ورود سرمایه گذار خارجی باید مشروط باشد
ورود سرمایه گذار خارجی باید مشروط باشد

  سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ورود سرمایه گذار خارجی باید مشروط باشد، گفت: به جای واردات محصول کامل سرمایه گذار خارجی باید در بخش قطعه سازی وارد شود. حمیدرضا غزنوی در نشست خبری اظهار داشت: از ورود سرمایه گذار خارجی مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری به روز به کشور و […]

 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ورود سرمایه گذار خارجی باید مشروط باشد، گفت: به جای واردات محصول کامل سرمایه گذار خارجی باید در بخش قطعه سازی وارد شود.
حمیدرضا غزنوی در نشست خبری اظهار داشت: از ورود سرمایه گذار خارجی مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری به روز به کشور و استفاده از نیروهای داخلی استقبال می‌کنیم. ما خواهان بستن مرزهای کشور به روی سرمایه گذار خارجی و تحریم نیستیم. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه ورود سرمایه گذار خارجی باید منجر به جلوگیری از خروج ارز و یا منتج به ارزآوری شود، گفت: در دیگر کشورها نیز سرمایه گذاری خارجی در برخی از حوزه‌ها مشروط است، به عنوان مثال کره در برخی از صنایع خود به سرمایه گذار خارجی به شرط صادرات اجازه ورود داده است.
وی تاکید کرد: در حوزه‌هایی که به خودکفایی رسیده ایم نباید به هیچ وجه اجازه سرمایه گذار خارجی را بدهیم چرا که در این غیر این صورت شاهد اتلاف سرمایه گذاری‌های قبلی خواهیم بود.
غزنوی با بیان اینکه متأسفانه جذب سرمایه گذار در کشور جنبه مالی دارد و به موضوع تکنولوژی توجهی نمی‌شود، گفت: به دلیل عدم صیانت از سرمایه گذاری‌های قبلی در حال حاضر خالص سرمایه گذاری در کشور منفی شده است. وی افزود: بین سال‌های ۵۲ تا ۵۶ که رابطه ما با دنیا خوب بود ۹۷۲ شرکت خارجی به ایران آمدند که هیچکدام از آنها در بخش تکنولوژی و صنعت سرمایه گذاری نکردند و از قبل این شرکت‌ها عواقبی نصیب صنایع شد که غیرقابل توجیه بود.

بازار لوازم خانگی انحصار ندارد
وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه در صورت عدم ورود محصول کامل خارجی، همچنان بازار انحصاری و تنها در اختیار تولیدکننده داخلی خواهد بود، توضیح داد: باید تعریفمان از انحصار را مشخص کنیم؛ اگر بازار در دست شرکت‌های محدودی باشد می‌توان گفت که بازار انحصار دارد اما در حال حاضر ۱۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی در کشور فعال هستند و نمی‌توان گفت انحصاری در بازار وجود دارد.
غزنوی در پاسخ به اینکه همه این ۱۵۰۰ شرکت ایرانی هستند و نمی‌توانند تأثیری در شکست انحصار و افزایش رقابت داشته باشند، افزود: این شرکت‌ها با هم در حال رقابت هستند. اما به طور کلی انحصار زمانی شکسته می‌شود که ما صادرات داشته باشیم. در این صورت مجبور می‌شویم کیفیت را افزایش دهیم. واردات محصول کامل منجر به کاهش کیفیت عمق داخل می‌شود. متأسفانه با واژه‌های حق انتخاب مصرف کننده و گرانی لوازم خانگی داخلی نسبت به خارجی نفوذ خارجی‌ها را افزایش داده اند.

سهم ۲ میلیارد دلاری قاچاق از بازار ایران
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه گفت: نیاز بازار لوازم خانگی بزرگ کشور (یخچال، لباسشویی، تلویزیون و اجاق گاز) ۷ میلیون و ۲۰۰ تا ۸ میلیون دستگاه است که سال گذشته توانستیم ۵ میلیون و ۹۶۹ هزار دستگاه تولید کنیم که نسبت به سال ۹۸، ۷۸ درصد رشد داشتیم. مابقی این نیاز از طریق قاچاق تأمین می‌شود.
وی افزود: ارزش ظرفیت بازار لوازم خانگی ایران ۶ میلیارد دلار است که سهم قاچاق دو میلیارد دلار برآورد شده است. بازار ما به دلیل تعداد ازدواج‌ها و ازدیاد کالای فرسوده و بی در و پیکر بودن مرزهای اقتصادی کشور برای خارجی‌ها بسیار جذاب است از این رو حتی به صورت قاچاق نیز ما را تأمین می‌کنند. غزنوی ادامه داد: متأسفانه مرزهای اقتصادی کشور بسیار بی در و پیکر است و طبق بررسی که انجام دادیم در دو بندر ما بدون هیچ نظارتی روزانه سه هزار ماشین شوتی لوازم خانگی قاچاق می‌برند.

علت گرانی لوازم خانگی ایرانی
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سوال چرا قیمت محصولات ایرانی گزاف است، گفت: افزایش قیمت جهانی مواد اولیه به اضافه افزایش نرخ ارز و به اضافه ۳۹ درصد افزایش دستمزد منجر به افزایش قیمت لوازم خانگی شده است البته اگر قرار بود بر اساس نرخ ارز که طی دو سال هشت برابر شد ما نیز باید قیمت‌ها را هشت برابر افزایش می‌دادیم اما قیمت کالاها بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است. غزنوی درباره اینکه مصرف کننده ایرانی کالای خارجی را حتی به صورت قاچاق به کالای ایرانی ترجیح می‌دهد، در این صورت چگونه قرار است نیاز این بخش از جامعه پاسخ داده شود، گفت: ما باید این موضوع را بپذیریم که آیا کشور باید صنعتی شود یا مصرفی؟ برای صنعتی شدن در سه بخش خودرو، لوازم خانگی و صنایع هایتک باید سرمایه گذاری کنیم. با توجه به وضعیت لوازم خانگی این بخش برای صنعتی کردن کشور راحت تر است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: استقبال از کالای خارجی زیاد است اما بالاخره ما باید صنعت خود را توسعه دهیم که این کار نیاز به بهبود وضعیت فرهنگ، تولید و تبلیغ دارد. باید بخش تبلیغات ما بداند که با چیپس و پفک کشور صنعتی نمی‌شود.