آغاز دوران سنگ به شکم بستن
آغاز دوران سنگ به شکم بستن
- افزایش قیمت تن ماهی برای سومین بار در سال‌جاری یکی از ده‌ها نشانه موفقیت دولت در کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم است.

گروه اقتصادی جمله – افزایش قیمت تن ماهی برای سومین بار در سال‌جاری یکی از ده‌ها نشانه موفقیت دولت در کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم است.
مثلا رئیس‌جمهور دستور ریشه‌کنی فقر مطلق را صادر می‌کند اما در عوض فقر مطلق افزایش می یابد، یا از ساخت یک میلیون مسکن در سال برای کاهش قیمت‌ها خبر می‌دهد، اما رکورد گرانی مسکن در تاریخ ایران را می‌شکند. از این مثال‌ها تا دلتان بخواهد هست.
اما تأسف‌بارتر از همه این است که حداقل در دولت‌های قبلی میشد مواد غذایی را طبقه بندی اجتماعی کرد و مثلا گفت اگر زور ثروتمندان به خرید شیشلیک می‌رسد ، کارگران و دانشجویان هم می‌توانند تن ماهی بخورند.
اما به لطف دولت مردمی و محرومان، دیگر دست محرومان به قوطی تن ماهی هم نمی‌رسد، چه برسد به خودش برای نمونه اکو ایران یک پایش میدانی انجام داده که بر اساس آن قیمت انواع تن ماهی ۱۸۰ گرمی در بازار بین ۷۴ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۰۵ هزار تومان است. مثلا کنسرو ماهی تن در روغن ساحل الان در بازار ۱۰۵ هزار تومان عرضه میشود.
تن ماهی با روغن گیاهی به رغم اینکه باید گران‌تر باشد، ارزان‌تر است. مثلا کنسرو با روغن گیاهی طبیعت بین ۸۴ هزار و ۸۸۸ و ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. با روغن‌های گیاهی متفرقه قیمت حدودا ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان ارزانتر است.
در بازار قیمت تن ماهی ۱۲۰ گرمی هم در رنج ۵۴ هزار و ۹۰۰ تا ۵۹ هزار و ۹۰۰ تومان است. در بازار البته کنسروهای تن ماهی با برندهای متفرقه ارزان تر است، نرخ این تن ماهی ها بین ۲۹ هزار و ۵۰۰ تا ۴۵ هزار تومان است که بیشتر این مارک ها را مردم می توانند در سوپرمارکت های اینترنتی یا فروشگاه های زنجیره ای ببینند.
به گزارش جمله و به نقل از تسنیم داود فکوری رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران می‌گوید: امسال ما در طیفی از کالاها افزایش قیمت را داشتیم به‌عنوان مثال تن ماهی از ابتدای سال تاکنون سه مرتبه گران شده و از ۳۵ هزار تا ۷۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته و اکنون هم به ۹۹ هزار تومان رسیده است.
وی افزود: لبنیات هم یکی دو مرتبه افزایش قیمت داشته است. قوطی ۹۰۰گرمی رب‌گوجه‌فرنگی طی چند هفته گذشته افزایش قیمت داشته و نوشابه‌های ۱.۵لیتری که تا چهار ماه قبل با قیمت ۱۵۸۰۰ تومان فروخته می‌شدند نیز اکنون با قیمت ۲۹۹۰۰ تومان عرضه می‌شوند.رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها و مواد پروتئینی تهران با بیان اینکه قیمت نوشابه قوطی از ۱۵ هزار تومان به ۱۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده است گفت: افزایش قیمت لبنیات خیلی ملایم و در حد ۵۰۰ تا یک‌هزار تومان بوده است.
نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران نیز در مورد علت این گرانی گفت: قیمت تن ماهی‌های طعم‌دار و دارای افزودنی و در روغن‌های مخصوص بالاتر است چرا که برای مثال، تولیدکننده هر کیلو روغن آفتابگردان را ۳۰ هزار تومان تهیه می‌کند در حالی که قیمت روغن زیتون ۲۰۰ هزار تومان به بالاست و چون حدود ۱۸ درصد تن ماهی از روغن تشکیل می‌شود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان بین تن ماهی در روغن معمولی با تن ماهی در روغن زیتون تفاوت قیمت ایجاد می‌شود.
مختاریانی با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها مصرف تن ماهی کاهش یافته است، گفت: در حالی که تن ماهی غذای کارگری و دانشجویی بود در حال حاضر خیلی از مردم به خاطر قیمت بالا، تن ماهی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و به این ترتیب مصرف تن ماهی خیلی کم شده به طوری که مشخصا آمار فروش پایین آمده است و این موضوع باعث شده است خیلی از کارخانه‌ها و برندهای تولید تن ماهی تعطیل شوند.
نایب رئیس سندیکای کنسروسازی ایران با بیان اینکه اگر واردات ماهی تن تسهیل شود،‌ می‌توان قیمت‌ تن ماهی را کنترل کرد، افزود: ۸۰ درصد نیاز ماهی ما از داخل تامین می‌شود اما از آنجا که ماهی خارجی ارزان‌تر است اگر ۲۰ درصد واردات انجام شود و حتی سهم واردات بیشتر شود می‌تواند قیمت‌ها را پایین بیاورد.
جالب اینجاست که مختاریانی این مصاحبه را در اواخر آبانماه انجام داده و وقتی خبرنگار از او می‌پرسد آیا قیمت تن ماهی تا پایان سال گران‌تر می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: خیر، به نظر من قیمت‌ها نباید بیشتر از این شود چون ماهی با قیمت بالاتر از ۱۵۵ هزار تومان اصلا توجیه ندارد و منطقی نیست.
اما حالا به احتمال زیاد برای او هم مثل اکثر مردم ایران روشن شده که ایران اساساً به کشوری غیرمنطقی بدل شده و اگر روزی یک اتفاق منطقی در آن رخ داد باید تعجب کرد. پس از همینک خود را برای تن ماهی ۲۰۰ هزار تومانی تا پایان سال آماده کنید.
مهم نیست دست مردم به غذای کافی، سرپناه مناسب، پوشاک آبرومند و درمان مطمئن نمی‌رسد، مهم این است که دولت صادق الوعده است و باید دعا کنیم که دیگر تا پایان عمر این دولت هیچ وعده‌اي داده نشود، وگرنه ایران و ایرانی با خاک یکی خواهد شد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی