خروج روزانه ۸۰۰ کامیون به‌صورت حمل یکسره
خروج روزانه ۸۰۰ کامیون به‌صورت حمل یکسره

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از ثبت رکورد خروج روزانه ۸۰۰ کامیون به‌صورت حمل یکسره از بندر شهید بهشتی چابهار در سال جاری خبر داد. بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار را از اهداف این اداره کل در […]

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از ثبت رکورد خروج روزانه ۸۰۰ کامیون به‌صورت حمل یکسره از بندر شهید بهشتی چابهار در سال جاری خبر داد.
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، افزایش سرعت تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار را از اهداف این اداره کل در راستای افزایش کیفیت خدمات دریایی و بندری عنوان کرد.
وی ادامه داد: با توجه به وجود تجهیزات پیشرفته، پیگیری‌های مجدانه و تلاش های شبانه روزی این مهم محقق شده است و شاهد رضایت صاحبان بار و کالا و رشد چشمگیر واردات و صادرات از طریق این بندر اقیانوسی هستیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: رشد ۵۴ درصدی عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ در این بندر استراتژیک نشان دهنده تحقق این امر است. آقایی با اشاره به رشد ۱۸۸ درصدی تخلیه کالاهای غیرنفتی افزود: همچنین امسال واردات کالای اساسی در بندر چابهار رونق چشمگیری پیدا کرده است به گونه ای که در دو ماه اول سال جاری ۵۴۱ هزار تن کالای اساسی از طریق این بندر وارد کشور شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این مهم واردات کالای اساسی در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ برابر شده است که نوید بخش آینده و افق روشن توسعه در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور است. به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، از مجموع کالاهای اساسی که امسال وارد بندر چابهار شده، ۲۶۴ هزار تن به صورت حمل یکسره به مقاصد هدف در سیستان و بلوچستان ارسال شده است.
آقایی تصریح کرد: در پی حمل و جا به جایی این میزان کالا، ۱۶ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان ایجاد شد که تاثیر شگرفی در اشتغال زایی در بخش حمل و نقل و سایر شقوق و خدمات وابسته در این حوزه به همراه داشته است.
وی در ادامه از رکوردی دیگر در بندر چابهار خبر داد و گفت: امسال ۸۰۰ دستگاه کامیون حامل کالای اساسی در یک روز از کشتی بارگیری و به صورت حمل یکسره از بندر چابهار خارج شد که رکوردی مثبت در کارنامه دروازه ملل محسوب می‌شود.

 

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:
راهکارهای سازمان بنادر برای افزایش سرمایه‏گذاری بخش خصوصی در اراضی بندری کشور

​معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح راهکارهای سازمان بنادر و دریانوردی به منظور افزایش سرمایه گذاری در اراضی بندری کشور، گفت: عملکرد مطلوب بنادر در گرو وجود یک زنجیره لجستیکی متناسب با توان و ظرفیت تخلیه و بارگیری است.
فرهاد منتصر کوهساری در خصوص راهکارهایی که از سوی این سازمان به منظور افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: امروزه بنادر به عنوان دروازه های اصلی ورودی و خروجی کالا در هر کشور محسوب می شوند و عملکرد مناسب و کارایی بالای آنها می تواند در شکوفایی اقتصاد کشورها نقش بسیار تعیین کننده ای داشته باشد.
وی افزود: در این میان دسترسی بنادر به شبکه حمل و نقل ترکیبی و ایجاد زیرساخت های حمل و نقل مناسب در پسکرانه ها، نقش بسزایی در تسهیل و تسریع عملیات بنادر ایفا می کند و در حقیقت لازمه عملکرد مطلوب بنادر در گرو وجود یک زنجیره لجستیکی متناسب با توان و ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه استفاده از فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد مناطق در پسکرانه بنادر امروزه به عنوان یک فرایند کلی در ارتقای عمکلرد بندری به شمار می رود، عنوان کرد: پارک های لجستیک در پسکرانه بنادر به عنوان فضای متصل به بنادر با هدف جذب مراکز محلی و جهانی و ارائه خدمات با ارزش افزوده در حمایت از توسعه اقتصادی ملی، منطقه‌ای و بندری نقشی اساسی ایفا می‌کنند و این مسئله باید به طور جدی از سوی متولیان امر مدنظر قرار گیرد تا شاهد بهبود فعالیت های اقتصادی در پسکرانه بنادر باشیم. کوهساری ادامه داد: شناسایی خدمات حمل و نقل دریایی بار بین بنادر ایران و خارج از کشور و بالعکس به صاحبان کالا، به عنوان حمل و نقل بین‌المللی و تصریح عدم شمول مالیات و عوارض ارزش افزوده بر ارائه خدمات مذکور در مقررات اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده حداکثر تا یک سال پس از تصویب و ابلاغ سند یکی دیگر از راهکارهای جذب سرمایه گذار در بنادر کشور است.
وی با اشاره به استفاده از متدولوژی WORL CLASS SERVICE برای توسعه سرمایه گذاری بین ایران و کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: این متدولوژی به این صورت است که بخشی از اراضی بنادر ایران در اختیار دولت های منطقه جهت حضور سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری و همچنین بالعکس بخشی از اراضی بنادر آنها برای سرمایه گذاران ایرانی قرار گیرد، از اهداف سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه سرمایه گذاری خارجی و ترانزیت کالا است.