تمهیدات ایمیدرو برای  نوسازی تجهیزات و ناوگان حفاری کشور
تمهیدات ایمیدرو برای  نوسازی تجهیزات و ناوگان حفاری کشور
«احمد فتاحی»، مدیر اکتشافات ایمیدرو در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جمله گفت: متاسفانه ناوگان کشور در بخش تجهیزات و دستگاه‌های حفاری فرسوده و از رده خارج است. ایمیدرو محور تامین تجهیزات است و مسئولیت برنامه اکتشافی کشور به خصوص در بخش دولتی را عهده‌دار است.

وی افزود: ما در بخش حفاری ایمیدرو برنامه‌ای را از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۷ که همزمان با پایان برنامه هفتم است، پیش‌بینی کرده بودیم و بر اساس آن قرار است که از میزان ۹۰۰هزارمتر حفاری سال ۱۴۰۰، به ۲میلیون‌متر حفاری تا پایان سال ۱۴۰۷ دست یابیم.
فتاحی با تاکید بر اینکه ماشین‌آلات امروز ما نمی‌توانستند جواب‌گوی این برنامه توسعه‌ای باشند، تشریح کرد: به منظور تامین متراژ حفاری، تعداد و توانایی دستگاه، باید از سال ۱۴۰۰ تا پایان برنامه هفتم سالانه ۱۰۰ دستگاه به ناوگان کشور در این زمینه افزوده شود. در برنامه‌ای که در سال‌های اولیه پیش‌بینی شد، به شرکت‌ها، مجتمع‌ها و طرح‌های زیرمجموعه خود ماموریت دادیم در تامین این دستگاه‌ها و تجهیزات مبادرت داشته باشند.
مدیر اکتشافات ایمیدرو خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت صمت در حوزه ماشین‌آلات، کارگروهی در این خصوص تشکیل شد تا بر اساس آن، ظرفیت بخش و تعداد و نوع ماشین‌آلات و مسائل مالی و گمرکی کنترل شود. اگر تامین تعداد ۱۰۰ دستگاه در طول برنامه حفظ شود، مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی ادامه داد: درخصوص بخش خصوصی، پیمانکاران موظف شدند که بخشی از تامین داخلی را جبران کنند؛ مثلا کسی که تقاضای وارد کردن ۱۷ دستگاه دارد، حداقل باید حامی تامین ۳۰ تا ۴۰ دستگاه در داخل باشد تا بتواند نیاز خودش را مرتفع کند.
فتاحی در پاسخ به خبرنگار جمله مبنی بر اینکه کشور چند درصد از نیاز خود در ماشین‌آلات را تامین کرده است، تاکید کرد: بُرد کار و زمان مصرف‌شده دستگاه‌ها تا زمانی که نو هستند و توان مناسب دارند، کم است. سهم توان داخل در خصوص نیاز این بخش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است و این میزان صرفا برای دستگاه‌ها و تجهیزات حفاری و مغزه‌گیری است.