در ادامه روند نظارت میدانی بر پروژههای زیربنایی و اولویتدار استان، مهدی یونسی رستمی، استاندار مازندران با همراهی محمد حامدی، فرماندار شهرستان بهشهر، حجتالاسلام پیشنمازی، مشاور استاندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی، از مسیر دسترسی جدید به بندر امیرآباد بازدید کرد.
این مسیر که بهعنوان یکی از شریانهای مهم حملونقل شرق مازندران شناخته میشود در فاصلهای کمتر از ۵۰۰ متر تا دروازه بندر امیرآباد قرار دارد و به دلیل تقاطع با خط ریلی، طی سالهای اخیر با مشکلات متعدد ترافیکی، اختلال در تردد کامیونها و نارضایتی ساکنان محلی روبهرو بوده است.
گلوگاهی که توسعه را کند کرده است
طرح احداث تقاطع همسطح در این منطقه، بهعنوان یکی از مطالبات مهم رانندگان و بهرهبرداران بندر امیرآباد، در کانون توجه این بازدید قرار گرفت. بستهشدنهای مکرر مسیر بهدلیل عبور قطار و ایجاد صفهای طولانی خودروهای سنگین، ضمن افزایش زمان انتظار و هزینههای حملونقل، موجب هدایت ناگزیر کامیونها به جادههای فرعی و روستایی شده است.
زیرساختهای خسته، روستاهای نگران؛ ضرورت حل یک معضل قدیمی
این انحراف اجباری، نه تنها زیرساختهای محلی را تحت فشار قرار داده، بلکه امنیت و آرامش ساکنان روستاهای اطراف را نیز با تهدید جدی مواجه کرده است. از سوی دیگر، این گره ترافیکی در یکی از مهمترین بنادر تجاری شمال کشور، عملاً بخشی از زنجیره تأمین ملی را دچار کندی کرده است.
پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی
مشکلات ناشی از وضعیت فعلی تقاطع راهآهن، فقط به حوزه حملونقل محدود نمیشود. افزایش مصرف سوخت ناشی از توقفهای مکرر و پیمایشهای غیرمستقیم، بالا رفتن ریسک تصادفات در مسیرهای فرعی، و فشار روانی بر ساکنان مناطق روستایی، از جمله آثار جانبی این گره زیرساختی هستند.
از مازندران تا خلیج فارس؛ نقش محوری امیرآباد در زنجیره تأمین کشور
در شرایطی که بندر امیرآباد بهعنوان یکی از اضلاع حیاتی کریدور شمالـجنوب، نقش کلیدی در زنجیره تأمین و ترانزیت کالا ایفا میکند، هرگونه تأخیر یا اختلال در مسیرهای دسترسی به آن، تنها یک چالش محلی نیست؛ بلکه پیامدهایی در سطح ملی بهدنبال خواهد داشت.
پروژهای برای تحول زیرساختی شرق مازندران
در جریان این بازدید میدانی، مسئولان ارشد استان بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه اتصال جادهای و رفع تقاطع با راهآهن تأکید کردند. این پروژه نهتنها مسیر دسترسی به بندر را کوتاهتر، ایمنتر و کمهزینهتر خواهد کرد، بلکه با بهرهبرداری از آن، بخش قابل توجهی از مشکلات اجتماعی و اقتصادی منطقه نیز رفع خواهد شد.
از گرهگشایی تا جهش اقتصادی؛ امیرآباد در مسیر تبدیل به قطب لجستیک شمال
تکمیل این طرح، به معنای باز شدن مسیر مستقیم از بندر امیرآباد به محورهای سراسری و ترانزیتی کشور است؛ مسیری که میتواند شرق مازندران را به یکی از قطبهای مطمئن حملونقل کالا در شمال کشور بدل سازد و فرصتهای تازهای برای اشتغال، سرمایهگذاری و رونق اقتصادی ایجاد کند.
نگاه توسعهمحور استاندار مازندران: حل گره ترافیکی، کلید توسعه پایدار منطقه
در ادامه، مهدی یونسی رستمی، استاندار مازندران در حاشیه این بازدید، با تأکید بر نگاه کلان استان به پروژههای عمرانی، اظهار کرد: در مسیر توسعه زیرساختی استان، نگاه ما صرفاً عمرانی نیست؛ بلکه حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه نیز اولویت دارد. گره ترافیکی این منطقه باید با تصمیمی دقیق، سریع و کارشناسیشده باز شود.
وی با اشاره به جایگاه راهبردی بندر امیرآباد در اقتصاد منطقهای و ملی، افزود: مازندران باید سهم واقعی خود را از تجارت دریایی و کریدورهای بینالمللی کسب کند. این امر، بدون رفع موانع موجود در زیرساختها و تکمیل مسیرهای دسترسی امکانپذیر نیست.
از دل یک گره قدیمی، فرصت طلایی میسازیم؛ نگاه راهبردی مدیرکل بندر امیرآباد
در ادامه، محمدعلی موسیپور گرجی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، با تأکید بر نقش راهبردی بندر امیرآباد در زنجیره تأمین کشور، رفع موانع زیرساختی و تکمیل پروژه تقاطع جاده و ریل را گامی اساسی برای شکوفایی اقتصادی شرق مازندران و افزایش جذابیت بندر برای سرمایهگذاران دانست.
افزایش ظرفیت بندر، نیازمند جهش در زیرساخت دسترسی
وی افزود: طی سالهای اخیر، رشد چشمگیر ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر امیرآباد، ضرورت توسعه همزمان مسیرهای دسترسی را دوچندان کرده است. این بندر علاوه بر کارکرد منطقهای، نقشی اساسی در تجارت دریایی و تأمین مایحتاج بخش قابل توجهی از صنایع و بازارهای کشور دارد.
تبدیل گره ترافیکی به سکوی جهش سرمایهگذاری
موسیپور گرجی با اشاره به مزایای اجرای پروژه تقاطع، خاطرنشان کرد: با تکمیل این مسیر، شاهد روانسازی جریان ورود و خروج ناوگان حملونقل خواهیم بود که این امر، هم رضایت بهرهبرداران را به همراه خواهد داشت و هم جایگاه بندر را در بین مقاصد اولویتدار سرمایهگذاری تقویت میکند.