گذر از بانكداري سنتي به بانكداري ديجيتال يك الزام است
گذر از بانكداري سنتي به بانكداري ديجيتال يك الزام است

  بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی شدن خدمات و کارکردهای بانك هاست و طیفی از تحول در زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا مدلهای کسب و کار و فرایندهای داخلی و ارتباطات با ذینفعان خارجی را شامل می شود. معاون برنامه ريزي و فناوري بانك صنعت و معدن در خصوص اهداف برنامه استقرار بانكداري ديجيتال […]

 

بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی شدن خدمات و کارکردهای بانك هاست و طیفی از تحول در زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا مدلهای کسب و کار و فرایندهای داخلی و ارتباطات با ذینفعان خارجی را شامل می شود.
معاون برنامه ريزي و فناوري بانك صنعت و معدن در خصوص اهداف برنامه استقرار بانكداري ديجيتال در اين بانك و مراحل انجام اظهار کرد: بانك صنعت و معدن از جمله بانك هايي است كه متناسب با منابع در اختيار خود موفق شده است همسو با تحولات نوين بانكداري و در راستاي پاسخگويي به نيازهاي مشتريان و توليد محصولات و خدمات مبتني بر سفارش مشتري، برنامه هاي تحول ديجيتال را به عنوان يكي از اولويتهاي راهبردي مد نظر قرار دهد كه اكنون در نيمه اين راه است و اميدواريم طبق برنامه زمانبندي اين پروژه مهم تكميل و به طور كامل اجرايي گردد.
منصور يوسفي نيا گفت: براي اولين بار در كشور در سال ۹۸ بانك صنعت و معدن اقدام به اتصال سامانه ERP يكي از مشتريان (تولید شده توسط شرکت همکاران سیستم) به سامانه بانکداری متمرکز خود نمود (اتصال سامانه راهکاران به سامانه بنکو) و در نظر دارد در ادامه نيز ERP تولید سایر شركتها نظیر ایریسا و حتی سامانه های تولید شده خارجی نظیر SAP را با رعایت ملاحظات امنیتی لازم به سامانه بانکداری متمرکز خود متصل نمايد. وی افزود: در حال حاضر گامهای نهایی اصلاح و تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال که قابلیت تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی را داشته باشد، در شرف انجام می باشد و امید است تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نتایج مطلوبی حاصل شود. معاون برنامه ريزي و فناوري بانك صنعت معدن افزود: از ۵ محصول جديد بانك با توجه به رويكرد يادگيري در حين اجرا (learning by doing)، در مهرماه سال ۱۳۹۹ شامل سامانه هاي سدف (نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی)، ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی)، هدف (سامانه جدید همراه بانک)، پات (سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات) و سرويس شناسايي آدرس مشتريان رونمايي شد كه هر يك در زمينه خدماتي كه پيش تر به صورت سنتي ارائه مي شد امكان صرفه جويي در زمان و هزينه را براي مشتريان فراهم مي كند؛ ضمن آنكه تا حد بسياري شفافيت و كاهش بوروكراسي را نيز به همراه خواهد داشت.
وی گفت: در مهرماه سال گذشته با رونمايي از سامانه هدف و سدف، اولين قدم در حوزه اجراي بانكداري باز برداشته شده است و امكان اعطای دسترسي به شركت هاي فعال در زمینه فناوری اطلاعات و فين تك ها براي طراحی محصولات جدید و نوآورانه و ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتريان به وجود آمده است. وی افزود: در سال ۱۳۹۹ با توجه به اهميت امنيت در بانكداري ديجيتال و فقدان زیرساختهای لازم، مركز عمليات امنيت (SOC) در بانک برای اولین بار طراحی و راه اندازي گرديد. همچنین در سال ۱۳۹۹ پروژه طراحی و پیاده سازی درياچه داده (Data lake) به عنوان پايه استفاده از فناوری هوش مصنوعي در بانك آغاز شده است.