‌ نگاهی متفاوت  به وزیر آینده آموزش و پرورش
‌ نگاهی متفاوت  به وزیر آینده آموزش و پرورش

‌ /ابراهیم سحرخیز ‌آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با چالش های فراوانی روبرو است که هر کدام به تنهایی قادر است یک وزیر را به زانو در آورد. ازمطالبات تلنبار شده شغلی و معیشتی معلمان گرفته تا انتظار برای عملیاتی شدن تحول در کارکردهای نظام آموزشی ، مهار نابرابری‌های آموزشی ،کسری در تراز پرداخت‌ها، […]

‌ /ابراهیم سحرخیز
‌آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با چالش های فراوانی روبرو است که هر کدام به تنهایی قادر است یک وزیر را به زانو در آورد.
ازمطالبات تلنبار شده شغلی و معیشتی معلمان گرفته تا انتظار برای عملیاتی شدن تحول در کارکردهای نظام آموزشی ، مهار نابرابری‌های آموزشی ،کسری در تراز پرداخت‌ها، کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم ، خشم فرو خفته معلمان از تفاوت فاحش در دریافتی آنان با دیگر کارکنان دولت ، نافرجام ماندن رتبه بندی، نبود استراتژی مشخص و با ثبات در چند و چون تامین و تربیت معلم، بی اعتمادی نسبت به ساختار و عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، بی نصیب ماندن معلمان از پوشش بیمه ای مناسب. عمیق تر شدن شکاف بین صف و ستاد ، نادیده گرفتن مسأله تعارض منافع، تضعیف مدارس دولتی به قیمت فربه شدن مدارس غیردولتی، فشار ناشی از سهم خواهی یا دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها خاصه در اوان جابجایی دولت‌ها، افت محسوس اعتبارات عمرانی در بخش توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی، رشد روز افزون مدارس دونوبته، فاصله گرفتن شاخص های آموزشی از استانداردهای تعریف شده ، تقاضا برای رشد دوبرابری اعتبارات هزینه ای، رویای تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای خرید خدمات آموزشی، حق التدریس و قرار دادی، توقع برای همسان سازی حقوق دکتر معلمان با اعضای هیات علمی دانشگاه ها تنها بخش اندکی از مشکلات پیش رو است که انتظار می رود وزیر آینده بر خلاف هشت سال گذشته ، کلید چاره آن را با خود داشته باشد.
دوران گفتار درمانی، وعده پردازی ، مجال و میدان دادن به نیروهای گمنام و بی تجربه، تنگ نظر یا محافظه کار، کاسب و تاجر مسلک، خودشیفته یا بیگانه با آموزش و پرورش،بسر آمده ، صرف به یدک کشیدن عنوان پر طمطراق هیات علمی از فلان دانشگاه یا عهده دار شدن چند روزه تولیت یک مجتمع آموزشی یا موسسه پژوهشی دال بر مدلولی به اسم شایستگی یا کفایت نیست.
ناگفته نماند آموزش و پرورش ما تا کنون از این جنس حضرات کم آسیب ندیده است.
از مدرسه فروشی گرفته تا بسته خرید خدمات آموزشی و تلاش برای واگذارکردن آش با جاش، بازی با حیثیت شغلی معلمان با وعده دروغین اجرای رتبه بندی در هشت سال گذشته بخشی از جمله دستاوردهای همین جماعت است.
نگارنده قبلاً در مطلبی با عنوان «انتظارات معلمان از رییس جمهور آینده»، اظهار امیدواری کرده بود آقای دکتر رییسی،کسی را بر کرسی این وزارت بنشاند که همتراز با معاون اول،مقتدرتربن وزیر کابینه باشد !
این لباس باید به قامت کسی دوخته شود که علاوه بر برخاستن از درون آموزش و پرورش، تجانس با بدنه معلمان، با پدیده بحران مقبولیت از سوی آنان مواجه نباشد
یقین دارم جامعه یک میلیونی فرهنگیان ،به عنوان قشری که در تمامی مطالعات متقن و علمی، به عنوان گروه مرجع از پشتوانه عمیق و عظیم مردمی به عنوان سرمایه اجتماعی برخوردارند به آن چنان درجه ای از رشد و بالندگی رسیده است که در انتخاب وزیر خطا نکند.
بر خلاف دولت روحانی به جای اعتماد به کارکشته های سیاسی، شما این بار به انتخاب معلمان اعتماد کرده با تکیه بر همان شاخص های مورد اهتمام ،به رای معلمان در گزینش خادم خود احترام بگذارید.
امید دارم چنین اتفاقی، پایه گذار سنتی نیکو و حسن در نظام آموزشی کشور باشد تا تعلق خاطر سازمانی معلمان را به مجموعه آموزش و پرورش دوچندان نماید.
رییس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت؛
برای “محرم” سنجیده اقدام کنیم
رییس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، درباره روزهای آتی و مراسمهای پیش رو در ایام ماه محرم، ضمن هشدار نسبت به هرگونه تجمع در شرایط فعلی بیماری در کشور گفت: سوگواری ایام محرم قطعا لازم است اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است. در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود ولی باید سنجیده اقدام کنیم.
دکتر حمید سوری درباره روند کشوری کرونا، گفت: رخداد طغیان‌های ناشی از اپیدمی عمدتا از جنوب و جنوب شرقی کشور آغاز شد و از چابهار به سمت زابل و بالاتر حرکت کرد و با توجه به مراوداتی که بین سیستان و بلوچستان و استان گلستان وجود دارد، گلستان‌ هم به یکی از استان‌هایی تبدیل شد که وضعیت خیلی مناسبی ندارد؛ هرچند که اقدامات مناسبی برای کنترل اپیدمی در این استان‌ هم آغاز شده است.
وی افزود: انتشار اپیدمی و واریانت دلتا در سطح کشور رو به گسترش بوده است و الان بیشتر به سمت مبادی مرکزی کشور پیش می‌رود. پیش از آنکه در مورد قرنطینه که مداخله پرهزینه‌ای است صحبت کنیم، معتقدم کنترل مبادی شهرها و سفرها و سایر رخدادها مهم‌تر است‌ و این در حالی است که وقتی به جاده‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم این مقررات به اجرا در نمی‌آید و سفرها کماکان ادامه دارد و بخشی از طغیان بیماری در استان گلستان به دلیل سفرهایی است‌ که برای رفتن به مشهد مقدس انجام می‌شود. سفرها باید ممنوع شود تا از انتشار ویروس جلوگیری شود.
سوری تاکید کرد: اعلام می‌کنیم شهری قرمز است اما تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن مقررات اجرا نمی‌شود و قانونی که اجرایی نشود طبیعتا ارزش لازم را ندارد. قوانین باید ضمانت اجرایی داشته باشند و پایش و نظارت شوند تا اثربخش باشند.
وی ادامه داد: از طرفی وزارت بهداشت امکان مقابله با این شرایط را ندارد و در وظایفش هم نیست؛ بنابراین لازم است سایر سازمان‌ها با هدایت استانداری، بخشداری و فرمانداری وارد عرصه شوند. خانه نشینی کارکنانی که واکسینه شدند نباید ادامه یابد و باید برای کمک به کنترل اپیدمی حاضر شوند. در واقع بخشی از خدماتی که وزارت بهداشت برای کنترل اپیدمی انجام می‌دهد غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی است و می‌تواند از سایر سازمان‌ها استفاده کند.
وی درباره تقاضاها و صحبت‌هایی که برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور مطرح می‌شود، بیان کرد: اگر قرار بر تعطیلی باشد، درصورتی موثر خواهد بود که برای آن برنامه داشته باشیم وگرنه اینکه دو هفته تعطیل کنیم که در خانه بنشینیم و بعد از دو هفته باز همان رفتارها تکرار شود، شاهد اثربخشی تعطیلات نخواهیم بود.
سوری درباره شرایط کرونا در روزهای آتی با توجه به آغاز ماه محرم، بیان کرد: این موضوع بسیار نگران کننده است. زمانی گفته می‌شد که اگر ایمنی در برابر ویروس چه با واکسن و چه به صورت طبیعی به ۷۰ درصد برسد کنترل بیماری کامل می‌شود؛ درحالی که اکنون می‌بینیم ویروس هم دارد هوشمندانه برای بقای خود تلاش می‌کند؛ بنابراین واکسیناسیون قطعا به تنهایی برای کنترل اپیدمی کافی نیست و باید در کنار آن سایر اقدامات نظیر فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در تجمعات و… را دنبال کنیم.