نمایشگاه کتاب  محرک استراتژیک صنعت چاپ کشور
نمایشگاه کتاب  محرک استراتژیک صنعت چاپ کشور
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر جایگاه بی‌بدیل نمایشگاه کتاب در تحریک تقاضا، فعال‌سازی چاپخانه‌ها، گردش سرمایه و ارتقاء بسته‌بندی، آن را پیشران کلیدی در مسیر احیای صنعت چاپ و حرکت به‌سوی صادرات فرهنگی دانست.

به گزارش خبرنگار روزنامه جمله، در گفت‌وگوی اختصاصی با عباس زارع، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بررسی برخی از چالش‌ها و چشم‌اندازهای صنعت چاپ و بسته‌بندی پرداخته‌ایم، این گفت‌وگو، چشم‌اندازهای جدید و راهکارهای عملی برای ارتقای این صنعت را بررسی می‌کند، با ما همراه باشید و این مصاحبه ویژه را از دست ندهید.

وضعیت واردات و صادرات محصولات چاپی چگونه است و چه برنامه‌ای برای خودکفایی در این حوزه دارید؟
ما در سال گذشته تقریباً ۴۶ هزار تن واردات محصولات چاپی داشتیم و در مقابل، ۲۳ هزار تن صادرات انجام دادیم، فلذا تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی، خلأهای موجود را مرتفع کرده و از سرمایه‌گذارانی که در این حوزه علاقه‌مند هستند دعوت کنیم، چرا که هدف ما رسیدن به خودکفایی نسبی در تولیدات محصولات چاپی در یک چشم‌انداز پنج‌ساله است، برخی از اقلام وارداتی قابلیت تولید داخلی داشتند، اما به‌دلیل ضعف در کارشناسی وارد شدند. امسال بنا داریم در حوزه واردات سخت‌گیری بیشتری اعمال کرده و به تسهیل صادرات کمک کنیم تا بتوانیم جایگاه منطقه‌ای مناسبی به‌دست آوریم.
سیاست‌های شما برای کنترل قیمت کاغذ و جلوگیری از تخلفات در بازار چیست؟
قیمت کاغذ یکی از معضلات جدی صنعت چاپ است، افزایش قیمت و نوسانات آن مشکلات زیادی در بازار ایجاد می‌کند، کاغذ باید با یک ارز مشخص وارد شود و تجاری که کاغذ را وارد می‌کنند، باید آن را با همان نرخ ارز در بازار توزیع کنند، متأسفانه برخی کاغذها با ارز دولتی وارد می‌شوند اما در بازار آزاد فروخته می‌شوند، این مسئله به نظارت بیشتر دستگاه‌های مسئول نیاز دارد، اگر قرار است کاغذی با ارز آزاد وارد شود، قیمت آن مشخص است، اما اگر با ارز دولتی وارد می‌شود نباید با نرخ آزاد عرضه شود، بدتر از آن این‌که حتی با افزایش نرخ دلار، قیمت کاغذهای قبلی نیز بالا می‌رود، که بسیار نگران‌کننده است.
نقش بسته‌بندی در صنعت
چاپ و صادرات چیست و چه نگاهی به آن دارید؟
خروجی فرآیند چاپ صنعتی منجر به تولید کالایی به نام بسته‌بندی می‌شود. دنیا به‌سمت تمرکز بر بسته‌بندی حرکت کرده و از صادرات کالای فله‌ای اجتناب می‌کند، فلذا بسته‌بندی مناسب نه‌تنها به صادرات کمک می‌کند، بلکه به افزایش ارزش تولید ملی و صادرات غیرنفتی نیز یاری می‌رساند، ناگفته نماند یکی از معضلات کشور ما این است که نتوانسته‌ایم بسته‌بندی باکیفیتی ارائه دهیم، به‌طوری‌که محصولات زیادی از جمله خشکبار به‌صورت فله‌ای صادر می‌شوند و همان کالاها با بسته‌بندی زیبا توسط کشورهای دیگر مجدداً صادر می‌شود، حتی به بازار داخلی ما.
آیا فرآیند چاپ در ایران همچنان سنتی است یا تحولاتی در آن رخ داده است؟
فرآیند چاپ دیگر سنتی نیست؛ در حوزه ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی، ما واردکننده هستیم و تکنولوژی تولید آن تنها در اختیار چند کشور خاص است، در ایران واحدهای چاپی صنعتی زیادی داریم که از دستگاه‌های پیشرفته استفاده می‌کنند و در زمینه چاپ کتاب و بسته‌بندی بسیار فعال هستند، از همین واحدها می‌توان در حوزه صادرات بهره برد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه نقشی در تقویت صنعت
چاپ دارد؟
نمایشگاه کتاب بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور است و تقریباً همه ناشران مطرح و جامعه هدف آنان شامل دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب در آن حضور دارند، امسال با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده، یکی از بهترین نمایشگاه‌های سال‌های اخیر را داریم، حمایت‌های وزارت فرهنگ، از جمله یارانه‌های خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب، باعث می‌شود این نمایشگاه به فضای رقابتی سالم و فرصت معرفی بهتر محصولات چاپی تبدیل شود.
به گزارش جمله، آن‌چه از این گفت‌وگو برمی‌آید، لزوم نگاهی جامع‌نگر، نظارت دقیق و حمایت هدفمند از صنعت چاپ است؛ صنعتی که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، می‌تواند نه‌تنها نیاز کشور را تأمین کند بلکه در قامت یک صادرکننده قدرتمند منطقه‌ای نیز ظاهر شود.

  • نویسنده : فرزانه حسنی