ترانزیت ریلی فرصتی برای افزایش صادرات
ترانزیت ریلی فرصتی برای افزایش صادرات

  رضا شریعتی ایجاد راه‌آهن به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه زیرساخت‌های کشور از حدود یک قرن پیش مورد توجه قرار گرفت. آن گونه که کارشناسان می‌گویند یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل در اغلب کشورها حمل و نقل ریلی است که نقش زیر بنایی و غیر قابل انکاری در توسعه پایدار و […]

 

رضا شریعتی
ایجاد راه‌آهن به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه زیرساخت‌های کشور از حدود یک قرن پیش مورد توجه قرار گرفت.
آن گونه که کارشناسان می‌گویند یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل در اغلب کشورها حمل و نقل ریلی است که نقش زیر بنایی و غیر قابل انکاری در توسعه پایدار و عرصه‌های گوناگون ایفا می‌کند، به همین دلیل  توسعه حمل‌ونقل ریلی می‌تواند در آبادانی کشور سهم بسزایی ایفا کرده و در نتیجه  توجه به زیرساخت‌های ریلی کشور برای توسعه مراودات اقتصادی ضروری است. از طرف دیگر بر اساس پیش بینی كارشناسان آثار اجتماعی استفاده بهینه از شبكه ریلی كشور نیز قابل توجه خواهد بود و از جمله آنها می‌توان به كاهش سوانح رانندگی، كاهش آلایندگی‌های ناشی از حمل و نقل جاده‌ای، تخریب كمتر محیط زیست به دلیل كم عرض بودن مسیرهای ریلی، كاهش مشكلات معیشتی و تقویت ارتباطات اجتماعی حین سفر اشاره كرد. صرفه بسیار زیاد در ترانزیت كالا با مسیرهای طولانی، زمینه‌سازی مناسب برای توسعه شركت‌های صادرات و واردات از دیگر دلایل لزوم توجه ویژه به توسعه شبكه حمل و نقل ریلی و تكمیل مسیرهای ریلی است. این‌ امر‌ می تواند به صورت غیرمستقیم در سبد فرهنگی مردم، كاهش مهاجرت و كاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد. اما متاسفانه در طی چند سال اخیر افزایش تحریم‌ها، مشکلات نقل و انتقال پول، به وقوع پیوستن سیل در سال ۱۳۹۸ و بسته شدن مرز اینچه برون سبب شده بود که بر اساس آنچه آمار میگفت شاهد کاهش حجم ترانزیت ریلی در کشور در سال‌های قبل از سال ۹۹ باشیم. شاید این دلایل برای توجیه میزان ترانزیت ریلی در سال های قبل تا حدی قابل قبول بود. اما نکته قابل توجه در این عرصه رشد ۳۰ درصدی آمار ترانزیت در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و روند رو به رشد ترانزیت کالا علی‌رغم شیوع پاندمی کرونا است که نباید از آن چشم‌پوشی کرد. نباید فراموش کرد که اگرچه این افزایش آمار ذکر شده دلایل موجه برای مسئولان وزارت راه و شهرسازی و همچنین مسئولان و مدیران شرکت راه آهن برای راضی بودن از میزان صادرات است اما اگر ایران بخواهد در منطقه و در حوزه ترانزیت وارد رقابت جدی شود، می‌بایست در بخش حمل و نقل ریلی عملکردی کاملاً متفاوت و بسیار بهتر از امروز از خود به جای بگذارد و این روند رو به رشد را بیش از پیش افزایش دهد. ناگفته پیداست که در فرآیند رشد اقتصادي کشورها، همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حمل و نقل و رشد اقتصادي و اشتغال وجود دارد و برای رشد اقتصادی به پیشرفت و رونق در عرصه حمل و نقل نیاز است.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ترانزیت راه‌آهن ایران در سال ۹۹ نسبت به سال قبل با وجود پاندمی کرونا، ۲۹ درصد افزایش داشته است.
سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن به تشریح عملکرد راه‌آهن طی یکسال گذشته پرداخت و اظهار کرد: در سالي كه گذشت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌های بي وقفه توانست به‌رغم همه‌گیری ويروس كرونا و تشديد تحریم‌ها، در كنار فعاليت‌های داخلی، برای توسعه همكاری با راه‌آهن‌ها به‌ويژه راه‌آهن‌های همجوار و منطقه‌ای و استمرار همكاری با سازمان‌های بين‌المللی ريلی گام‌های مثبت و قابل توجهی بردارد.
وی تاکید کرد: در سال گذشته به‌رغم مسدودی ۴ ماهه مرزها با کشورهای همسایه به دلیل پاندمی کرونا، شرایطی را ایجاد کردیم تا حمل‌ونقل ریلی و مبادله کالا در این برهه حساس با کشورهای همجوار به شکل مطلوبی ادامه پیدا کند، به‌گونه‌ای که شرایط مبادله قطارهای باری در حمل‌ونقل بین‌المللی طبق پروتکل‌های بهداشتی فراهم شد و افزایش قابل توجهی را در حمل‌و‌نقل ریلی شاهد بودیم.
رسولی تصریح کرد: حمل و نقل ترانزیت راه آهن ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل ۲۹ درصد رشد و صادرات راه آهن ایران نیز در این مدت ۵ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در مرز ریلی کشورمان با ترکیه با افزایش و تجهیز ناوگان و توسعه زیرساخت های ریلی، حجم حمل و نقل بین المللی بیش از  ۶۵۰ هزار تن بوده که رکورد ۱۰ سال اخیر را جابه‌جا کرده است.
وی گفت: در سال ۱۳۹۹ در مرز ریلی سرخس نسبت به سال قبل از آن، به رشد ۱۷۳ درصدی دست یافتیم و با همکاری کشور ترکمنستان، خط عریض ایستگاه مرزی اینچه برون ایران با ایستگاه مرزی ترکمنستان متصل شد که تسهیل و افزایش ظرفیت مبادله واگن ها فراهم شد.
رسولی خاطر نشان کرد: اتصال ریلی با کشور افغانستان نیز در آذرماه ۱۳۹۹ برقرار شد و مذاکراتی با راه آهن‌های قرقیزستان، ازبکستان، روسیه و دیگر راه آهن‌های منطقه انجام شد که به زودی شاهد اثربخشی مذاکرات در افزایش حمل و نقل ریلی بین المللی خواهیم بود‌.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در حال حاضر راه آهن ایران پیگیر اخذ مجوز سیر واگنهای باری ایرانی در حوزه کشورهای CIS هستیم.
وی با بیان اینکه توسعه راه آهن ایران با حمایت‌های مقام معظم رهبری و دولت، با جدیت در حال انجام است، افزود: یکی از این پروژه‌ها، مسیر چابهار- زاهدان است که یک مسیر خوب ریلی بین‌المللی در کریدور شمال-جنوب برای ایران و کشورهای همسایه فراهم می کند.
رسولی با اشاره به ایجاد مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن در سال گذشته، اظهار کرد: در این مرکز ۱۷۶ مسئله و موضوع مهم برای سرعت بخشی به پروژه‌ها شناسایی شد که ۳۰ مسئله اولویت دار، در دستور کار قرار گرفت.