که میزان تلاش نیروی کار برای پایان این فاز قابل مشاهده بود.
محمد اسلامی با اشاره به اینکه تا حدودی عملیات قالب‌بندی سازه‌های بتنی ورودی تونل‌ها در پروژه آزادراه تهران-شمال زمان بر بود، گفت: این مرحله از عملیات تا آخر مرداد به پایان می‌رسد. مراحلی نظیر شست و شو، رنگ آمیزی، کابل کشی و نصب پایه چراغ‌ها، کارهایی است که باید انجام شود که تا پایان مرداد یا اوایل شهریور به پایان خواهد رسید.
وی افزود: بنیاد مستضعفان موظف به استقرار نیروی انسانی در این راه است، این نیرو‌ها هر چه سریع ترباید در آزاد راه تهران شمال حضور پیدا کرده و روند فعالیت در این آزاد راه را تمرین کنند. برای افتتاح این آزاد راه ۲ مرحله در نظر گرفته شده است که مرحله نخست در پایان فصل تابستان خواهد بود و افتتاح آن آزمایشی است و سپس در مرحله دوم با عبور ازمرحله آزمایشی، مرحله رسمی افتتاح آن تا پایان سال با حضور رئیس جمهور عملیاتی خواهد شد.

تخصیص ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه
از طرف بنیاد مستضعفان
اسلامی بیان کرد: ما چیزی از مردم پنهان نداریم و وعده بی‌پایه و اساس به مردم نمی‌دهیم برخی قصد دارند به مردم القا کنند که این پروژه وعده است و عملیاتی نمی‌شود که من قطعا این قول را به مردم می‌دهم فاز یک آزاد راه تهران شمال تا پایان سال به طور رسمی افتتاح خواهد شد. طبق بازدیدی که جناب نوبخت از این آزاد راه داشتند متوجه شدند که منابع مالی با تاخیر تامین شده است، ولی به هرحال وظیفه مهندسان و کارگران این مسیر ساخت و تحویل خدمات به مردم ایران است.
این مقام مسئول بیان کرد: نکته مهمی که درخصوص آزاد راه تهران شمال وجود دارد این است که هر آنچه که باید برای این مکان نصب شود، خریداری و در کارگاه ذخیره‌سازی شده است در نتیجه نگرانی برای تامین این قطعات وجود ندارد، اما دلایل تاخیر در افتتاح وجود حساسیت در کابل کشی میان اتوبان و جت فن‌ها بود که این مراحل نیز به پایان رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این اتوبان اولین مسیر تمام بتنی است که در کشور راه اندازی و افتتاح می‌شود و خود سازه ورودی آن که با بهترین مهندسی ساخته شده به عنوان یک مکان گردشگری تلقی می‌شود. تاریخ قطعی افتتاح این پروژه اعلام می‌شود.