ماهور مهراد/ دسترسی از نقاط مختلف ایران به شهرهای شمالی بویژه اتصال پایتخت به این دو شهر همواره از دغدغه های مدیران راهسازی در کشور بوده است. آنقدر در ایام پیک سفر دسترسی به این دو استان مشکل می شود که گویی هرچه آزادراه هم افتتاح شود باز ظرفیت دارد. این اتفاق به دلیل […]
ماهور مهراد/
دسترسی از نقاط مختلف ایران به شهرهای شمالی بویژه اتصال پایتخت به این دو شهر همواره از دغدغه های مدیران راهسازی در کشور بوده است. آنقدر در ایام پیک سفر دسترسی به این دو استان مشکل می شود که گویی هرچه آزادراه هم افتتاح شود باز ظرفیت دارد. این اتفاق به دلیل خودرومحور بودن و به تبع، توسعه بیشتر حمل ونقل جاده ای در نظام حمل ونقل کشور رخ داده است. شاید مهمترین دلیل هم این باشد که اساسا از عمر توجه و ترویج ریل پایه شدن سامانه حمل ونقلی کشورها بیش از یکی دو دهه نمی گذرد و از پس از مشروطه نسبت به توسعه جاده ها تاکید شده است.
این در حالی است که در کشور ما اگرچه توسعه حمل ونقل جاده ای از همه انواع حمل ونقل پیشی گرفته است و با توجه به میزان تصادفات، توسعه ریلی بیشتر در دستور کار قرار گرفته اما نسبت به توسعه مبادی جاده ای، مانند همه دنیا نیز نمی توان بی توجه بود. دسترسی به شهرهای شمالی ایران به عنوان مسیر دسترسی به قطب های گردشگری و همچنین بنادر، در حمل ونقل داخلی و بین المللی به عنوان ضرورت های توسعه ای کشور محسوب می شوند.
حالا اما مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در اینباره می گوید: رییس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته از روند اجرایی آزادراه منجیل_رودبار و راه آهن رشت_انزلی_کاسپین بازدید کرد و به منظور تکمیل این دو پروژه مهم در کریدور شمال_جنوب کشور، قول مساعدت داد.
خیراله خادمی از بازدید روز پنجشنبه خود از آزادراه منجیل- رودبار و راهآهن رشت- انزلی خبر داد و گفت: این دو پروژه بخش مهمی از کریدور شمال- جنوب کشور به طول ۱۳۴۰ کیلومتر است که از انزلی تا بندر امامخمینی امتداد مییابد و آزادراه منجیل- رودبار حلقه مفقوده بخش آزادراهی و راه آهن رشت- انزلی- بندر کاسپین نیز علاوه بر نقش اساسی در تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب و ارتباط با کشورهای همسایه موجب اتصال استان گیلان به دو بندر بسیار مهم انزلی و کاسپین میشود.
خادمی در بازدید از آزادراه منجیل- رودبار این پروژه را موجب حذف گلوگاه ترافیکی آزادراه قزوین- رشت اعلام کرد و گفت: آزادراه قزوین- رشت ۱۳۸ کیلومتر طول دارد که ١٢٩ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است و بخشهای باقیمانده این محور، حدفاصل منجیل تا رودبار به طول ۱۱.۳ کیلومتر یکی از مهمترین گلوگاههای ترافیکی در این آزادراه محسوب میشود.از این بخش۳.۲ کیلومتر آن در سال ۹۵ به بهرهبرداری رسیده و ۸.۲ کیلومتر آن در قالب دو قطعه اجرایی به طول ۳.۳ و ۴.۹ کیلومتر در حال اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی آزادراه قزوین- رشت را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور دانست و گفت: به دلیل اتصال آزادراه به جاده فعلی، ظرفیت مسیر موجود با در نظر گرفتن ترافیک عبوری از آزادراه بسیار کم است و در نتیجه این گلوگاه مشکل ساز خواهد شد و روان شدن کامل ترافیک آزادراه تنها با احداث بخش دوم منجیل- رودبار میسر میشود.
وی با اشاره به صعبالعبور بودن منطقه آزادراه گفت:کوهستانی بودن مسیرهای منتهی به شمال کشور نیازمند عملیات پیچیده راهسازی است و در همین راستا احداث این بخش از آزادراه از نظر فیزیکی سختترین قسمت اجرایی پروژه است به نحوی که در این ۸.۲ کیلومتر، حدود ٤٥٠٠ متر پل و تونل احداث خواهد شد که شامل ۶ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۶۸۷ متر و ۴ دستگاه تونل به طول ۲۸۲۱ متر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تسریع در اتمام عملیات اجرایی این پروژه را از اهداف سالجاری برشمرد و افزود: پیشرفت فیزیکی کل پروژه در حال حاضر ۲۵ درصد است و طبق برنامه ریزی انجام شده عملیات اجرایی ابنیه خاص این پروژه شامل پلها و تونلها تا پایان سالجای به اتمام خواهد رسید.
خادمی در این بازدید از قول مساعد محمد باقر نوبخت در تامین اعتبار به منظور تکمیل هرچه سریعتر آزادراه منجیل_رودبار خبر داد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در ادامه از بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از روند اجرای راهآهن رشت- انزلی- کاسپین خبر داد و اظهار داشت: اتصال ریلی به بنادر شمالی کشور که در فاصله کوتاهی از رشت قرار دارند یکی از اولویتهای مهم با هدف اقتصادی تر کردن مسیر ریلی قزوین- رشت است.
وی ادامه داد: این مسیر ریلی با اتصال به بندر انزلی از یک سو و اتصال به بندر کاسپین از سوی دیگر به طول ٣٦ کیلومتر که ۲۵ کیلومتر آن از ایستگاه رشت تا ایستگاه پیر بازار مشترک است، امتداد خواهد یافت. خادمی همچنین از آزادسازی اراضی و شروع عملیات اجرایی زیرسازی و تثبیت بستر مسیر در قطعه ۷ نیز بازدید کرد و گفت: زیرسازی قطعات ۶ و ۷ در حال انجام است و عملیات اجرایی قطعه ۸ نیز طبق توافقنامه با سازمان بنادر و دریانوردی، تامین اعتبار و اجرا میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مقرر است سازمان منطقه آزاد کاسپین هزینه تملک اراضی و زیرسازی خط از ایستگاه پیر بازار تا بندر کاسپین را تامین کند.
خادمی اظهار داشت: این پروژه یکی از اولویت های اصلی ما در توسعه شبکه ریلی کشور محسوب می شود و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ٩٩ تکمیل خواهد شد.
اما در این مورد، باید گفت که کار اجرایی راه آهن رشت – انزلی آغاز شده و هم اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده که تا پایان دولت با ۴۱ کیلومتر طول به بندر کاسپین متصل شود.
این در حالی است که راه آهن و آزادراه رشت – قزوین جزو پروژه های بزرگ راهسازی استان گیلان است و راه آهن گیلان که انتهای سال ۹۷ به بهره برداری رسید، ۱۶۱ کیلومتر بوده و بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. از جمله ویژگی های این راه آهن برخورداری از ۵۰ دستگاه تونل در منطقه البرز به طول ۲۲ کیلومتر است.