نفع سرمایه‌گذاران در انتقال صنایع  به پسکرانه بنادر است
نفع سرمایه‌گذاران در انتقال صنایع  به پسکرانه بنادر است

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پسکرانه بنادر از امکان تامین آب برای صنایع آب‌بر برخوردار است، گفت: انتقال صنایع آب‌بر به پسکرانه بنادر، به سود سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است. اسماعیل حسین زهی در رابطه با مزایای انتقال صنایع بزرگ یا گسترش فازهای توسعه‌ای صنایع، […]

نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پسکرانه بنادر از امکان تامین آب برای صنایع آب‌بر برخوردار است، گفت: انتقال صنایع آب‌بر به پسکرانه بنادر، به سود سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.
اسماعیل حسین زهی در رابطه با مزایای انتقال صنایع بزرگ یا گسترش فازهای توسعه‌ای صنایع، در پسکرانه بنادر، اظهار داشت: متاسفانه طی چند سال اخیر صنایع آب‌بر به نواحی کویری و کم آب سوق داده شدند، در حالی که این استان‌ها با کمبود آب شرب مواجه بودند.
وی ادامه داد: کشور ما از مزیت فوق‌العاده دریایی در شمال و جنوب برخوردار است اما ایجاد صنایع آب‌بر نظیر پتروشیمی و فولاد، در نزدیکی سواحل پیش‌بینی نشده و شاهد ایجاد صنایع در نزدیکی استان‌های برخوردار به ویژه استان‌هایی هستیم که با کمبود آب هم مواجه هستند.
نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پسکرانه بنادر به دلیل نزدیکی به دریا، از امکان تامین آب برای صنایع آب‌بر برخوردار است و دولت باید در زمینه آمایش سرزمینی، صنایع و کارخانجات تولیدی در پسکرانه بنادر ایجاد شود، تصریح کرد: باید از شکل گیری صنایع آب‌بر در نزدیکی فلات مرکزی و مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، جلوگیری به عمل آید و در نهایت انتقال و ایجاد صنایع آب بر در پسکرانه بنادر به یک قانون مشخص و اجرایی تبدیل شود.
حسین زهی با تأکید بر اینکه ایجاد صنایع، کارخانجات تولیدی، خدماتی و ارزش افزوده‌ای در پسکرانه بنادر، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، گفت: نزدیکی به دریا، شرایط مناسب‌تری را برای صادرات کالا ایجاد می‌کند و به طور حتم انتقال و ایجاد صنایع و تولید به پسکرانه بنادر به نفع سرمایه گذاران خواهد بود چرا که هزینه تمام شده را برای آنها کاهش می‌دهد و همین مساله موجب خواهد شد تا در بازار، توان رقابتی بیشتری برای فعالان صنعتی و تجاری ایران شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه باید از تجربه کشورهای توسعه یافته در حوزه دریایی و بندری به نحو مطلوب استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: پسکرانه بنادر از مزیت زمین و آب برخوردار است و باید به نیم نگاهی به مسیر حرکت کشورهای پیشرفته که از مزیت دریایی و بندری برخوردار هستند، داشته باشیم و ببینیم که در رابطه با صنایع آب بر چه تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید شاهد ایجاد قوانینی باشیم که صنایع آب بر در پسکرانه بنادر و نزدیکی سواحل ایجاد شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:
تخصیص ۲۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه آهن استان چهارمحال و بختیاری در سال جاری
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی و مدیر کل راه و شهرسازی تعدادی از پروژه‌های راه و راه آهن استان چهارمحال و بختیاری را بازدید کردند.
مدیر کل راه و شهرسازی این استان در بازدید از پروژه راه آهن مبارکه ـ سفید دشت ـ شهرکرد، گفت: اعتبار سال جاری راه آهن سه هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که دوهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
حسینعلی مقصودی کل مبلغ هزینه شده پروژه از ابتدا تاکنون را پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پروژه اتصال مرکز استان به شبکه ریلی کشور برای تکمیل، نیازمند هشت هزار میلیارد ریال اعتبار است.
وی اظهار امیدواری کرد؛ همچون سال گذشته با پیگیری مدیران ارشد استان و نمایندگان مردم در مجلس، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه را تأمین و شاهد بهره مندی مردم استان از این زیرساخت بسیار مهم ارتباطی باشیم.
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس نیز با اشاره به دغدغه اصلی نمایندگان استان در تکمیل زیرساخت ها و ارتقای خدمات و دسترسی ها برای آینده بهتر استان گفت: با پیگیری‌های بسیار خوب و پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه، به گفته پیمانکار و مشاورین، تا پایان سال جاری شاهد اتمام کار زیرسازی پروژه خواهیم بود.
احمد راستینه تلاش مسئولین ارشد استان و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در یک سال و نیم گذشته برای تأمین اعتبار و کار ساخت راه آهن استان را قابل تقدیر خواند و گفت: در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز، در سال ۱۴۰۱ صدای سوت قطار در استان شنیده خواهد شد.
مشاور طرح دستگاه نظارت راه آهن مبارکه ـ سفید دشت ـ شهرکرد نیز طول اولیه این پروژه را ۹۲ کیلومتر عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییر مکان ایستگاه شهرکرد، طول پروژه به ۸۹ کیلومتر کاهش یافت.
مسعود اصولی اختلاف ارتفاع در طول مسیر را ۳۹۷ متر اعلام کرد و افزود: به دلیل همین اختلاف ارتفاع و کوهستانی بودن منطقه، ۱۵ دستگاه تونل در این مسیر ریلی طراحی شده که ۱۳ تونل فعال است.
وی ادامه داد: حفاری بزرگترین تونل این مسیر به طول ۱۵۲۵ متر در منطقه سفیددشت، الل به اتمام رسیده و در مرحله لاینینگ است.
مشاور طرح راه آهن استان همچنین این پروژه را دارای پل های متفاوت و بسیار بزرگ در محل تقاطع ها و دره های کوهستانی دانست و گفت: بزرگترین پل ۹۰۰ متر طول دارد و دارای ۳۰ دهنه ۳۰ متری است.
اصولی ادامه داد: در سال گذشته، پروژه مشکل نقدینگی نداشت و امیدواریم در سال جاری نیز منابع اعتباری به موقع تأمین و کار زیرسازی به پایان برسد.
نماینده مردم شهرکرد ـ بن و سامان در مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی همچنین از پروژه های چهار خطه شهرکرد ـ کیان ـ طاقانک و چهار خطه شهرکرد ـ شلمزار و تقاطع غیر همسطح سه راهی هفشجان بازدید کردند.