آرمان اسراییل، محو فلسطین است
آرمان اسراییل، محو فلسطین است
جنگ خاورمیانه ناخواسته درحال گسترش است و بیش از 25 درصد نقل و انتقالات تجاری در دریای سرخ، به‌خاطر اقدامات حوثی‌ها که با هدف دفاع از مردم بی‌دفاع غزه اقدام به حمله به کشتی‌های تجاری می‌کنند.

گروه سیاسی جمله – جنگ خاورمیانه ناخواسته درحال گسترش است و بیش از ۲۵ درصد نقل و انتقالات تجاری در دریای سرخ، به‌خاطر اقدامات حوثی‌ها که با هدف دفاع از مردم بی‌دفاع غزه اقدام به حمله به کشتی‌های تجاری می‌کنند و تنها خواسته آنان نیز پذیرش آتش‌بس از سوی اسراییل است، مختل شده است و همین امر موجب رشد قیمت برخی اقلام در کشورهای مختلف که به این مسیر تجاری وابسته هستند شد ازجمله کشورهای اروپایی و مشارکت آمریکا و برخی دول غربی برای خنثی کردن حوثی‌های یمن و حملت گسترده به مواضع آنان، ریشه در این مسأله دارد.
طی روزهای گذشته، در برخی منابع رسانه‌ای نزدیک به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته شد جنگ غزّه ممکن است تا پایان سال میلادی به طول بکشد و از طرف دیگر احتمال کشیده شدن دامنه نبرد به بیش از منطقه همین اخبار موجب شد آمریکا و اروپا واکنش جدی نشان بدهند و از اسراییل بخواهند با راه حل دوکشوری موافقت کند.
از چندین منبع غربی نقل شد در آخرین تماس تلفنی «جو بایدن» با «بنیامین نتانیاهو»، رییس‌جمهوری آمریکا تماس خود را با فریاد و اعتراض به اصرار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه جنگ، قطع کرد و از آن زمان تاکنون تماسی بین این دو برقرار نشده است.
«جو بایدن» روز گذشته در جمع خبرنگاران برای چندمین بار بر راه حل دوکشوری که حدود سه دهه قبل در زمان دولت دموکرات «بیل کلینتون» و با وساطت کاخ سفید بین سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری «یاسر عرفات» و «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به امضا رسیده بود و هرگز به‌طور کامل اجرایی نشد، تاکید کرد.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به همین موضوع پرداخت و گفت: ما معتقدیم که راه حل دو دولتی باید از خارج -بر اسراییل- تحمیل شود تا صلح در خاور میانه برقرار گردد.
در واکنش به این اظهارات، «بنیامین نتانیاهو» ضمن مخالفت با پیشنهاد رییس دولت ایالات متحده و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی تأکید کرد هرگز اجازه تأسیس کشوری به نام فلسطین را در مرزهای خود نمی‌دهد و همین اظهارنظر که به‌طور رسمی گفته شد، زمینه‌ای خواهد شد و شعله‌های جنگ را برافروخته‌تر خواهد کرد.
در کنار رییس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و همچنین دول اروپایی، کشورهای عرب منطقه نیز همواره از راه حل دو کشوری دفاع کردند و اخیراً نیز وزیر امور خارجه عربستان سعودی بر این موضوع، تأکید کرد و اجرایی شدن این طرح که به تصویب و تأیید سازمان ملل رسید را راهی برای برون‌رفت از وضعیت جنگی و همچنین پیش‌شرط برقراری روابط دیپلماتیک بین «ریاض» و «تل‌آویو» دانست.
البته جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب، همواره بر آزادی کامل اراضی اشغالی تأکید داشت و در زمان امضای «پیمان اسلو»، آن را خیانت به آرمان فلسطین دانست و هرگز روی خوش به آن نشان نداد و روز گذشته، «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهوری نیز تأکید کرد که «تهران» با راه حل دوکشوری مخالف است.
نکته اصلی ماجرا اینجاست که غرب و برخی از کشورهای منطقه با دادن آدرس غلط، همواره تهران و گروه‌های مقاومت داخل اراضی فلسطینی را مانع اجرای راه حل دوکشوری می‌دانستند اما امروز روشن شد که اتفاقاً این مسیر درست بوده است چون آرمان اسراییل، محو و نابودی کامل فلسطین است نه چیزی کمتر از آن.
وقتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به تقاضای شرکای غربی خود مبنی بر اجرای این راه حل، صراحتاً می‌گوید اجازه تأسیس کشوری به نام فلسطین را در مرزهای خود نمی‌دهد آن هم در شرایطی که دولت خودگردان فلسطینی هم‌اکنون عضو ناظر در سازمان ملل است و در این سازمان جهانی، برای خود کرسی دارد، ثابت می‌شود که مسیری که گروه‌های مقاومت رفتند، درست بوده است.
سخنان آشکارا و بدون تعارف نخست‌وزیر رژیم غاصب اسراییل که عزم کرده تا فلسطین را از منطقه محو کند، هم عزم گروههای مقاومت را جزم می‌کند و هم موجب رویش‌های جدیدی در جبهه مقاومت می‌شود و هم انگیزه سایر گروه‌های مقاومت در منطقه مانند حزب‌الله لبنان، کتائب عراق و انصارالله یمن را در برای ورود بیشتر به جنگ با اسراییل و آمریکا بیشتر خواهد کرد.
دولت اسراییل هرگز تا این اندازه جرأت نداشته است که آشکارا و علنی با غرب مخالفت و ادعا کند ارزشی برای راه‌حل دوکشوری قائل نیست و همواره برخوردی ریاکارانه و دوپهلو با آن داشتند و در موضع‌گیری‌های لسانی، خود را موافق و متعهد به آن می‌دانست اما امروز «بنیامین نتانیاهو» از اساس پای‌بندیِ کشورش به آن را منکر شد و بر محو فلسطین تأکید کرد و این موضع‌گیری، بیش از گذشته ثبات را در منطقه برهم می‌ریزد و جنگ را تشدید می‌کند.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی