با وجود اینکه طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با عنوان «کلید به کلید» از سال ۹۴ آغاز شد، اما این روند با چند نوبت توقف روبه‌رو شد و هنوز هم ۱۰ هزار تاکسی فرسوده پایتخت در صف انتظار هستند. مدیرعامل سارمان تاکسیرانی از روند نوساری تاکسی گلایه کرد و گفت: متاسفانه در سالی که مزین به […]

با وجود اینکه طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده با عنوان «کلید به کلید» از سال ۹۴ آغاز شد، اما این روند با چند نوبت توقف روبه‌رو شد و هنوز هم ۱۰ هزار تاکسی فرسوده پایتخت در صف انتظار هستند. مدیرعامل سارمان تاکسیرانی از روند نوساری تاکسی گلایه کرد و گفت: متاسفانه در سالی که مزین به نام “حمایت از کالای ایرانی” است شاهد توقف روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستیم. علیرضا قنادان گفت: از برنامه نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان به شدت عقب هستیم.

 

 

گروه جامعه: چند سالی می شود که متولیان امر در پی توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری هستند و عزمشان را جزم کرده اند که تاکسی های فرسوده را نوساز کنند؛ روندی که همچنان نتیجه رضایت بخشی را به دنبال نداشته است. اسفند سال گذشته بود که دولت مصوب کرد حدود ۲۰۲هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و کامیونت نوسازی شوند، در واقع مقرر شد خودروهای فرسوده سیستم حمل و نقل عمومی در بازه زمانی سه سال به خودروهای غیرفرسوده تبدیل شوند.
استاندار تهران در این مورد گفته بود؛ قرار شد تمام سیستم حمل و نقل عمومی و خودرو‌های فرسوده در استان و شهر تهران نوسازی شوند. آن هم در شرایطی که باید گفت تاکسی‌ها سهم قابل توجهی از سیستم حمل و نقل عمومی را به خود اختصاص می‌دهند، با این وجود اما همچنان۱۲۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور تردد دارند، به‌عبارتی یک سوم کل تاکسی های شهری کشور فرسوده هستند.

گلایه‌های جدی
این در حالی است که متولیان امر گلایه‌های جدی از روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده دارند که متوجه تعلل شرکت خودروساز داخلی، تخصیص اعتبارات و همراهی سایر نهادها برای اجرای تدابیر اندیشیده شده در این زمینه است. به‌عنوان مثال مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران از روند نوساری تاکسی گله مند است. علی‌رضا قنادان، گفت: متاسفانه در سالی که مزین به نام “حمایت از کالای ایرانی” است شاهد توقف روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده هستیم.

وی گفت: از برنامه نوسازی تاکسی‌های فرسوده به دلیل عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان به شدت عقب هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران با بیان اینکه تاکسی فرسوده نه تنها مردم بلکه حتی رانندگان را اذیت می‌کند، گفت: تصور نکنید که خودروساز، خودرویی برای تحویل ندارد، بلکه موضوع نوسازی ناوگان تاکسی برای خودروساز اهمیتی ندارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهد به جای آنکه تمرکزش بر تولید تاکسی که تاثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا دارد، باشد وقتش را به تحویل سایر خودروهای دیگر اختصاص دهد.

قنادان ادامه داد: متاسفانه با پدیده‌ای روبرو هستیم که خودروساز هر خودرویی را که نتواند بفروشد، به تاکسی‌رانی معرفی می‌کند و این درست نیست چرا که در سایر کشورها با کیفیت‌ترین خودروها را به تاکسی که هویت یک شهر است اختصاص می‌دهند و بعضا دیده شده خودروسازان با افتخار اعلام می‌کنند که یک برند خود را به تاکسی تبدیل کردند.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه متاسفانه در ایران علی رغم اینکه سهم زیادی از ترددها  در روز است با تاکسی انجام می‌شود اما روند نوسازی بسیار کند و حتی متوقف است گفت: تاکسیرانان با مشکلات جدی روبرو هستند و اگر دولت و خودروساز انرژی لازم را برای حل این مشکل نگذارد، گره کار تاکسیرانانی در حوزه نوسازی باز نمی‌شود و این در حالیست که اعداد و ارقام نوسازی در حساب و کتاب خودروساز، عددی نمی‌شود.

 

جابه جایی چهار میلیون نفر

وی با بیان اینکه حدود چهار میلیون نفر با تاکسی جابجا می‌شوند اما هنوز خودروی مناسب این مسافران تحویل داده نشده است، گفت: متاسفانه شاهدیم که بدترین خودروها به شیوه تحمیلی تاکسی می‌شود و حالا عدم نوسازی تاکسی‌ها چالش ما را صد چندان کرده است.

قنادان با بیان اینکه در سال جاری باید حدود ۱۰ هزار خودرو نوسازی شود که سهم نوسازی در سه ماهه اول سال ۲۵۰۰ دستگاه بود، گفت: جالب است بدانید که در طرح ملی نوسازی تاکسی‌ها کمتر از ۵۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و وقتی با خودروساز صحبت می‌کنید قبول نمی‌کند که روند نوسازی متوقف شده، چرا که پیش فاکتور صادر می‌کند اما خودرو تحویل نمی‌دهد.