ماهور مهراد / علی رغم وجود تحریم ها و کاهش محسوس درآمدهای شرکت های هواپیمایی و شهرهای فرودگاهی، بر اساس مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور با تاکید بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه […]
ماهور مهراد /
علی رغم وجود تحریم ها و کاهش محسوس درآمدهای شرکت های هواپیمایی و شهرهای فرودگاهی، بر اساس مصوبات مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور با تاکید بر رشد و توسعه صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران از طریق توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی، فرصتی منحصر به فرد جهت سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه های هوایی و فرودگاهی و ایجاد کسب و کارهای مرتبط در قالب مشارکت عمومی خصوصی و یا اجاره اراضی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ایجاد شده است.
حالا در همین زمینه، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: از اواخر سال گذشته با مشکلات جدی در فرودگاه امام مواجه شدیم. ابتدای موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی مطرح شد که آن زمان به پروازهای ما صدمه زد و خدمات ما را تحت تأثیر قرار داد، البته موضوع از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای متولی پیگیری شد.
محمد مهدی کربلایی افزود: در آن زمان در حال متمرکز کردن مجدد موارد فرودگاهی و طرح امنیت پروازها بودیم که ناگهان شیوع کرونا رخ داد و کل اقتصاد دنیا تحت تأثیر قرار گرفت و صنعت هوایی نیز بیشترین آسیب را از کرونا دید.
ادامه داد: در حدود ٢ الی ٣ ماه ابتدایی سال پروازهای فرودگاه امام(ره) به سمت صفر میل میکرد، البته بعضی از پروازهای ضروری و کارگو (باری) انجام میشد.
وی توضیح داد: در ٩ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ٩١ درصدی در بخش مسافر و کاهش ٨١ درصدی در بخش پروازها مواجه شدیم.
کربلایی افزود: در فروردین ٩٩ میزان ٩٠ درصد کاهش پرواز نسبت به فروردین ٩٨ و ٩٨ درصد کاهش مسافر داشتیم.
آسمان امن ایران برای همه پروازهای خارجی
وی اظهار داشت: با این حال به تازگی شرکتهای هواپیمایی خارجی قرار است به فرودگاه امام(ره) برگردند که در این حوزه دو شرکت هواپیمایی لوفتهانزا و شرکت هواپیمایی اتریشی در آینده نزدیک به فرودگاه امام(ره) برمیگردند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: مذاکرهای که با رئیس دفتر منطقهای لوفتانزا داشتم، وی به صراحت اعلام کرد که آنها از نظر امنیت پروازی مشکلی با فضای ایران ندارند. حتی آنها رعایت پروتکلهای بهداشتی را هم در فرودگاه امام(ره) تأیید کردند و مشکل فعلی فقط موضوع کرونا است. البته شاید تحریمها هم بهانهای برای نیامدن شرکتهای خارجی باشد.
کربلایی افزود: لوفتهانزا در حال بررسی برقراری پروازهای خود به فرودگاه امام خمینی(ره) است. سازمان هواپیمایی کشوری نیز تضامین لازم را داده است.
در دوران شیوع کرونا هیچ یک از پرسنل و کارگران تعدیل نشدند
وی افزود: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ٨٠٠ نفر نیروی رسمی و ١٤٠٠ نفر نیروی پیمانکاری دارد، ٢٥ شرکت پیمانکاری به ما خدمات میدهند که این خدمات از خدمات ساده شروع میشود، تا تعمیر و نگهداری تجهیزات تخصصی؛ با احتساب پرسنل گمرک و نیروی انتظامی حدود ٤٠٠٠ نفر در فرودگاه امام(ره) فعال هستند، با این حال در دوران شیوع کرونا، کاهش نیروی انسانی نداشتیم و به شرکتهای هواپیمایی هم تأکید کردیم تعدیل نیرو نداشته باشند. این در حالی است که در بسیاری از بخشهای هوایی دنیا حتی در کشورهای توسعهیافته ما شاهد تعدیل نیرو بودیم.
انجام ٣٠ پرواز در روز در ایام کرونایی
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: ظرفیت فرودگاه امام(ره) با ترمینال سلام ١٠ میلیون مسافر در سال و ظرفیت ترمینال اصلی ٧ میلیون مسافر در سال است. ما در ایامی که کرونا نبود، روزانه بیش از ٢٥٠ پرواز داشتیم. با شیوع کرونا و کاهش پروازها ترمینال سلام در خرداد ماه بود که به دلیل کاهش سفرها و در راستای کاهش هزینهها عملیات در آن متوقف شد و در حال حاضر فقط پرسنل کمی برای نگهداری این ترمینال در آن بخش فعال هستند.
وی با بیان این که در دوران شیوع کرونا حدود ٣٠ پرواز در روز در فرودگاه امام(ره) انجام میشود گفت: این در حالی است که در فروردین ماه امسال روزانه ٥ پرواز داشتیم و آن هم پروازهای ضروری و باری بود و پروازهای امروز هم در واقع یک دهم پروازهای قبل است، اما به هر حال فرودگاه نباید تعطیل باشد.
کاهش ٨٥ درصدی درآمد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در ٨ ماهه امسال
کربلایی افزود: در آمد سال گذشته شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ٧٠٠ میلیارد تومان بود که امسال ٨٥ درصد کاهش داشت و در این ٩ ماه شرکت را از محل وصول مطالبات اداره کردیم.
وی افزود: پیش بینی کردیم در ٦ ماهه دوم سال میلادی پروازها افزایش یابد و این را مبنای بودجه ١٤٠٠ برای هیأت مدیره در نظر گرفتیم.
دریافت ٢٠٠ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ١٢ درصد
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در پاسخ به این سؤال که چه میزان تسهیلات کرونایی دریافت کردهاید، گفت: به تازگی ٢٠٠ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ١٢ درصد دریافت کردیم که پرداخت اقساط آن از ماه جاری آغاز شد.
وی افزود: در دنیا برای سرپا نگه داشتن فرودگاههای خود در دوران شیوع کرونا تسهیلات زیادی به فرودگاهها دادهاند. حتی در کشورهای توسعه یافته خطوط هوایی با شیوع کرونا پرسنل خود را تعدیل کردند یا حقوقها را کاهش دادند در حالی که ما تعدیل نیرو نداشتیم.
طلب هزار میلیارد تومانی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از شرکتهای هواپیمایی
کربلایی بیان کرد: مطالبات ما حدود هزار میلیارد تومان است که بخش عمده این مطالبات از شرکتهای هواپیمایی است.
وی گفت: تلاش میکنیم آن ٢٠٠ میلیارد تومان را که دریافت کردیم در پروژههای توسعهای مانند اصلاح و نوسازی باند که برای ما حیاتی است هزینه شود. این پروژه امروز بیش از ٣٠ درصد پیشرفت دارد.
هدفگذاری ایجاد زیرساختها در منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه امام(ره)
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: در منطقه آزاد اقتصادی، منطقه ویژه اقتصادی و منطقه هوانوردی، شهر فرودگاهی امام را تشکیل میدهند. هسته پیشران برای منطقه آزاد ٢٤٠ هکتاری تعریف شده است. باید زیرساختها فراهم شود تا مشوقی برای جذب سرمایهگذار باشد. وی گفت: ما منطقه ١٥٠٠ هکتاری منطقه آزاد، ٢٤٠ هکتاری منطقه ویژه اقتصادی و ٤٠٠٠ هکتاری هوانوردی داریم. قرار بود از اعتبار بخش هوانوردی برای زیرساختها هزینه شود تا با توسعه منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی به هوانوردی در آینده کمک شود. کربلایی اضافه کرد: باید در سه فاز به ظرفیت ٩٠ میلیون مسافر برسیم و امروز ظرفیت ما ١٠ میلیون مسافر است.
مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی برای ترمینال شماره ٣
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در حال مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی هستیم تا ترمینال شماره ٣ (ایرانشهر سابق) در فرودگاه امام خمینی(ره) تکمیل شود و ظرفیت به ٣٥ تا ٤٠ میلیون مسافر در سال برسد. وی ادامه داد: طرح معماری ترمینال شماره ٣ مهیا است و در حال مذاکره با سه سرمایه گذار خارجی هستیم که با توجه به شرایط کرونا و مسائل اقتصادی ـ سیاسی هنوز به نتیجه نرسیدهایم. البته این شرکتهای خارجی شریک ایرانی دارند.
کربلایی گفت: برای ایجاد بندر خشک با سرمایه گذار داخلی در حال مذاکره هستیم، همچنین در حال مذاکره برای برج اداری ـ تجاری فرودگاه امام هستیم. گفتنی است که موقعیت مکانی هر یک از کسب و کارها، بر اساس کاربری های در نظر گرفته شده برای آنها در طرح جامع تعیین می شود که برخی از آنها می توانند از مزایای قوانین منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز بهرهمند شوند. بنابراین از آنجایی که توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بر محور لجستیک بنا نهاده شده است، محدوده ای به وسعت ٦٠٠٠ هکتار از اراضی شهر فرودگاهی، با کاربری لجستیکی در نظر گرفته شده است.