زهرا ایرانشاهی/ دیدار سفیر جمهوری قرقیزستان با رییس سازمان راهداری در مسیر تجارت ایران با کشورهای همسایه و یا فعالیت ترانزیتی کشورمان، همواره مرزهای یک کشور باز نیست و اتفاقاتی نظیر ترافیک کامیون ها در نقاط مرزی که حاصل عدم ورود به کشور همسایه است از جمله مشکلات مهم در زمینه ترانزیت کالا […]
زهرا ایرانشاهی/
دیدار سفیر جمهوری قرقیزستان با رییس سازمان راهداری
در مسیر تجارت ایران با کشورهای همسایه و یا فعالیت ترانزیتی کشورمان، همواره مرزهای یک کشور باز نیست و اتفاقاتی نظیر ترافیک کامیون ها در نقاط مرزی که حاصل عدم ورود به کشور همسایه است از جمله مشکلات مهم در زمینه ترانزیت کالا برای کشور ماست. این در حالی است که تقریبا ۹۰ درصد کشورهای اطراف بجز کشورهای جاشیه خلیج فارس محصور در خشکی هستند و برای ترانزیت به کشور ما نیازمندند. این نیاز دو سویه در اکثر موارد می تواند مشکلات منع عبور را حل کند اما با اقدامات دقیقتر دیپلماسی می توان پیش از ترافیک و منع عبور فکری در این زمینه کرد. یکی از این کشورها ترکمنستان است که به واسطه اشکالاتی که گه گاه از سوی دولت این کشور در این مسیر برای ترانزیت ایران اتفاق می افتد، حتی می توان به فکر مسیرهای جایگزین و یا ترمیم زیربنایی ارتباطات افتاد.
کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شدند و اکنون با ۷۰ میلیون نفر جمعیت و اشتراکات متعدد دارای ظرفیت های مناسبی برای ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با ایران هستند.
محصور بودن این کشورها در خشکی آنها را نیازمند راههای ارتباطی ایمن برای تبادلات تجاری با سایر کشورها در شرق و غرب منطقه کرده است و ایران در کریدورهای ارتباطی آسیای مرکزی یکی از کشورهای مهم و اصلی است.
از سوی دیگر ‹ترانزیت› به عنوان یک صنعت نه تنها موجب توسعه زیرساختها، اشتغالزایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با این صنعت در داخل کشور میشود بلکه بر سایر نقاط پیرامونی کشور از جمله مبدا و مقصد ترانزیت کالا نیز تأثیرگذار بوده و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه دارد. همچنین به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت وضعیت توسعه نیافتگی، فقر و بیکاری منطقهای بهبود یافته و مشکلات امنیتی ناشی از این کاستیها رفع میشود.
ایران و بویژه خراسان رضوی به خاطر موقعیت جغرافیایی و برخورداری از زیرساختهای مناسب ریلی و جادهای شاهراه ترانزیت در منطقه غرب آسیا و به خصوص آسیای مرکزی است.
از طرفی جمهوری ترکمنستان حدود هزار و ۲۰۰ کیلیومتر مرز مشترک در شمال شرق ایران دارد و تبادلات جادهای و ریلی پنج کشور آسیای مرکزی از طریق مرز ایران با ترکمنستان انجام میشود که با اعمال سیاستهای خاص از سوی این همسایه مشکلاتی برای ناوگان حمل و نقل جادهای ایران ایجاد شده است.
افزایش ارتباطات تجاری با کشورهایی نظیر قرقیزستان و تاجیکستان و… یکی از این دو راه حل است که اخیرا و در دیدار سفیر جمهوری قرقیزستان با معاون وزیر راه و شهرسازی به این موضوع پرداخته شده است.
سفیر جمهوری قرقیزستان با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، به منظور بررسی راهکارهای توسعه حمل و نقل جاده ای و موضوعات مرتبط با فعالسازی کریدورهای حمل و نقلی عبوری از دوکشور، در همین ماه در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، دیدار کرد.
در این جلسه عبدالهاشم حسننیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان ، با ابراز خوشامدگویی به جناب سفیر و همراهان ایشان، به سوابق طولانی و همکاریهای متقابل دو کشور به ویژه در بخش حمل و نقل جادهای اشاره کرد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در این خصوص اظهار داشت : پتانسیل و ظرفیتهای خوبی در زمینه توسعه روابط حمل و نقل جادهای و ترانزیتی میان دو کشور وجود دارد که امید است با تلاش و همکاریهای بیشتر، از شرایط حال حاضر که به واسطه وجود برخی محدودیت ها درمسیرهای ارتباطی، مشکلاتی برای تردد ناوگان دوکشور ایجاد شده است، با موفقیت و سلامت پشت سر گذاشته و مجدداً شاهد افزایش میزان تردد در حوزه حمل و نقل جاده ای باشیم.
وی همچنین اذعان نمود، همکاری های فیمابین علی رغم محدودیتهای موجود خوشبختانه در چارچوب موافقتنامه حمل و نقل جاده ای فیمابین در وضعیت قابل قبولی قراردارد و از طرق مختلف مانند تغییر یدک و نیمه یدک در مرزهای ترکمنستان و از طریق مسیرهای جایگزین مانند مسیر رو-رو دریای خزر، مسیر آذربایجان، روسیه و قزاقستان کالاهای موردنیاز دوکشور درحال جابه جایی می باشد.
عوض بیک عبدالرزاق اف سفیر جمهوری قرقیزستان در تهران نیز ضمن اشاره به سوابق همکاری دو کشور در حمل و نقل جادهای و ابراز خرسندی از برگزاری نشستهای متعدد برای حل مسائل و مشکلات ناوگان دوکشور اظهار داشت: با عنایت به پتانسیل موجود در بازارهای منطقه ای و ضرورت تامین اقلام و کالاهای موردنیاز قرقیزستان، خواستار تسهیل ترانزیت از طریق قلمرو جمهوری اسلامی ایران و همکاری بیشتر با ناوگان قرقیزی گردید و ابراز امیدواری کرد با همکاری های فیمابین زمینه توسعه فعالیت شرکتها و ناوگان فعال دوکشور فراهم گردد.
در خاتمه مقرر شد، دوطرف در جهت ارتقای حمل و نقل جادهای، مشکلات موجود را بررسی و دراسرع وقت راهکارهای مقتضی برای حل و فصل مسائل باقیمانده ارائه نمایند.
شایان ذکر است در نشست یادشده، معاون مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی و همچنین کنسول و دستیار سفارت قرقیزستان در تهران حضور داشتند.