آب شدن رشد فلزات در تابستان داغ
آب شدن رشد فلزات در تابستان داغ
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود شاخص تولید و فروش شهریور 1402 را منتشر نموده که بر اساس آن شاخص تولید و فروش در کوتاه مدت با رشد و در بلند مدت با افت همراه بوده است.

گروه اقتصادی جمله – مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود شاخص تولید و فروش شهریور ۱۴۰۲ را منتشر نموده که بر اساس آن شاخص تولید و فروش در کوتاه مدت با رشد و در بلند مدت با افت همراه بوده است. در تفکیک بخش‌های صنعتی نیز مشاهده می شود محصولات فلزی در دو مقایسه ماهانه و نقطه به نقطه جزو شدیدترین افت‌های ثبت شده در پایان تابستان امسال بوده است.
گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس از جهت حائز اهمیت است که وضعیت کلی صنعت، به خصوص صنایع و شرکت‌های بورسی را ترسیم می‌کند. این شاخص همچنین به صورت غیرمستقیم تآثیر تورم تولیدکننده و پخش کنندگان را نیز آشکار می‌سازد.
این اطلاعات از بورس استخراج شده و با کنار هم قراردادن این گزارش و اطلاعات مرکز آمار ایران و بانک مرکزی برای سیاستگذاران بهترین قطب نماست، مخصوصا اینکه این آمار به صورت نقطه‌ای منتشر می‌شود و نسبت به گزارش‌های فصلی از کاربرد بیشتری برخوردار است.
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، در آخرین ماه تابستانی سال جاری از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی، ۶ گروه در شاخص تولید خود رشد داشته و ۹ گروه با کاهش شاخص تولید نسبت به شهریور ۱۴۰۱ مواجه بوده‌اند.
داده‌ها نشان می‌دهد گروه‌های سیمان، تجهیزات برقی و دارو بیشترین افزایش را در شاخص تولید و گروه‌های چوب و کاغذ، محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات و خودرو و قطعات، شدیدترین کاهش را در میزان تولیدات خود تجربه کرده‌اند. مجموعه این تغییرات در شاخص تولید باعث شده تا شاخص تولید کل صنایع بورسی صنعتی در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۱ حدود منفی ۳٫۸ درصد به ثبت برسد.
بررسی کوتاه مدت‌تر این موضوع نشان می‌دهد هرچند در بازه یکساله شاخص تولید کاهش یافته،‌ اما در مقایسه با ماه گذشته این شاخص بورسی حدود ۵ درصد افزایش یافته است. در تفکیک ماهانه بخش های تولیدات صنعتی نیز مشاهده می شود بیشترین افزایش در لاستیک و پلاستیک بوده و در بخش محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات، بالاترین افت صورت گرفته است.
به عبارت دیگر طبق داده‌های مرکزپژوهش های مجلس در خصوص تولیدات صنعتی، بخش محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات در دو بعد نقطه به نقطه و ماهانه روندی نزولی را در تولید ثبت کرده است.

شاخص فروش شرکت‌های زیرمجموعه صنعت
در مقابل، شاخص‌های مربوط به فروش این شرکت‌ها در شهریور سال جاری نشان می‌دهد ۶ رشته فعالیت با افزایش شاخص فروش نسبت به شهریور ۱۴۰۱ و باقی آن‌ها دچار کاهش در شاخص فروششان شده‌اند.
بر اساس گزارش‌ها رشته فعالیت‌های دارو، تجهیزات برقی، و کاشی و سرامیک بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیت‌های چوب و کاغذ،‌ شیمیایی بجز دارو و خودرو و قطعات بیشترین کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند.
این رخدادها باعث شده تا شاخص فروش کل صنعت در پایان فصل دوم سال جاری نسبت به آخرین ماه تابستانی ۱۴۰۱ کاهشی ۱۰٫۶ درصدی رقم بزند؛ این درحالیست که رشد کوتاه مدت شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در شهریور ۱۴۰۲ حدود ۸٫۱ درصد بیشتر از رقم آن در مرداد ماه به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی