آب رفتن برنج ایرانی در سفره ایرانیان
آب رفتن برنج ایرانی در سفره ایرانیان
مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی در جدیدترین اظهاراتش به وضعیت تولید و مصرف برنج پرداخته است.

او اعلام می‌کند که با توجه به محاسبات یک دوره حدودا ۱۰ ساله، برای ۸۰ میلیون نفر حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج نیاز است. اگر در خوش بینانه‌ترین حالت، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج درکشور تولید شود، سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم که وارد شود و باقی نیاز کشوز نیز از محل برنج ایرانی تامین شود.
بر پایه تحلیل اکو ایران طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج، آمار واردات ۴۵۰ هزار تن و مشابه سال قبل است با این تفاوت که در سال ۱۴۰۱ بخش خصوصی ۱۴۰۰ هزار تن واردات داشت که بخشی از آن به سال ۱۴۰۲ منتقل شد ولی در سال ۱۴۰۲، به میزان۹۹۰ هزارتن واردات بود که تماما مصرف شد وچیزی به سال ۱۴۰۳ منتقل نشد. دولت باید به این مسئله توجه داشته باشد که اگر در دوره ممنوعیت، کمبودی در بازار وجود داشته باشد، اولین چیزی که متضرر می‌شود برنج ایرانی است چراکه واسطه‌ها قیمت آن را افزایش می‌دهند. کشاورزان در چنین شرایطی مشکلی نداشتند اما واسطه‌ها ادعا داشتند که وقتی ارز برنج برداشته شود، برنج خارجی گران و در نتیجه برنج ایرانی نیز گران می‌شود و این به معنای سوء استفاده از شرایط است.
به گزارش جمله به نقل از ایسنا دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی می‌گوید: اگر به واسطه دوره چهار ماه ممنوعیت در اول سال، در زمینه برنج خارجی کمبودی داشته باشیم این بازار از تنظیم خود خارج می‌شود و موجب سوء استفاده واسطه‌های برنج ایرانی می‌شود که آن را گران کنند. امیدوارم در این زمینه دولت برنامه‌ای داشته باشد که اگر به آن نقطه رسید بلافاصله دوره ممنوعیت را تا حدود یک الی ۲ ماه کاهش دهد که بتوانیم بخشی از نیاز جامعه را وارد کنیم و به میزان امن و پیش‌بینی شده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسیم که بازار با مشکل مواجه نشود.
وی تاکید می‌کند: انتظار ما از دولت چهاردهم این است که به عنوان کالای اساسی به برنج ارز ترجیحی تخصیص دهد تا قیمت تمام شده برنج منطقی باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و این نگرانی نباید وجود داشته باشد که ممکن است با واردات به تولید داخل آسیبی وارد شود.
کشاورز معتقد است: اگر به اندازه کافی و با قیمت مناسبی در کشور برنج وجود داشته باشد، قیمت برنج ایرانی نیز کاهش می‌یابد و اقشار متوسط و حتی رو به پایین نیز که به مصرف برنج ایرانی علاقه دارند می‌توانند از محصول ایرانی استفاده کنند و در این صورت دیگر به تولید داخل آسیبی وارد نمی‌شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایرانی تاکید می‌کند: یک سوم از زمان نیاز به کسری برنج گذشته و باید دولت به هشت ماه آینده با توجه به آمار و اطلاعات موجود از میزان تولید کشور و با نشست‌های تخصصی با بخش خصوصی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد که بازار بدون چالش به سال ۱۴۰۴ برسد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران از آب رفتن برنج ایرانی سر سفره های مردم خبر داده و طبق داده‌های موجود الان ۶ دهک مردم برنج خارجی مصرف می‌کنند و اگر امسال برنج ایرانی همچون سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خیلی گران شود و به ۱۵۰ هزار تومان برسد؛ آنها هم به جرگه مصرف‌کنندگان برنج خارجی اضافه می‌شوند.
این درحالی است که اکثر نمایندگان شمالی با تخصیص ارز برای واردات برنج مخالف هستند و آن را از اصلی‌ترین دلایل ماندن برنج ایرانی روی دست کشاورزان می‌دانند.
در همین رابطه نماینده بابلسر در مجلس در نطق میان دستور خود در اردیبهشت ماه سال جاری گفته امروز کشاورزان در بدترین شرایط موجود در حال فعالیت کشاورزی بوده ولی باز امیدوار به فضل الهی هستند. امروز کشاورزان ما با دغدغه تامین سوخت مواجه هستند و برای تامین سوخت به دنبال این اداره و آن اداره می باشند. مشکل گرانی سم که سر به فلک کشیده است و همچنین تامین کود یک مشکل اساسی شده است به نحوی که هنوز کود خودشان را دریافت نکردند و فصل کشاورزی در حال انجام است امروز ما نمی دانیم بر چه اساسی هزینه آب بها چندین برابر شده است و از یک زمین چندین بار پول آب بها گرفته می شود.
وی ادامه داد: از تسهیلات کشاورزی و تسهیلات برای ادوات و ماشین آلات کشاورزی خبری نیست؛ با همه این مشکلات اما کشاورزان در حال انجام کار هستند. در چنین شرایطی دولت اختصاص ارز ترجیحی برای واردات برنج را تصویب می کند. سوال این است که آیا مشکل تامین ارز در کشور برطرف شده و ما مشکل ارز برای تامین دارو نداریم که برای برنج ارز قرار می دهید؟ این مافیا قدرت و ثروت را در هم شکنید و خبر خوشی را برای مازندران بدهید.
لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: نیاز مصرفی داخل کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج است و میزان تولید برنج به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد لذا حداکثر میزان واردات برنج یک میلیون تن است و بیشتر از آن هیچ توجیهی ندارد.
وی با بیان این‌که تولید برنج برای کشاورزان به صرفه نیست، اظهار کرد: در این شرایط شاهد مشکلاتی برای شالیکاران هم هستیم که از جمله آن قطع برق چاه‌های کشاورزی است.
علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی اجرای طرح کشت قراردادی و خرید توافقی را از جمله اقدامات خوب وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: چرا امسال قیمت خرید برنج ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر شاهد واردات بیش از یک میلیون تن برنج مازاد هستیم.