اهمیت بخش معدن در کشور کمتر از نفت نیست، در نتیجه توسعه این بخش سبب توسعه اقتصادی کشور میشود. باید توجه داشت که ماشینآلات معدنی بخش مهمی از فرآیند استخراج و سود بخش معدن کشور را به خود اختصاص داده است و با فرسوده شدن ماشین آلات معدنی بازدهی بخش معدن کشور را نیز کاهش داده است.
بر اساس تحلیل اکوایران در آبان سال ۱۴۰۰ با توجه به وضعیت نابسامان صنعت خودرو در کشور، قانونی تحت عنوان «قانون ساماندهی صنعت خودرو» با هدف ایجاد رقابتپذیری در این صنعت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. قانون ساماندهی صنعت خودرو شامل سیاستهای تنظیمگرایانه مختلفی بود که یکی از بخشهای آن مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده میشد.
در ماده ۹ این قانون آمده است:«وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ظرف شش ماه پس از لازملاجرا شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای کیفیت سایر خودروهای سنگین وارداتی و تولید داخل ازجمله ماشینهای راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.» حال این مساله مطرح میشود که آیا با تصویب این قانون وضعیت خودرویی کشور درباره اسقاط خودروهای فرسوده بهبود یافته است؟ بنابر گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، ساماندهی وضعیت ماشینآلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی ناقص انجام شده و تاکنون اثربخشی متوسطی داشته است.
ماشین آلات بخش مهمی از عملکرد و بازدهی معادن را به خود اختصاص میدهند. هزینههای تأمین ماشینآلات مورد نیاز (اجازه یا خرید) حدود ۵۰ درصد و هزینههای تعمیر و نگهداری آنها تا حدود ۱۵ درصد از کل هزینهها استخراج یک معدن را تشکیل میدهد؛ به عبارت دیگر نزدیک به ۶۵ درصد از هزینههای معادن به ماشینآلات آن وابسته است. براساس آمار وزارت صمت حدود ۲۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشینآلات معدنی (اعم از لودر، بیلمکانیکی ، بولدوزر، دامپتراک، دستگاه حفاری و گریدر) در معادن کشور فعال هستند.
در حال حاضر دستگاههایی با عمر بیشتر از ۲۰ سال بیشترین تعداد ماشینآلات معدنی را به خود اختصاص دادهاند. درحالی که عمر مفید این دستگاهها متوسط بین پنج تا ۱۵ سال است و آمار نشان میدهد تعداد این دستگاهها حدود هشت برابر ماشینآلات با عمر کمتر از پنج سال است. تعداد بالای ماشینآلات با عمر بیش از ۲۰ سال میتواند زنگ خطری برای معادن باشد؛ چراکه علاوه بر خطرات جانی که میتواند ناشی شود، هزینههای گزافی بر دوش معدنداران میگذارد. در واقع با بالاتر رفتن عمر ماشینآلات، مصرف سوخت، هزینههای نگهداری و تهیه قطعات یدکی برای معدنکاران، همزمان با افت بازده تولید، افزایش مییابد.
مرکز پژوهشهای مجلس در همین رابطه نوشت که با افزایش هزینههای معدن کاری، شاهد افزایش عیار حد استخراجی از معادن و به عبارت دیگر، برداشت غیرصیانتی از ذخایر کشور خواهیم بود. درنهایت میتوان انتظار داشت، عدم دستری به ماشینآلات با کیفیت و به دنبال آن، افزایش هزینههای استخراج، موجب توقف فعالیت معادن کوچک مقیاس و ایجاد محدودیتهای جدی در طرحهای توسعهای معادن بزرگ شود.
شاید بتوان گفت که محدودیتهای وارداتی یکی از دلایلی است که معدنداران به فکر خرید و جایگزینی ماشینآلات جدید بجای فرسودهها نمیافتند. چراکه در پی این محدودیتها به بهانه حمایت از تولید داخل، ماشینآلات موجود در کشور با قیمتی بالاتر از قیمتهای جهانی به فروش میرسید.
در این میان باید به این نکته توجه کرد که وزارت صمت در پی اجرای مواد قانون ساماندهی صنعت خودرو اقداماتی در این زمینه انجام داد. برای مثال، پس از ایجاد محدودیت بر واردات ماشینآلات معدنی در سالهای گذشته، وزارت صمت طی ١٠ بخشنامه جامع معدنی سال ۱۴۰۳ شرایط ثبت سفارش این محصولات را به شرح زیر اعلام کرد:
ماشینآلات تا پنج سال ساخت در محدوده بدون ساخت داخل: بدون محدودیت
ماشینآلات بیش از پنج تا ١٠ سال ساخت در محدوده بدون ساخت داخل: اساس میزان عملیات معدنی اسمی
ماشینآلات تا پنج سال ساخت در محدوده ساخت داخل: به تعداد ماشینآلات خریداریشده از سازندگان داخلی
البته باید به این نکته اشاره کرد که در این تصمیم همکاریهای لازم صورت نگرفت و به همین دلیل امتیاز عملکرد ناقص به این ماده داده شده است.براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، نتیجه این محدودیتها در بخش معادن، بروز تورم بالا نسبت به سایر بخشهای اقتصاد کشور بود. در واقع نشان داده شد که محصولات تولید شده در کشور از نظر تعداد و کیفیت نتوانستند جایگزین محصولات وارداتی شوند. البته این روند پس از سال ١٤٠١ و همزمان با شدت گرفتن تلاشهای وزارت صمت در جهت تسهیل واردات ماشینآلات سنگین به روند سابق خود و هم پای تورم سالیانه تولیدکننده کشور بازگشته است. اما نکته مورد توجه آن است که همچنان تعداد فرسودههای معدنی بالاست و میتواند عواقب سنگینی برای اقتصاد کشور و همچنین منابع معدنی داشته باشد.
اکتشاف بحران
برچسب ها
خودروهای اسقاطی و بنزین بیکیفیت عاملان اصلی آلودگی هوای پایتخت؛ دوباره زمستان، دوباره آلودگی
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: نرخ بهره باید مدیریت شود
دوباره زمستان، دوباره آلودگی
هوای پایتخت اخیرا چندبار به مرز هشدار آلودگی رسید و برای تمام گروهها خطرناک اعلام شد؛ اما نه در صدر اخبار به آن پرداخته شد و نه همچون سالهای گذشته توانست با تعطیل کردن مدارس و ادارات، متن زندگی را از حالت معمول خود خارج کند. علت آن، گرفتاری و غرق شدن در اخبار و حوادث مهمتر جهان نیست. علت، عادت کردن به یک شرایط نابسامان است. نیمه دوم سال، نیمه هوای آلوده است و این یک فرضیه از پیش پذیرفته شده است که گویی هیچکس هم هیچکاری نمیتواند در برابر آن انجام دهد.
دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر اقتصاد سودان در حاشیه مجمع سالانه بانك توسعه اسلامی
وزیر اقتصاد کشورمان در حاشیه مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی در ریاض با همتای سودانی خود دیدار و گفتگو کرد.
نرخ بهره باید مدیریت شود
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نرخ بهره باید مدیریت شود، گفت: صیانت از حقوق سرمایهگذاران و مدیریت آثار سیاستها و تعامل با سیاستگذاران اقتصادی، به کارگیری ابزارهای پوشش ریسک، تغییر نصابها و قیمتگذاری خوراک پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
رونمایی از سامانه معلمانه با حضور مدیرعامل بنیاد برکت
مدیرعامل بنیاد برکت در سفر به استان سیستان وبلوچستان از سامانه آموزش و توانمندسازی معلمان (معلمانه) رونمایی کرد.
رکوردشکنی تورم ارتباطات و آموزش
شاخص قیمت مصرفکننده خانوار ایرانی در هفت ماه ابتدایی سال جاری 18.1 درصد افزایش داشته است.
درس خواندن با مصیبتهای فراوان
وضعیت سازههای دانشگاههای کشور ایران به قدری در حالت اسفبار و غیر قابل تحمل است که تصور کنید در مواردی شهرداری تهران نسبت به اقدامات و تخریبهای گسترده این سازهها شکایت کرده است.
لرزه زلزلهی تهران بر اندام پایتختنشینها
همه میدانند که تهران بالاخره یک روز زلزله خواهد آمد. مسئله فقط زمان وقوع و شدت آن است اما در اینکه بالاخره اتفاق خواهد افتاد، هیچ شکی نیست.
معلمان؛ سفیران توانمند برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی
وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با کارکنان دانشگاه فرهنگیان گفت: بخش مهمی از ناكارآمدی نظام تعليم و تربيت محصول بی توجهی به دانشگاه فرهنگيان است.
دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر اقتصاد سودان در حاشیه مجمع سالانه بانك توسعه اسلامی
وزیر اقتصاد کشورمان در حاشیه مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی در ریاض با همتای سودانی خود دیدار و گفتگو کرد.
نرخ بهره باید مدیریت شود
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نرخ بهره باید مدیریت شود، گفت: صیانت از حقوق سرمایهگذاران و مدیریت آثار سیاستها و تعامل با سیاستگذاران اقتصادی، به کارگیری ابزارهای پوشش ریسک، تغییر نصابها و قیمتگذاری خوراک پالایشگاهها و صنایع پتروشیمی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیر عامل جدید بانک مسکن منصوب شد
طی حکمی از سوی وزیر اقتصاد، علی خورسندیان بهعنوان مدیرعامل بانک مسکن منصوب شد.
یک زن برای اولین بار رئیس هیات نظار بانک مرکزی شد
با حکم وزیر اقتصاد و برای نخستین بار در تاریخ وزارت اقتصاد یک زن رییس هیات نظار بانک مرکزی شد.
دستور رئیس جمهور برای عدم تصویب مقررات خلق الساعه در زمینه تولید و صادرات
وزیر امور اقتصادی و دارایی از دستور اکید رئیس جمهور برای ممنوعیت اخلال در کار صادرکنندگان از طریق مقررات خلقالساعه خبر داد.
پیروزی فعالان رسانهای در بازی دوستانه فوتبال ایران همدل
بازی دوستانه فوتبال ایران همدل با برتری فعالان رسانهای به پایان رسید.
دلایل صعود تیم ملی نوجوانان چه بود؟
دلایل اصلی صعود تیم ملی فوتبال نوجوانان به جام ملتهای آسیا مشخص شد.
دنیامالی: از لحاظ تخصیص اعتبار محدودیتی برای ابوموسی نداریم
وزیر ورزش در حاشیه بازدید از ورزشگاه شهدای خلیج فارس جزیره بوموسی گفت: تمام تلاشمان را میکنیم تا پایان سال این مجموعه به بهرهبرداری برسد.
از یکهتازی اخباری تا همسایهشدن بیرانوند و گندوز!
درخششهای سریالی محمدرضا اخباری باعث شده تا او در مسیر رسیدن به دستکش طلایی لیگ بیستوچهارم فعلاً با اختلاف نسبت به سایر رقبا، بیشترین شانس را داشته باشد.
از فرضیه نژادپرستی تا فشار یوفا و PSG!
انتخاب نشدن وینیسیوس به عنوان برنده توپ طلای ۲۰۲۴ توسط نشریه فرانس فوتبال، رسانه فرانسوی و برخی نهادهای فوتبالی تأثیرگذار دیگر را در مظان اتهام قرار داده است.
دوباره زمستان، دوباره آلودگی
هوای پایتخت اخیرا چندبار به مرز هشدار آلودگی رسید و برای تمام گروهها خطرناک اعلام شد؛ اما نه در صدر اخبار به آن پرداخته شد و نه همچون سالهای گذشته توانست با تعطیل کردن مدارس و ادارات، متن زندگی را از حالت معمول خود خارج کند. علت آن، گرفتاری و غرق شدن در اخبار و حوادث مهمتر جهان نیست. علت، عادت کردن به یک شرایط نابسامان است. نیمه دوم سال، نیمه هوای آلوده است و این یک فرضیه از پیش پذیرفته شده است که گویی هیچکس هم هیچکاری نمیتواند در برابر آن انجام دهد.
آژیر خطر گسلهای فعال
بامداد روز گذشته، زمینلرزهای در شمال شرقی گرمسار، غربیترین شهرستان استان سمنان رخ داد. زلزله ای که در مناطقی از تهران احساس شد و صدای آن نیز به گوش رسید.
عقب ماندن از قطار پیشرفت
یکی از شاخصهای ارزیابی پیشرفت و قرارگرفتن در مسیر مدرنیته در هر کشوری، صنعت حمل و نقل ریلی آن است.
بلند بالا شدن لیست مفقودیها
کلیدواژه «گم شدن» را در کشور زیاد میشنویم.
تهران دارد از پا میافتد
جعفر تشکری هاشمی، کمیسیون عمران و حملونقل در گفتوگو با اکوایران تصویری از واقعیت ناوگان حملونقل عمومی شهر تهران ارائه کرده است.