فاز اجرایی پروژه مطالعاتی»ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه های ایران» با پشتیبانی اسکاپ و حمایت مالی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد تحت راهبری کمیسیون ایمنی راه ها آغاز شد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، نشست نمایندگان اعضای کمیسیون ایمنی راه ها مشترک با حضور تانات تاپورن […]
فاز اجرایی پروژه مطالعاتی»ارتقای جایگاه کمیسیون ایمنی راه های ایران» با پشتیبانی اسکاپ و حمایت مالی صندوق ایمنی سازمان ملل متحد تحت راهبری کمیسیون ایمنی راه ها آغاز شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حملونقل جادهای، نشست نمایندگان اعضای کمیسیون ایمنی راه ها مشترک با حضور تانات تاپورن راسامیت رئیس واحد حمل و نقل پایدار بخش حمل و نقل اسکاپ ، اشتیاق احمد کارشناس اقتصادی واحد حمل و نقل پایدار اسکاپ،رضا نفیسی و هرمزذاکری به ترتیب رئیس و معاون مرکز تدوین مقررات ،ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی ، فرهاد مهریاری مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، سازمان ها و دستگاه های مرتبط کشور برگزارو آمادگی خودرا برای پیشبرد پروژه مطالعاتی اسکاپ اعلام کردند .
براساس این گزارش ، تانات تاپورن راسامیت در این نشست با بیان اینکه حمایت مالی پروژه از سوی سازمان ملل متحد تامین می شود گفت: این پروژه از سوی این سازمان تعریف شده و اجرای آن با ,وزارت راه و شهرسازی وبا همکاری unscap سازمان بین المللی
اسکاپ است.
وی در خصوص مدت اجرای پروژه گفت: طرح اولیه این پروژه از دوسال قبل آغاز شده که در ابتدا با چالش های زیادی رو به رو شده بود و پروژه به تاخیر افتاد، به همین دلیل برای پیشبردطرح زمان بیشتری در خواست شد.
وی افزود: این نشست برای گفتگو با مدیران پروژه بود تا بدانیم این پروژه در چه مرحله ای است اما مطمئن نیستیم که این طرح تا پایان سال به اتمام برسد ، امیدواریم این طرح تا سال آینده پایان یابد.همانطور که در نشست مطرح شد این طرح به صورت موضوع چندجانبه است و یک سازمان و یا وزارت خانه در آن دخیل نیست و باید بخش های مختلف برای پیشبرد پروژه همکاری کنند.وی افزود: خوشبختانه در ایران کمیسیون ایمنی راه وجود دارد که بسیار خوب است و برای اثر بخشی ایمنی راه ها باید تمام بخش های مختلف ورود کنند.
رئیس واحد حمل و نقل پایدار بخش حمل و نقل اسکاپ وی درباره چالشهای موجود در طرح ایمنی راهها در ایران گفت: مهمترین چالشی که دنیا نیز با آن مواجه است تصادفات و تلفات جانی و خسارتهای مالی است. برخی از کشورها توانستند که قدمهای موثری برای کاهش تلفات بردارنداما در برخی از کشورها هنوز شاهد افزایش اینگونه تلفات هستیم.
اشتیاق احمد کارشناس اقتصادی واحد حمل و نقل پایدار اسکاپ گفت: مدیریت ایمنی باید در لایههای مختلفی از جمله دولت و مردم صورت گیرد.باید برای ترویج ایمنی جادهها مردم و دولتمردان متعهد باشند.
وی افزود: سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا نمیتوان چالش تصادف را کاهش یا برطرف کرد و پاسخ آن می تواند این باشد که دولت ها تعهد و توجه کافی برای کاهش و یا برطرف کردن آن را ندارند و سازمان ها منابع مالی کافی برای این کاهش را ندارند.
براساس این گزارش هرمزذاکری معاون مرکز تدوین مقررات ،ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در ادامه نشست با اشاره به فرایندکاری اسکاپ در پروژه مطالعاتی ، اظهار کرد: پس از دریافت نامه از سوی وزارت امور خارجه مبنی بر فراخوان صندوق ایمنی سازمان ملل متحد برای ارائه پیشنهاد جهت دریافت کمک مالی صندوق در زمینه ایمنی ترافیک دو پیشنهاد به دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه های کشور تهیه و به این وزارت ارسال شد.وی افزود: پیشنهاد ازجانب وزارت امورخارجه به اسکاپ به عنوان رابط سازمان منطقهای با unrsfارسال شد.بر همین اساس نشست هماهنگی و آغاز فرآیند اجرایی با نمایندهunrsf و اسکاپ را برگزار کردیم.ذاکری افزود: پس از دریافت فرم قرار داد شرح چارچوب خدمات تفضیلی از اسکاپ، این خدمات در دبیرخانه کمیسیون تهیه شد.همچنین نشست های بررسی شرح خدمات ارزیابی نظرات کمیته فنی را در اسکاپ و unrsf برگزار کردیم که در نهایت تدوین نهایی تفاهم نامه و امضای نهایی طرفین صورت گرفت و مقرر شد که از مشاورین داخلی و بین المللی برای پیشبرد اهداف بهرمند شویم.
وی بیان کرد : بهره گیری کارا از داده های بهبود یافته جاده ها، نظارت و ارزیابی بهتر مداخله ها و سیاستگذاریهای ایمنی در جاده، تخصیص کارایی بودجه برای مداخله های ایمنی جاده ای، افزایش و ساماندهی پژوهش و همکاری در موضوع ایمنی جاده ها یکی از اهداف این نشست بود.
وی درباره گام های پیش روی این پروژه نیز افزود: ایجاد ساختار گردآوری اطلاعات مورد نیاز در شبکه پایلوت با کمک ذینفعان، ایجاد پایگاه داده اختصاصی پروژه مبتنی بر سامانهDRIVER، بازبینی و بازنگری فرایند داده محور برای دستیابی به اهداف پروژه، تشکیل هسته پایش و ارزیابی و پایش مستمر پروژه، راه اندازی سامانه اطلاع رسانی پروژه از جمله گام های پیش رو پروژه ارتقاء جایگاه کمیسیون ایمنی راهها های ایران است.
گفتنی است ،درحاشیه نشست یادشده ، اعضای شرکت کننده ضمن بازدید از مرکز مدیریت راه های کشور ، درجریان عملکرد سامانه های هوشمند این مرکز قرارگرفتندو مقررشدبا توجه به اجرای آزمایشی پروژه درمحورهای مواصلاتی استان فارس ، نشست مشابه با مسئولان طراز اول استانی و شورای ایمنی استان یادشده در استان فارس برگزار و روند اجرایی و مطالعاتی پروژه را ازنزدیک ارزیابی کنند.