اهمیت بخش معدن در کشور کمتر از نفت نیست، در نتیجه توسعه این بخش سبب توسعه اقتصادی کشور میشود. باید توجه داشت که ماشینآلات معدنی بخش مهمی از فرآیند استخراج و سود بخش معدن کشور را به خود اختصاص داده است و با فرسوده شدن ماشین آلات معدنی بازدهی بخش معدن کشور را نیز کاهش داده است.
بر اساس تحلیل اکوایران در آبان سال ۱۴۰۰ با توجه به وضعیت نابسامان صنعت خودرو در کشور، قانونی تحت عنوان «قانون ساماندهی صنعت خودرو» با هدف ایجاد رقابتپذیری در این صنعت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. قانون ساماندهی صنعت خودرو شامل سیاستهای تنظیمگرایانه مختلفی بود که یکی از بخشهای آن مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده میشد.
در ماده ۹ این قانون آمده است:«وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ظرف شش ماه پس از لازملاجرا شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای کیفیت سایر خودروهای سنگین وارداتی و تولید داخل ازجمله ماشینهای راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.» حال این مساله مطرح میشود که آیا با تصویب این قانون وضعیت خودرویی کشور درباره اسقاط خودروهای فرسوده بهبود یافته است؟ بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ساماندهی وضعیت ماشینآلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی ناقص انجام شده و تاکنون اثربخشی متوسطی داشته است.
ماشین آلات بخش مهمی از عملکرد و بازدهی معادن را به خود اختصاص میدهند. هزینههای تأمین ماشینآلات مورد نیاز (اجازه یا خرید) حدود ۵۰ درصد و هزینههای تعمیر و نگهداری آنها تا حدود ۱۵ درصد از کل هزینهها استخراج یک معدن را تشکیل میدهد؛ به عبارت دیگر نزدیک به ۶۵ درصد از هزینههای معادن به ماشینآلات آن وابسته است. براساس آمار وزارت صمت حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات معدنی (اعم از لودر، بیلمکانیکی ، بولدوزر، دامپتراک، دستگاه حفاری و گریدر) در معادن کشور فعال هستند.
در حال حاضر دستگاههایی با عمر بیشتر از ۲۰ سال بیشترین تعداد ماشینآلات معدنی را به خود اختصاص دادهاند. درحالی که عمر مفید این دستگاهها متوسط بین پنج تا ۱۵ سال است و آمار نشان میدهد تعداد این دستگاهها حدود هشت برابر ماشینآلات با عمر کمتر از پنج سال است. تعداد بالای ماشینآلات با عمر بیش از ۲۰ سال میتواند زنگ خطری برای معادن باشد؛ چراکه علاوه بر خطرات جانی که میتواند ناشی شود، هزینههای گزافی بر دوش معدنداران میگذارد. در واقع با بالاتر رفتن عمر ماشینآلات، مصرف سوخت، هزینههای نگهداری و تهیه قطعات یدکی برای معدنکاران، همزمان با افت بازده تولید، افزایش مییابد.
مرکز پژوهشهای مجلس در همین رابطه نوشت که با افزایش هزینههای معدن کاری، شاهد افزایش عیار حد استخراجی از معادن و به عبارت دیگر، برداشت غیرصیانتی از ذخایر کشور خواهیم بود. درنهایت میتوان انتظار داشت، عدم دستری به ماشینآلات با کیفیت و به دنبال آن، افزایش هزینههای استخراج، موجب توقف فعالیت معادن کوچک مقیاس و ایجاد محدودیتهای جدی در طرحهای توسعهای معادن بزرگ شود.
شاید بتوان گفت که محدودیتهای وارداتی یکی از دلایلی است که معدنداران به فکر خرید و جایگزینی ماشینآلات جدید بجای فرسودهها نمیافتند. چراکه در پی این محدودیتها به بهانه حمایت از تولید داخل، ماشینآلات موجود در کشور با قیمتی بالاتر از قیمتهای جهانی به فروش میرسید.
در این میان باید به این نکته توجه کرد که وزارت صمت در پی اجرای مواد قانون ساماندهی صنعت خودرو اقداماتی در این زمینه انجام داد. برای مثال، پس از ایجاد محدودیت بر واردات ماشینآلات معدنی در سالهای گذشته، وزارت صمت طی ١٠ بخشنامه جامع معدنی سال ۱۴۰۳ شرایط ثبت سفارش این محصولات را به شرح زیر اعلام کرد:
ماشینآلات تا پنج سال ساخت در محدوده بدون ساخت داخل: بدون محدودیت
ماشینآلات بیش از پنج تا ١٠ سال ساخت در محدوده بدون ساخت داخل: اساس میزان عملیات معدنی اسمی
ماشینآلات تا پنج سال ساخت در محدوده ساخت داخل: به تعداد ماشینآلات خریداریشده از سازندگان داخلی
البته باید به این نکته اشاره کرد که در این تصمیم همکاریهای لازم صورت نگرفت و به همین دلیل امتیاز عملکرد ناقص به این ماده داده شده است.براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، نتیجه این محدودیتها در بخش معادن، بروز تورم بالا نسبت به سایر بخشهای اقتصاد کشور بود. در واقع نشان داده شد که محصولات تولید شده در کشور از نظر تعداد و کیفیت نتوانستند جایگزین محصولات وارداتی شوند. البته این روند پس از سال ١٤٠١ و همزمان با شدت گرفتن تلاشهای وزارت صمت در جهت تسهیل واردات ماشینآلات سنگین به روند سابق خود و هم پای تورم سالیانه تولیدکننده کشور بازگشته است. اما نکته مورد توجه آن است که همچنان تعداد فرسودههای معدنی بالاست و میتواند عواقب سنگینی برای اقتصاد کشور و همچنین منابع معدنی داشته باشد.
اکتشاف بحران
برچسب ها
روایتی از صبح هفتم محرم به نام «علمگردانی» هر کوچه، خیمهگاه اشک شد؛ هر خانه، کربلا
ایستادگی در برابر طوفان؛ خون فرماندهان سند زرین شکستناپذیری ایران
هر کوچه، خیمهگاه اشک شد؛ هر خانه، کربلا
صبح هفتم محرم، علمها خانه به خانه چرخیدند؛ در کوچههایی که صدای طبل و بوی اسپند پیچیده بود، دلها به احترام علم ایستادند و اشک، بیصدا جاری شد.
حمایت جدی از بورس جزو سیاستهای وزارت اقتصاد است
روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که حمایت جدی از بورس جزو سیاستهای وزارت اقتصاد است.
خون فرماندهان سند زرین شکستناپذیری ایران
در میان آتش و ویرانی، ایران سرسخت ایستاد و به دشمنان نشان داد که این خاک، با خون فرماندهان شهیدش به سند شکستناپذیری مبدل شده است.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

سلامت، گروگان تورم
درحالیکه میانگین رشد تعرفههای پزشکی بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ چهارده درصد بوده؛ تعرفهها در سال جديد با یک جهش بیش از سه برابری، شرايط را برای سلامت عمومی آنهم در دل تورمِ درمان سختتر کرده است.
محرومیت ۷۰ درصد اوتیسمیها از خدمات توانبخشی به دلیل فقر
اختلال اوتیسم یا طیف اوتیسم (ASD) یک اصطلاح گسترده است که پزشکان از آن برای توصیف گروهی از اختلالات رشدی عصبی استفاده میکنند. این اختلالات با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مشخص میشوند. افراد مبتلا به ASD اغلب علائم یا الگوهای رفتاری محدود، تکراری و کلیشهای را نشان میدهند.
چالش عجیب در بازار روغن و شکر
روزنامه جمله مدتی است که روغن و شکر در قفسههای فروشگاهها موجود نیست. اما ظاهرا کمبودی هم در کشور نیست. اتاق اصناف ایران اعلام کرد خالی بودن قفسه ها موقتی است و بزودی فروشگاه ها شارژ میشوند. احمدرضا بخشی اظهار داشت: دلیل کمبود روغن و شکر در فروشگاههای بزرگ افزایش ناگهانی تقاضا برای این اقلام با شارژ کالابرگهاست بنابراین این مشکل موقت است و به زودی برطرف میشود.
گاهی پسرها باید گریه کنند
تمام کسانی که با ساخت فیلم «هیس! پسرها گریه نمیکنند» از «پوران درخشنده» مخالفتی را چه به صورت لفظی و چه به صورت سنگاندازی اعمال کردهاند و واگو کردن تعرض جنسی به پسران را تابوشکنی میدانستهاند قطعاً هیچ گونه درکی از آسیبهای فراوانی که چنین آزاری میتواند بهدنبال داشته باشد ندارند. پس از شنیدن خبر آزار ۹ پسر بچه توسط معلمشان در یک مدرسه در شهرری تهران ممکن است اولین چیزی که به ذهن متبادر میشود نام این فیلم پوران درخشنده باشد.
روغن و شکر ستاره سهيل شدند
مدتی است که روغن و شکر در قفسههای فروشگاهها موجود نیست. اما ظاهرا کمبودی هم در کشور نیست. اتاق اصناف ایران اعلام کرد خالی بودن قفسه ها موقتی است و بزودی فروشگاه ها شارژ می شوند.
حمایت جدی از بورس جزو سیاستهای وزارت اقتصاد است
روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که حمایت جدی از بورس جزو سیاستهای وزارت اقتصاد است.
سهم اوراق خصوصی، تولیدی و مشابه باید به ۵۰ درصد برسد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما باید سهم اوراق خصوصی، اوراق تولیدی و مشابه آن را به ۵۰ درصد برسانیم. در حال حاضر نسبت اوراق تقریباً ۱۳ به ۸۷ است؛ یعنی تنها ۱۳ درصد متعلق به بخش خصوصی است و ۸۷ درصد به تأمین مخارج دولت اختصاص دارد.
گام مشترک صنعت و پژوهش برای توسعه فناوریهای پیشرفته در خودروسازی
در راستای گسترش تعاملات بین مراکز علمی ـ پژوهشی و واحدهای صنعتی کشور، روز گذشته دکتر احسانی، رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، به همراه هیأتی متشکل از مدیران و کارشناسان این پژوهشگاه، از خطوط تولید، واحد تحقیق و توسعه و آزمایشگاههای کنترل کیفیت گروه پژوهش صنعت مدرن بازدید کرد. این بازدید با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیتها و توانمندیهای صنعتی این مجموعه و زمینهسازی برای همکاریهای آتی انجام شد.
نگرانی کوپنی
مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه اعتبار مراحل اول و دوم کالابرگ تا پایان خرداد برقرار است، تأکید کرد: در مورد زمان اجرای مرحله سوم نمیتوان اظهارنظر قطعی کرد؛ زیرا همه چیز به تأمین اعتبار بستگی دارد.
پشتپرده رسوایی تریدرهای نابغه
در دل برجهای شیشهای نیویورک، لندن و توکیو، مردانی با کتوشلوارهای گرانقیمت و ذهنهایی تیزتر از تیغ، سرنوشت بازارهای چند میلیارد دلاری را تنها با یک کلیک تغییر میدادند. تریدرهایی که روزی در صدر فهرست نخبگان مالی جهان بودند، با یک تصمیم اشتباه، یک غرور ناگهانی یا یک طمع پنهان، نه تنها خود، بلکه شرکتهای غولپیکر و میلیونها سرمایهگذار را به ورطه سقوط کشاندند.
برگزاری نشست آنلاين کمیته مالی OCA با حضوردکتر سید مناف هاشمی
جلسه آنلاین کمیته مالی شورای المپیک آسیا با حضور دکتر سید مناف هاشمی عضو کمیته مالی OCA و دیگر اعضای آن برگزار شد.
ابراز تسلیت، حمایت و همبستگی کریستی کاونتری با مردم ایران و خانواده المپیک
رئیس کمیته بین المللی المپیک (IOC) با ارسال نامه ای به رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان ضمن ابراز تسلیت و همدردی با هموطنانمان، همبستگی و حمایت خود از کمیته ملی المپیک ایران را اعلام داشت.
اهتزاز پنج حلقه المپیک در جوار بارگاه ملکوتی علی بن الموسی الرضا (ع)؛ زندانیان مشهد روز المپیک را جشن گرفتند
کمیته ملی المپیک در راستای گرامیداشت روز المپیک، مراسم ویژهای را در زندان مرکزی مشهد برگزار کرد .
دکترعلی نژاد در دیدار با سفیر کشورمان در مجارستان:سفارتخانه ها نقش بسزایی در افزایش تعاملات ورزشی دارند
دکتر مهدی علی نژاد دبیر کل کمیته ملی المپیک طی دیدار با سفیر ایران در مجارستان از وزارت امور خارجه و سفرای کشورمان در کشورهای مختلف جهان جهت حمایت و همکاری با تیم های اعزامی به رویدادهای بین المللی ورزشی تقدیر و تشکر کرد.
کمیته المپیک ایران و مجارستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند
کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران و کمیته ملی المپیک مجارستان در راستای گسترش همکاریهای ورزشی، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

مرز صفر کالای متروکه؛ آغاز راهی تازه در بندر نسل سوم امیرآباد
با اجرای طرحی نوین در ساماندهی کالاهای متروکه، بندر امیرآباد بهعنوان نخستین بندر نسل سوم کشور، گامی مهم در کاهش رسوب کالا، تسریع فرآیند ترخیص و ارتقای بهرهوری عملیاتی برداشت؛ اقدامی که میتواند الگویی برای دیگر بنادر کشور باشد.
ایستگاه مترو اتصال تهران و کرج «شهید سلطانی» آماده بهرهبرداری ولی معطل تامین واگن قطار
رئیس شورای شهر کرج با بیان اینکه عملیات اجرایی ایستگاه «شهید سلطانی» تکمیل و تست گرم هم انجام شده است، اظهار کرد: برای بهرهبرداری تجاری از این ایستگاه که محل اتصال مترو تهران به کرج است نیاز به تکمیل تجهیزات «رام قطار» داریم.
خیال خام خانهدار شدن
به تازگی گزارش تورم مسکن در ماه گذشته، یعنی دی ۱۴۰۳ منتشر شده و آمارها حاکی از افزایش تورم در این بازه زمانی بوده است. این افزایش تورم در شرایطی رخ داده که شاهد کاهش التهابات منطقه و تثبیت نسبی قیمت دلار بوده ایم؛ بنابراین می توانیم آن را متأثر از عوامل بیرونی بدانیم.
حمایت از مسکن اقتصادی در خانه ملت
موضوع مسکن به موضوعی کهنه و چالشی همیشگی برای مردم ایران تبدیل شده است.
فرسودگی ناوگان؛ متهم اصلی
جای شکرگزاری است که بهدلیل مشکلات مالی بخش اعظمی از جامعه، تمایل به سفر با هواپیما در کشور بسیار پایین است تا جاییکه پایین بودن تعداد هواپیماهای مسافربری در کشور احساس نمیشود و بسیاری از شهروندان ترجیح میدهند مسیرهای سفر را با خودرو طی کنند به این دلیل که توان مالی برای پرداخت هواپیما را ندارند.