اهمیت بخش معدن در کشور کمتر از نفت نیست، در نتیجه توسعه این بخش سبب توسعه اقتصادی کشور میشود. باید توجه داشت که ماشینآلات معدنی بخش مهمی از فرآیند استخراج و سود بخش معدن کشور را به خود اختصاص داده است و با فرسوده شدن ماشین آلات معدنی بازدهی بخش معدن کشور را نیز کاهش داده است.
بر اساس تحلیل اکوایران در آبان سال ۱۴۰۰ با توجه به وضعیت نابسامان صنعت خودرو در کشور، قانونی تحت عنوان «قانون ساماندهی صنعت خودرو» با هدف ایجاد رقابتپذیری در این صنعت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. قانون ساماندهی صنعت خودرو شامل سیاستهای تنظیمگرایانه مختلفی بود که یکی از بخشهای آن مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده میشد.
در ماده ۹ این قانون آمده است:«وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ظرف شش ماه پس از لازملاجرا شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای کیفیت سایر خودروهای سنگین وارداتی و تولید داخل ازجمله ماشینهای راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.» حال این مساله مطرح میشود که آیا با تصویب این قانون وضعیت خودرویی کشور درباره اسقاط خودروهای فرسوده بهبود یافته است؟ بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ساماندهی وضعیت ماشینآلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی ناقص انجام شده و تاکنون اثربخشی متوسطی داشته است.
ماشین آلات بخش مهمی از عملکرد و بازدهی معادن را به خود اختصاص میدهند. هزینههای تأمین ماشینآلات مورد نیاز (اجازه یا خرید) حدود ۵۰ درصد و هزینههای تعمیر و نگهداری آنها تا حدود ۱۵ درصد از کل هزینهها استخراج یک معدن را تشکیل میدهد؛ به عبارت دیگر نزدیک به ۶۵ درصد از هزینههای معادن به ماشینآلات آن وابسته است. براساس آمار وزارت صمت حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات معدنی (اعم از لودر، بیلمکانیکی ، بولدوزر، دامپتراک، دستگاه حفاری و گریدر) در معادن کشور فعال هستند.
در حال حاضر دستگاههایی با عمر بیشتر از ۲۰ سال بیشترین تعداد ماشینآلات معدنی را به خود اختصاص دادهاند. درحالی که عمر مفید این دستگاهها متوسط بین پنج تا ۱۵ سال است و آمار نشان میدهد تعداد این دستگاهها حدود هشت برابر ماشینآلات با عمر کمتر از پنج سال است. تعداد بالای ماشینآلات با عمر بیش از ۲۰ سال میتواند زنگ خطری برای معادن باشد؛ چراکه علاوه بر خطرات جانی که میتواند ناشی شود، هزینههای گزافی بر دوش معدنداران میگذارد. در واقع با بالاتر رفتن عمر ماشینآلات، مصرف سوخت، هزینههای نگهداری و تهیه قطعات یدکی برای معدنکاران، همزمان با افت بازده تولید، افزایش مییابد.
مرکز پژوهشهای مجلس در همین رابطه نوشت که با افزایش هزینههای معدن کاری، شاهد افزایش عیار حد استخراجی از معادن و به عبارت دیگر، برداشت غیرصیانتی از ذخایر کشور خواهیم بود. درنهایت میتوان انتظار داشت، عدم دستری به ماشینآلات با کیفیت و به دنبال آن، افزایش هزینههای استخراج، موجب توقف فعالیت معادن کوچک مقیاس و ایجاد محدودیتهای جدی در طرحهای توسعهای معادن بزرگ شود.
شاید بتوان گفت که محدودیتهای وارداتی یکی از دلایلی است که معدنداران به فکر خرید و جایگزینی ماشینآلات جدید بجای فرسودهها نمیافتند. چراکه در پی این محدودیتها به بهانه حمایت از تولید داخل، ماشینآلات موجود در کشور با قیمتی بالاتر از قیمتهای جهانی به فروش میرسید.
در این میان باید به این نکته توجه کرد که وزارت صمت در پی اجرای مواد قانون ساماندهی صنعت خودرو اقداماتی در این زمینه انجام داد. برای مثال، پس از ایجاد محدودیت بر واردات ماشینآلات معدنی در سالهای گذشته، وزارت صمت طی ١٠ بخشنامه جامع معدنی سال ۱۴۰۳ شرایط ثبت سفارش این محصولات را به شرح زیر اعلام کرد:
ماشینآلات تا پنج سال ساخت در محدوده بدون ساخت داخل: بدون محدودیت
ماشینآلات بیش از پنج تا ١٠ سال ساخت در محدوده بدون ساخت داخل: اساس میزان عملیات معدنی اسمی
ماشینآلات تا پنج سال ساخت در محدوده ساخت داخل: به تعداد ماشینآلات خریداریشده از سازندگان داخلی
البته باید به این نکته اشاره کرد که در این تصمیم همکاریهای لازم صورت نگرفت و به همین دلیل امتیاز عملکرد ناقص به این ماده داده شده است.براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، نتیجه این محدودیتها در بخش معادن، بروز تورم بالا نسبت به سایر بخشهای اقتصاد کشور بود. در واقع نشان داده شد که محصولات تولید شده در کشور از نظر تعداد و کیفیت نتوانستند جایگزین محصولات وارداتی شوند. البته این روند پس از سال ١٤٠١ و همزمان با شدت گرفتن تلاشهای وزارت صمت در جهت تسهیل واردات ماشینآلات سنگین به روند سابق خود و هم پای تورم سالیانه تولیدکننده کشور بازگشته است. اما نکته مورد توجه آن است که همچنان تعداد فرسودههای معدنی بالاست و میتواند عواقب سنگینی برای اقتصاد کشور و همچنین منابع معدنی داشته باشد.
اکتشاف بحران
برچسب ها
داستان کوتاه جنایی؛ سمفونی پنجم رنج
هادی ابراهیمی در واکنش به فتوای اخیر ابطحی نسبت به رسانه ملی؛ شبکه نیابتی دشمن نباشید
درخصوص آمار بالای مرگ و میر براثر آلودگی هوا در کشور و بیعملی مسئولان؛ دوئل روزانه با مرگ
سمفونی پنجم رنج
غروب پاییزیِ سردی بود، زانکو که در اتاقِ تاریکاش مشغول تماشا کردن سقف بود به فکراش زد برای خاتمه دادن به این اندوهِ تمام نشدنی خودش را خلاص کند!
شبکه نیابتی دشمن نباشید
آقای ابطحی حواست هست اینگونه اظهارات اسکی بازی و موج سواری نیست، سر خوردن روی پوست خربزه و موز است.
دوئل روزانه با مرگ
در همه کشورهای توسعهیافته، دولت خود را در مشکلات سهیم و مقصر میداند و تلاش میشود مشکلات به سمت حل شدن، هدایت شود و اگر این مشکلات با سلامت و جان مردم در ارتباط بود، حتماً به شکل اورژانسی و به فوریت به مسیر حل شدن هدایت میشود اما در کشور ما که البته «درحال توسعه» هستیم و نه توسعهیافته، مشکلات در یک چرخه آزاردهندهای تکرار میشوند و خود را به جان و مال و سلامت مردم تحمیل میکنند اما مدیران و مسئولان هر از گاهی، وجود آن را و گاه عمق مشکلات را تأیید میکنند و در موارد بسیاری هم تلاش دارند مشکلات را انکار کنند، روی آن سرپوش بگذارند یا به بهانه امیدسوزی، با کسانی که مشکلات را طرح میکنند برخوردهای تند قضایی و اداری صورت میگیرد.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نقش زنان در منطقه دیده شود
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درمورد نقش زنان در منطقه توضیحاتی ارائه کرد.
حقیقتی که گم شده است
در دنیای امروز، رسانههای اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی، نقش پررنگی در شکلدهی به آگاهی عمومی دارند. اما این ابزار قدرتمند به همان اندازه که توانایی انتقال اطلاعات را دارد، میتواند بستری برای گمراهی و ایجاد آگاهی کاذب باشد.
پایه وفاق، پذیرش درک تفاوتها است/همه یکصدا برای ایران باشیم
سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان کرد: پایه وفاق، پذیرش درک تفاوتها است بلکه همه با وحدت و همدلی، یکصدا برای ایران باشیم.
قانون حجاب و اتفاقات سوریه !
اصولگرایان تندرو و طیف پایداری قصدی برای کوتاه آمدن ندارند و عزم خود را برای ابلاغ قانون حجاب در تاریخ 23 آذر جزم کردند آن هم در شرایطی که بسیاری از دلسوزان حوزه دین و معارف بر آن نقدهای جدی وارد کردهاند و مدیران ارشد دولت چهاردهم بهعنوان مجری قانون نیز بندهایی از آن را غیرقابل اجرا میدانند و بسیاری از سیاسیون هم تأکید کردند با توجه به نیاز به تصمیمات سختی که در شرایط فعلی وجود دارد و ضرورت همراهی و هماهنگی مردم با این تصمیمات، اجرای این قانون که مخالفان بسیاری در میان شهروندان دارد، در حال حاضر به مصلحت نیست.
ابطال ۷۴ فقره مجوز معاینه فنی بهدلیل نقص فنی و دودزا بودن
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران خبر داد: ۷۴ فقره مجوز معاینه فنی خودرو بهدلیل نقص فنی و دودزا بودن در تهران ابطال شد.
تهران؛ پايتخت چکهای برگشتی ایران
چک برگشتی به مفهوم چک بلامحل یا چک پرداخت نشدنی است، دارنده چک برگشتی می تواند اقدامات قانونی لازم را برای وصول وجه چک برگشتی انجام بدهد که شیوه حقوقی، کیفری و ثبتی از جمله این روش هاست.
نقشآفرینی بینظیر در خدمت به مناطق روستایی و بانکداری دیجیتال
«دکتر بهزاد شیری»، مدیرعامل پست بانک ایران بهمناسبت بیستونهمین سال فعالیت بانک در عرصه نظام پولی و بانکی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت روز زن، از اهالی رسانه بابت همکاری و مساعدتهای آنان در پوشش اخبار تشکر کرد؛ سپس به ارائه گزارش کار ۹ ماهه سالجاری پست بانک ایران پرداخت .
ثابت بودن نرخ ارز باعث کاهش تورم نمیشود
با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز طی روزهای گذشته، نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور «عبدالناصر همتی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی و «محمدرضا فرزین»، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد. در این نشست دلایل افزایش نرخ ارز، چالشها و راهکارهای جلوگیری از آن بررسی شد.
لاتاری به خودروهای خارجی رسید
سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی با عرضه ٢٩ مدل خودرو از روز یکشنبه ۱۱ آذر ماه بازگشایی شد تا متقاضیانی که در موعد مقرر اقدام به تعریف حساب وکالتی میکنند بتوانند از بین خودروهای عرضه شده در این دور، پنج اولویت مورد نظر خود را انتخاب کنند.
یلدای تورم و خاموشی
شب یلدا درحالی در راه است که تقریباً برای هیچ کسی مهم نیست، چون کشور در یکی از بدترین شرایط خود از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بینالمللی قرار دارد.
۷ بازیکن در آستانه جدایی از آبیها
نیمفصل اول لیگ برتر فوتبال ایران به لحظات حساس خود نزدیک میشود، و استقلال، بهعنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی، با دو بازی سرنوشتساز مقابل چادرملو و سپاهان، فرصت دارد تا هم جایگاه خود در جدول را تقویت کند و هم تکلیف بازیکنان نامطمئن را مشخص کند.
چرا نیما میرزازاد باید الگوی بهتری باشد؟
حواشی پیرامون نیما میرزازاد، دروازهبان دوم تیم فوتبال سپاهان، بار دیگر نشان داد که مسئولیتهای اجتماعی ورزشکاران حرفهای، به ویژه در رشتههایی همچون فوتبال که از محبوبیت ویژهای برخوردار است، تا چه حد میتواند تأثیرگذار باشد. این بازیکن 27 ساله پس از دیدار حساس سپاهان و پرسپولیس در هفته دوازدهم لیگ برتر، با انتشار ویدئویی در فضای مجازی مورد انتقادات گسترده قرار گرفت و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیز با صدور دستور موقت، او را تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین محروم کرد.
به یاد صدف خالقی، قلبی که همیشه عاشقانه میتپید
هواداران تیمهای ورزشی، این گروه از افراد پرشور و وفادار، همیشه در کنار تیمهای خود ایستادهاند، چه در روزهای خوب و چه در روزهای بد. آنها نه تنها به تیمها در میادین ورزشی، بلکه در زندگی روزمره نیز وفاداری نشان میدهند.
چرا ترمیم استادیوم آزادی طولانی شد؟
استادیوم آزادی یکی از نمادهای ورزش ایران است که برای بسیاری از مردم یادآور روزهای افتخارآمیز تیمهای ملی فوتبال ایران، مسابقات مهم بینالمللی و رویدادهای مختلف ورزشی است.
چالشهای تکراری یا هشدارهای تازه؟
لیگ بیستوچهارم فوتبال ایران در حال ورود به نیمفصل زمستانی است و هنوز برخی از تیمها نتوانستهاند از سایه بحرانهای مدیریتی، فنی و روانی خارج شوند.
هزاران راه نرفته خودروهای کارکرده
شرایط و ضوابط واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده به داخل کشور توسط «محمدرضا عارف»، معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شد که طبق آن، اشخاص حقیقی نیز میتوانند خودروهای خارجی را وارد کشور کنند. آنچه موافقان خودروهای کارکرده خارجی به داخل کشور بر آن تأکید داشتند این بود که این خودروها بتوانند اولاً با ایجاد یک فضای رقابتی به افزایش کیفیت خودروهای داخلی بینجامند دوماً اینکه مردم جامعه بتوانند با پرداخت پول کمتری خودروهای با کیفیتتر سوار شوند و همچنین همین امر به ایجاد فضای رقابتی به کاهش قیمت خودروهای داخلی نیز بینجامد.
ویراژ روی آرزوهای مردم
شرکت خودروسازی سایپا در تازهترین اقدام خود، لیست محصولات خود را بروزرسانی کرد و قیمت برخی از آنان را افزایش داد.
سازمان ملی استاندارد ایران پیشرو در امر روانسازی فنی وقانونی فرآیند واردات خودرو
با هدف روانسازی و تسریع در فرآیند واردات خودرو، جلسات فنی مشترک بین سازمان ملی استاندارد ایران وسایر دستگاه های اجرایی مرتبط به منظور ارتقا و اصلاح بندهایی از آیین نامه واردات خودرو که موانع غیرفنی ایجاد می نمود؛ تشکیل شد
بیکیفیت باش و گران شو!
خودرو گران شد؛ همین خودروی ملی که بحث در خصوص کیفیت محصولات آن فراوان است، همین بازاری که اذعان میشود نه تنها سودآوری ندارد بلکه زیان هم دارد، کمپانی همین محصولاتی که ثبت نام برای خرید آنها گاهی به اندازه عمر یک نسل به طول میانجامد، پس از چندین ماه قرار گرفتن در صدر اخبار و تکذیب و گمانهزنی، بالاخره گران شد.
مذاکرات لغو تحریم ضروریتر میشود
تازه ترین تحریم ایران که پس از تحریم شرکتهای هواپیمایی، یکی از بیپایه ترین تحریمها با حداکثر فشار اقتصادی خواهد بود، تحریم کشتیرانی است.