وزیر راه و شهرسازی در نشست با معاون اجرایی رئیسجمهور از آغاز به تکمیل کریدورهای ریلی در یک ماه آینده خبر داد. به گزارش روزنامه جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی خصوص تصمیمگیری برای تکمیل پروژههای ریلی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه اجرای پروژههای مهم ریلی کشور را برعهده […]
وزیر راه و شهرسازی در نشست با معاون اجرایی رئیسجمهور از آغاز به تکمیل کریدورهای ریلی در یک ماه آینده خبر داد.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی خصوص تصمیمگیری برای تکمیل پروژههای ریلی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه اجرای پروژههای مهم ریلی کشور را برعهده دارد و با تمام توان در اجرای مصوبات و تصمیمهای رئیس جمهوری گام برمیدارد.
وی اظهار امیدواری کرد: تلاش میکنیم در یک ماه آینده تکمیل کریدورهای ریلی در قرارداد عمدهای که با پیمانکاران ایرانی بسته خواهد شد آغاز شود و در زمانبندی مشخص شده برای پروژههای متعدد کار آغاز شود. وزیر راه و شهرسازی بر تلاش وزارت راه و شهرسازی برای انجام تعهدات در حوزه تکمیل پروژههای بزرگ ریلی تاکید کرد.
قاسمی ضمن تقدیر از تلاشهای معاون اجرایی رئیسجمهوری در نشست پیگیری پروژههای ریلی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد مصوبات نشست با معاون اجرایی رئیس جمهوری، اجرایی و عملیاتی شود. گفتنی است، فعال کردن کریدور شمال-جنوب با هدف توسعه تجارت با همسایگان از برنامههای دولت سیزدهم است. به گفته معاون حملو نقل وزارت راه برای تکمیل کریدور شمال-جنوب نیاز است راهآهن رشت-آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود؛ قرار است با سرمایهگذاری روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران این حلقه مفقوده کامل و شبکه ریلی ایران به جمهوری آذربایجان متصل شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛
تمهیدات ویژه ناوگان حمل ونقلی برای بازگشت زائران
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت:با توجه به آغاز موج برگشت زائران از پایانههای مرزی امکانات و ناوگان برای برگشت زائران در نظر گرفته شده است.
شهریار افندیزاده اظهار کرد: باتوجه به زمان کوتاه سفر اربعین، سیستم حمل و نقل هم به طبع محدود است. در گذشته ما پیش بینی میکردیم حدود ۵ میلیون جابجایی از طریق مرزهای کشور به عراق داشته باشیم؛ تا ۲۰ شهریور حدود ۳ میلیون زائر از مرزهای کشور عبور کرده است که این آمار ارقام به دلیل بازگشایی مرزها قبل از تاریخ مذکور متفاوت است، ما تلاش کردیم بالاترین ظرفیت را در بخش ریلی را ایجاد کنیم به طوری که در مسیرهای ریلی در محور تهران اهواز خرمشهر و مشهد، تهران و خرمشهر را افزایش ظرفیت دادهایم.
به گفته او، از طرفی بین مرز مهران و ایلام یک ترافیک بسیار سنگین به طول ۸۶ کیلومتر در تاریخهای ۱۷ و ۱۸ شهریور رخ داد که این مقداری برنامههای ما را با اختلال روبرو کرد، در حال حاضر روال عادی در مرز مهران داریم، البته تعداد ورودی به کشور بیش از تعداد خروجی تاکنون گزارش شده است با توجه به آغاز موج برگشت زائران از پایانههای مرزی امکانات و ناوگان برای برگشت زائران در نظر گرفته شده و تاکنون هم توانستهایم اتوبوسها را در پایانهها برای بازگرداندان زائران از مرزهای زمینی به ویژه مهران در خدمت بگیریم.
افندیزاده گفت: بنابراین مدیریت در پایانههای مرزی در حال انجام است، به طوری که مجبوریم برخی از اتوبوسها را ۱۰ الی ۱۵ ساعت در مرزهای کشور نگه داریم. به نظر من باید بعد از اربعین یا یک کار کارشناسی شده سفرهای سال آینده را از طریق کاروان با مدیریت سازمان حج زیارت تسهیل کرد، نیروهای وزارت راه تمام تلاش خودشان را انجام میدهند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی این را هم گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم جابه جاییها توسط ناوگان جادهای انجام میشود، قرارگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میبایست از مساعدت و همراهی ناوگان در اختیار سایر سازمانها و ارگانها به منظور تأمین ناوگان مورد نیاز به ویژه در شرایط اوج تردد زائران از مرزها، بهره گیری کند.
او ضمن اشاره به حجم بالای روابط تجاری میان ایران و روسیه، به تفاهمنامه اخیر و توافقات دو کشور برای توسعه زیرساختهای شبکه حمل و نقل جهت تسهیل در صادرات و واردات کالا پرداخت و گفت: ایران میتواند مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت روسیه باشد ما همچنین باید شبکه ریلی بندر چابهار را هم توسعه دهیم. روسیه بسیار علاقهمند است که در چابهار سرمایهگذاری انجام دهد و اگر ما شبکه ریلی بین چابهار تا سرخس را کامل کنیم، این شبکه به علاوه شبکه بندر عباس – آستارا – آذربایجان میتواند یک مکمل برای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی بین ایران و روسیه باشد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آنچه برای روسیه مهم است، سرمایهگذاری در بندر چابهار، بندر عباس و بنادر شمالی به عنوان هاب منطقه است، اضافه کرد: امیدواریم هم دولت ایران و هم دولت روسیه از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به عدد ۱۰ میلیون تن ترانزیت بین دو کشور برسیم. ما در سال گذشته کلا ۱۱.۵ میلیون تن ترانزیت کالا داشتهایم و لذا این ۱۰ میلیون تن در صورت تحقق، یک رقم بسیار خوب است.
او در خصوص ریل راه آهن شلمچه _ بصره گفت: اولین موضوع تفاهم دو کشور است، در واقع مسئولیت انجام این کار با شرکت راهآهن ایران است، اما باید ببینیم کشور عراق علاقهای به انجام این کار با توجه به این که در خاک عراق قرار است انجام شود دارد یا خیر؟ این در حالی است که تفاهم نامهها در این بخش در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبر داد؛
بهرهبرداری از پنج پروژه بزرگراهی اولویتدار تا پایان سال جاری
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از بهرهبرداری از پنج پروژه بزرگراهی اولویتدار تا پایان سال جاری و بهرهبرداری از قطعه دو آزادراه تهران-شمال تا اوایل سال آینده خبر داد.
خیرالله خادمی با بیان اینکه چهارخطه شدن بزرگراهها علاوه بر کاهش تصادفات، افزایش ظرفیت ترافیکی را به دنبال دارد، گفت: افزایش بزرگراهها و افزایش تعداد باندها در راستای تکمیل کریدورهای بزرگراهی است که در کشور نیازمند این موضوع هستیم.
وی از بهرهبرداری از پنج پروژه آزادراهی تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: بهرهبرداری از پنج پروژه بزرگراهی را در اولویت قرار دادهایم و این پروژهها را میتوان طی یکسال آینده با یک منابع اعتباری مشخص بهرهبرداری کرد که آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به طول ۲۱۰ کیلومتر یکی از پروژههای مذکور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه خوشبختانه نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر در دولایه آسفالت شده است، تصریح کرد: نیوجرسی ۱۲۰ کیلومتر از این مسیر انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به بهرهبرداری برسد و هشت کیلومتر باقی مانده نیز در منجیل رودبار قرار دارد.
خادمی ادامه داد: (باقیمانده) آزادراه رشت به قزوین پروژه دیگر است که مردم مدتها در ساعات پیک ترافیک در این مسیر معطل میمانند، لذا امیدواریم تا پایان سال با بهرهبرداری از این آزادراه که بسیار دشوار و پرتونل است، معضل ترافیک رفع شود.
وی سومین پروژه قابل بهرهبرداری را قطعه دو آزادراه تهران-شمال خواند و خاطرنشان کرد: تلاش میکنیم تا پایان سال این قطعه نیز به بهرهبرداری برسد؛ با این حال تا پایان سال به مرحله بهرهبرداری نرسد، تا اوایل سال ۱۴۰۲ بهرهبرداری میشود، چراکه در راستای تکمیل این محور اقدامات خوبی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تاکید براینکه دو پروژه نیز در آذربایجان شرقی در اولویت قرار دارد، ابراز داشت: یکی از پروژهها در مراغه- هشترود است و حدود ۳۰ کیلومتر اول آن طی یکسال آینده به بهرهبرداری میرسد.
به گفته خادمی، همچنین پروژه تبریز به سمت صوفیان و مرند نیز به طول ۲۴ کیلومتر آماده بهرهبرداری خواهد شد.
وی افزود: هرساله در بخش بزرگراهی بهطور متوسط سالی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر بهرهبرداری را در دستورکار قرار میدهیم و امسال نیز تلاش میکنیم در یکسال آینده ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه را در شرکت ساخت و ادارات کل راه و شهرسازی به صورت مشترک به بهرهبرداری برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به پروژهی ریلی مسیر دورود- خرم آباد با بیان اینکه حداکثر زمانی که سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل این مسیر داده ۴۰ ماه است و ما باید این پروژه را در این مدت تکمیل و تحویل دهیم، گفت: هدف پروژه این نیست که فقط به خرمآباد برسد و حتماً باید به ریل جنوب نیز متصل شود.
وی افزود: پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک ارزانترین، باصرفهترین و بهترین مسیر حملونقل اتصالی آبهای جنوب به مرکز کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک در برنامههای این وزارت قرار گرفتهاست، عنوان کرد: این پروژه از سالهای گذشته شروع شده اما به دلایل اعتباری مدتی متوقف شده بود.
خادمی با اشاره به تأکید رئیسجمهور در سفر به لرستان برای راهاندازی پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک، بیان کرد: ما دوباره موظف شدیم که عملیات اجرایی این پروژه را به هر شکل ممکن شروع کنیم.
مقام مسئول در سازمان راهداری:
افزایش ۱۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوسهای اربعین تخلف است
مدیرکل دفتر حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملنقل جادهای گفت: پس از اعلام وزیر راه مبنیبر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس، افزایش قیمتی تصویب نشده و درصورت تخلف از این مبلغ، با متخلف برخورد میشود.
داریوش باقرجوان در گفتوگو با ایسنا درباره اخبار منتشرشده مبنیبر افزایش ۱۲۵ درصدی قیمت بلیت اتوبوسهای اربعین، اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و همان مبلغی که ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده بود باید از مسافران گرفته شود. ابتدا قرار بود افزایش ۷۵ درصدی صورت گیرد، اما پس از اعلام وزیر راه مبنیبر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس، دیگر افزایش قیمتی تصویب نشده و مبلغ بالاتر از آن غیرمجاز است و درصورت تخلف از این مبلغ، با متخلف برخورد میشود.
وی با بیان اینکه بهدلیل یکسر خالی بودن اتوبوسها چنین تصمیمی گرفته شده بود، گفت: سفرهای دوره رفت زائران بهصورت یکطرفه انجام شده و در حال حاضر ناوگان مسافری برای بردن زائران از ایران به عراق متوقف شده است. از روز شنبه هفته جاری، زائران در حال بازگشت به کشور هستند و با توجه به اعلام ستاد مرکزی اربعین، ناوگان برگشت مجددا بهصورت خالی گسیل میشوند تا بتوانیم زائرانی را که هر روز وارد کشور میشوند، به مقصدشان برسانیم. مدیرکل دفتر حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملنقل جادهای در ادامه توضیح داد: زائرانی که وارد خاک جمهوری اسلامی ایران میشوند، اگر متقاضی حملونقل عمومی هستند، درخواست میدهند و بر اساس میزان تقاضا به درخواستها پاسخ داده میشود؛ بخشی از ظرفیت ناوگان بهصورت آمادهباش در مرزها حضور دارند که بتوانند سریعتر زائران را به شهرهایشان برسانند و مشکل کمبود وجود نداشته باشد.
باقرجوان درباره مواجهه زائران با قیمتهای نامتعارف بیان کرد: همکاران سازمان راهداری و حملونقل جادهای هم در محل پایانههای مسافری در سفرهای رفت و هم در برگشت در محل پایانههای مرزی، حضور دارند و مسافران میتوانند نه تنها افزایش قیمتهای نامتعارف، بلکه هر شکایت و انتقادی که در حوزه حملونقل وجود دارد را اعلام کنند. همچنین تلفن گویای ۱۴۱ برای ارتباط زائران با سازمان راهداری فراهم است. وی ادامه داد: این تلفن گویا پیشنهادات، انتقادات و شکایات را دریافت میکند و مشخصات سفر و زائر، ثبت میشود و کد رهگیری به زائر ارائه میشود، براساس این مشخصات، اطلاعات بررسی و رای صادر میشود؛ هر اجحاف و اضافهدریافتی که از زائران گرفته شده باشد، اولا شرکت حملونقل باید پول زائر را برگرداند و رضایت زائر را کسب کند و در کنار آن، برخورد و محدودیتهای حملونقلی هم برای شرکت در نظر گرفته میشود.
یک مسئول مطرح کرد:
۴۵۰۰ میلیارد تومان برای اتصال راهآهن به خرمآباد نیاز داریم
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء گفت: پروژه راهآهن لرستان برای اتصال به خرمآباد به اعتبار ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که با تمدید سه ساله باید به یک منبع مالی مطمئن وصل شود.
رضا رحمانی، در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک با اشاره به جدیت استاندار لرستان برای تحقق این پروژه، اظهار کرد: هلدینگ راه و شهرسازی سهم ۴۰ درصدی را در کل کشور برای احداث راهآهن دارد.
وی افزود: ما احاطه خوبی بر محورهای مواصلاتی کشور داریم و تصور نمیکردیم که پروژه راهآهن لرستان بهسرعت در اولویت وزارت راهوشهرسازی قرار بگیرد.
مدیرعامل هلدینگ راهوشهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء با اشاره به تلاشهای زیاد برای اجراییشدن پروژه راهآهن لرستان، عنوان کرد: این پروژه از دستور ویژه رئیسجمهور برای اجرایی شدن برخوردار است.
وی با بیان اینکه مأموریت قرارگاه خاتمالانبیاء با وجود تنگناهای مالی در پیشبرد پروژههای کشور است، بیان کرد: ۱۳۰ پروژه در حوزه راه، راهآهن، مترو و ابنیه در کشور فعال است.
رحمانی گفت: پروژه راهآهن لرستان دارای دو مشکل بود که با عنایت همه مسئولان، پیگیری استاندار و معاونان و سازمان برنامه و بودجه مشکل قرارداری این پروژه رفع شد.
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء تصریح کرد: پروژه راهآهن لرستان برای اتصال به خرمآباد به اعتبار ۴۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد که با تمدید سه ساله باید به یک منبع مالی مطمئن وصل شود.
رحمانی از قول مجلس برای کمک به اعتبار اجرایی پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک خبر داد و عنوان کرد: این پروژه علیرغم اینکه پیچیدگیهای فنی خاصی دارد، اما از نظر اجرا دارای مشکل نیست.
وی افزود: تونلهای مسیر پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک منحصربهفرد است و ما بزرگترین تونل آزادراهی را نیز در خرمآباد اجرا کردهایم.
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتمالانبیاء عنوان کرد: تکمیل پروژه راهآهن دورود- خرمآباد- اندیشمک منوط به تأمین اعتبار است که از مسئولان کشوری درخواست میکنیم تا ما را در تحقق این امر حمایت کنند تا شاهد افتتاح این پروژه در دولت سیزدهم باشیم.