بازاریابی با در نظر گرفتن منافع اجتماعی  چاره کار اقتصاد روزهای کرونایی است
بازاریابی با در نظر گرفتن منافع اجتماعی  چاره کار اقتصاد روزهای کرونایی است

      آقای دکتر در ابتدا بیشتر از خودتان برایمان بگویید؟ فرزاد آسایش، دانش آموخته مدیریت بازاریابی در مقطع دکترا از یکی از دانشگاه های معتبر هند هستم. در حال حاضر در سمت رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس مشغول به خدمت هستم . همان طور که استحضار دارید دانشگاه […]

 

 

 

آقای دکتر در ابتدا بیشتر از خودتان برایمان بگویید؟
فرزاد آسایش، دانش آموخته مدیریت بازاریابی در مقطع دکترا از یکی از دانشگاه های معتبر هند هستم. در حال حاضر در سمت رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس مشغول به خدمت هستم . همان طور که استحضار دارید دانشگاه یکی از پایگاه های جهاد برای توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به طوری که رهبر عزیزمان در بیانیه گام دوم یکی از هراس های جبهه دشمن را جهاد علمی می دانند. خدا را شاکرم که با توجه به جایگاه خطیر توسعه علم و پژوهش، سعادت خدمت در این عرصه را یافته ام که به گفته بنیان گذار انقلاب، دانشگاه مدرسه آدم سازی است.

از دوران تدریس و روش‌های خود بگویید؟
در تمام سالهای پرافتخار تدریس خویش، آن چه بیش از همه مرا به ادامه این راه تشویق می کرد، دیدن دانشجویانی بود که با قدرت فراگیری بالا و روحیه جوانی مشتاق یادگیری بودند. معلمی کار پرمسئولیتی است؛ آنچه در دستان یک معلم پرورش می یابد آینده یک کشور و نسلهای متوالی را رقم می زند. از نظر بنده، به روز بودن علم، تلاش برای کاربردی کردن آن و آموزش به روش هایی که جذابیت برای دانشجو داشته باشد وظیفه هر روزه ماست. به قدر وسع در افزایش علم خویش و در اختیار دانشجویان قرار دادن هر آنچه از اندوخته علمی داشته ام؛ تلاش نموده ام و خدا را شاکرم که تمام این روزها پشتیبان سختی ها و مشقت های این راه بوده؛ به یقیین تنها امید و تنها تکیه گاه در هر مسیری برای هر انسانی خداوند است .

در مورد سوابق علمی و اجرایی که عهده دار بودید که توضیح بدید؟
در سالهای فعالیت شغلی خود سعی کرده ام با انتخاب مشاغلی که با رشته تحصیلی و علایق فردی بنده در ارتباط است مهارت های شغلی خود را ارتقا دهم. همان طور که واقفید یکی از مهمترین مهارت های یک مدیر، مهارت ادراکی مبتنی بر شهود است؛ این مهم عملی نمی شود مگر در سایه تجربه کاری در محیط کسب و کار در سازمان ها و شرکت های مختلفی، وظایف مرتبط با مدیریت و آموزش داشته ام. به طور مثال در سمت مدیریت در موسساتی مانند موسسه فنی و حرفه ای فن گستر زیر مجموعه پتروشیمی در استان فارس، مرکز فرهنگ سازی و آموزش بانکداری الکترونیک ؛ در سمت مدیر آموزش، هیات مدیره و مشاور در برخی سازمان، همکاری با شرکت سنجش فناوری خاورمیانه زیر مجموعه پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه امکان سنجی؛ مدتی نیز کارشناس مصاحبه با نخبگان در موسسه توسعه فن آوری نخبگان وابسته به پارک فناوری پردیس و معاونت علمی بوده ام؛ در این راستا هم اکنون افتخار حضور در تیم برگزاری مصاحبه دکترا و همچنین ممتحن آزمون جامع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی را دارم. در زمینه همکاری های علمی به عنوان دبیر انجمن علمی دانشجویان، دبیر انجمن اسلامی، فعال در کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیح مستضعفین ، عضو فعال مجمع متخصصین ایران و نویسنده برگزیده نشریه فابا بخشی از سوابق علمی اینجانب بوده است. با توجه به سمت تدریس و در راستای به روز نگه داشتن علم فردی، کتب و مقالات متعددی به رشته تحریر درآورده و کارگاه های آموزشی در داخل و خارج دانشگاه برگزار نموده ام که از اهم کتاب های تالیفی می توان به کتاب زبان تخصصی مدیریت، کتاب روش تحقیق کمی، کیفی با رویکرد پایان نامه نویسی، کتاب بازاریابی، کتاب نظریه سازمان و مدیریت و چندین کتاب در دست تالیف و ترجمه اشاره نمود. به عبارتی با برقراری تعادل میان سمت های اجرایی و فعالیت دانشگاهی، در جهت پیشبرد هم زمان علم و مهارت های مدیریتی خویش گام برداشته ام.

نقش بازاریابی را در توسعه کسب و کارهای امروزی چگونه می بینید؟
شما توجه کنید سه توصیه اول مقام معظم رهبری، علم و پژوهش، معنویت و اقتصاد است. این ترتیب چیدمان کلام بسیار هوشمندانه است. با تکیه به علم و پژوهش و ارائه روش ها و مدلهایی بومی با توجه به شرایط خاص مذهبی، اعتقادی، اقتصادی و استراتژیک کشور عزیزمان در کنار تلاش بر زندگی معنوی و الگوبرداری از ائمه اطهار باید مدلی اسلامی برای اقتصاد و صد البته بازاریابی به عنوان یکی از خروجی های این علم ارائه داد. امروزه در دانشگاه آزاد اسلامی و با برنامه ریزی هدفمند مدیران و مسئولین این دانشگاه در راستای هدفمندسازی نظام موضوعات پایان نامه ای در حال گام برداشتن در این مسیر هستیم تا شکاف دانشگاه و صنعت برطرف شده و همچنین مدلهایی متناسب با زیرساخت های فرهنگی ما ارائه گردد. بازاریابی در نظام کلی موضوعی خود برگرفته از اقتصاد و بر دوش علومی چون روانشناسی و جامعه شناسی ایستاده؛ لذا همکاری بین رشته ای برای توسعه این مدل ها و ارائه راهکارهای عملی تر و نزدیک تر به واقع از پیشنهادات این جانب به جامعه علمی دانشگاهی است. امروز جهان در آستانه بحرانی است که به راستی اقتصاد جهانی را با مشکل روبه رو ساخته است زمانی که ما در علم مدیریت از مشکل سخن می گوییم به این معناست که با اندکی اندیشه و الگوبرداری از مدلهای موفق و شبیه سازی شرایط و سناریو نویسی امکان حل وجود دارد. در دوره ای که کرونا از یک سو و رکود اقتصادی از سوی دیگر، قدرت خرید افراد را کاهش داده، بازاریابی اخلاقی مبتنی بر در نظر گرفتن منافع انسانی و اجتماعی چاره کار است. امروزه دیگر تبلیغات با هزینه های گزاف، به راه اندازی کمپین های تبلیغاتی سنگین یا رویدادها و نمایشگاه های سالانه راهکار درستی برای شرکت ها به حساب نمی آید؛ بلکه شرکت ها باید با کاهش هزینه های جانبی تولید بدون کاهش کیفیت به دنبال نزدیک کردن قیمت تمام شده به جیب مشتری باشند. امروزه بیش از هر زمان دیگری مشتری نبض بازار و زنده ماندن کسب و کارهاست و شرکت هایی که بخواهند در دوره کوید و رکود سرپا بمانند ناچار از شنیدن مشتری و همراهی با او هستند. در این مسیر شفافیت اطلاعاتی، ارتباط صادقانه با مشتری، تکیه بر دست آوردهای نوین تری مانند بازاریابی نسل ۴ و در نتیجه هم آفرینی ارزش ها با مشارکت خود مشتری در قالب های بومی بهترین راهکار پیش روی شرکتهاست. آنچه از هر چیزی بیشتر در تبادل میان کسب و کارها و مشتریان نقش ایفا می کند اعتماد است و اعتماد فقط در سایه شفاف سازی و شناوری اطلاعات با مشتری رخ می دهد.

با توجه به این فرمایش گمان می کنید رفتار خریدار ایرانی در این دوره تغییر کرده است؟
صد البته که تغییر کرده است. کار علمی البته پیش بینی با توجه به حدسیات فردی نیست و نیاز به مطالعات میدانی دارد. با توجه به مطالعه ای که تیم تحقیقات بازاریابی اینجانب در این مدت داشته است؛ متوجه افزایش اضطراب خرید، افزایش خرید بی برنامه ، افزایش نارضایتی مشتری و خریدهای هیجانی و اعتیادی شدیم. به نظر می رسد در این دوره مشتری دچار نوعی سردرگمی در خرید شده و این به معنای تغییر رفتار خرید است. در این شرایط نیاز به بازنگری در کسب و کارها، خرده فروش ها و فروشگاه های زنجیره ای بیش از پیش دیده می شود. بی شک تجربه مشتری در این دوره بسیار متفاوت تر از آن چیزی است که سالها اندوخته است. مطالعات مکنزی حاکی از آن است که کسب و کارها بیش از هر زمانی نیازمند مطالعه رفتار خریدار و سازگاری با شرایط جدید هستند. همان طور که عرض کردم برای دست یافتن به الگویی جامع تر نیازمند مطالعات بین رشته ای هستیم.

تا جایی که اطلاع دارم خودتان هم مدرس همین دروس هستید.درسته؟
بله پیش تر هم عرض کردم که سالهاست مدرس رشته بازرگانی هستم و به تبع رشته بازاریابی و دروس مرتبط در لیست تدریس اینجانب بوده است . علاوه بر این، برگزاری کارگاه های آموزشی و امثالهم هم بوده است. همیشه به دانشجویانم توصیه می کنم که درس بخوانند. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند «من طلب العلم تکفّل اللَّه برزقه» یعنی شما اگر در طلب علم باشید، خداوند عهده دار روزی شما خواهد شد. جایگاه تدریس و علم اندوزی به حدی است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند «دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است». هر چقدر عمر در مسیر آموزش دانش و دانش آموزی صرف شود، سرمایه ای است که برای نسل ها اندوخته می شود.

عامل موفقیت شما چه بوده است؟
بنده البته هنوز در گام های اولیه مسیر هستم؛ اما امیدوارم که روزی بتوانم با توسعه دانشگاه و دانشجو در مسیری باشم که با نام یا بدون نام، در درگاه الهی سربلند باشم. به گمانم آن چه بیش از همه انسان را در نزد خداوند سربلند می کند؛ خدمت به خلق الله است. تلاش کرده ام که در این مسیر باشم و انشالله که اینچنین بوده باشد. معنویت، انسان را به سمتی می برد که سره را از ناسره تشخیص دهد. توکل به خداوند صبر در برابر سختی های مسیر را ممکن می سازد و در نهایت سازش با مردم چرا که برای درک افراد تنها راهکار، رواداری و سازش است. در کنار تمام این موارد، بنده و هر انسانی مدیون خانواده و پدر و مادری است که بزرگ شدن فرزند را به دیده منت می گذارند و بی هیچ گله ای هر چه دارند در طبق اخلاص می گذارند.

سخن پایانی؟
امیدوارم با تکیه به توان ملی و نسل جوان بتوانیم مشکلات را از سر راه برداریم. من ایمان دارم اگر جوانها بدانند که توان چه کارهایی را دارند لحظه ای از حرکت نمی ایستند. از زمانی که در اختیار اینجانب قرار دادید تشکر می کنم.