آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰۰ هزار مسکن در شهر‌های جدید
آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰۰ هزار مسکن در شهر‌های جدید

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در ۴ گام ۱۰۰ هزار واحد برای تولید مسکن برنامه ریزی شده که در اردیبهشت ماه ۱۰۰ هزار واحد شروع ودر شهریورماه گام دوم عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار دوم صورت می‌گیرد. علیرضا جعفری گفت: اولین جرقه ایجاد شهر‌های جدید در سال ۶۷شکل گرفت و هدف آن مدیریت زمین و سکونتگاه‌های […]

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در ۴ گام ۱۰۰ هزار واحد برای تولید مسکن برنامه ریزی شده که در اردیبهشت ماه ۱۰۰ هزار واحد شروع ودر شهریورماه گام دوم عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار دوم صورت می‌گیرد.

علیرضا جعفری گفت: اولین جرقه ایجاد شهر‌های جدید در سال ۶۷شکل گرفت و هدف آن مدیریت زمین و سکونتگاه‌های مردمی بود که ظرفیت این اراضی را برای پذیرش جمعیت فراهم کنند.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید هم اکنون ۲۰ شهر فعال هستند. پرند و پردیس،گلبهار به عنوان شهر‌های جدید پرجمعیت محسوب می‌شوند. مهم‌ترین هدف جانمایی مسکن ملی، نگاه خانواده‌پذیر بودن و همچنین ایجاد رویکرد شهری و تامین سرانه‌های جمعی در این شهر‌ها است.
او می‌گوید: در حوزه ساخت مسکن با توجه به وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴سال باید ۷۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید و شهرک‌ها احداث شود. بنابراین سعی کرده ایم نهضت شهرک سازی را در دستور کار خود قرار دهیم و با طراحی یک الگوی مهم بتوانیم با جمعیت محدود‌تر کیفیت زندگی را افزایش دهیم. جعفری گفت: در ۴ گام ۱۰۰ هزار واحد برای تولید مسکن برنامه ریزی شده که در اردیبهشت ماه ۱۰۰ هزار واحد عملیات اجرایی آنها آغاز ودر شهریورماه گام دوم عملیات اجرایی ۱۰۰ هزار دوم صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید می‌گوید: هم اکنون برای ساخت مسکن ما رویکرد‌های هوشمند سازی را در دستور کار خود قرار داده ایم به گونه‌ای که باید تولید مسکن مناسب در فضا‌ی شهری مطلوب قرار گیرد و ساخت این شهر‌ها باید قابلیت رقابت با کلان شهر‌ها داشته باشد. او گفت: نباید به دلیل برنامه ریزی مقطعی و موردی فقط به فکر ساخت مسکن باشیم بلکه باید در کنار ساخت آن تمامی زیرساخت و خدمات زیربنایی و روبنایی را در دستور کار قرار دهیم. استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند سازی، اصل ماجرا است. در قالب بهره مندی و استفاده از توان نخبگانی بتوانیم شهر‌هایی به گونه‌ای طراحی کنیم که زیبایی آن ها زبان زد همگان باشد. چراکه مفهوم فرهنگی جذابیت‌های خاص خودش را دارد. جعفری گفت: توسعه این سکونتگاه‌ها در حال طراحی است و ما در حال طراحی فضای شهری جدید است که عملکرد آن‌ها جهانی باشد و قابلیت رقابت پذیری در بین سکونتگاه‌ها داشته باشد. او گفت: با ایجاد معاونت فناوری‌ها و ستاد نانو نخبگان می‌توانند دستاورد‌های خود را ارائه دهند و ما از این ظرفیت استفاده می‌کنیم چراکه هم اکنون در حال تاسیس پارک فناوری در شهر‌های جدید مانند پردیس هستیم. برای استفاده از ظرفیت‌های هوشمند سازی این آمادگی را فراهم کرده ایم . او گفت: صنعتی سازی یک اصل در شهر‌های جدید است سرعت کیفیت و مقاومت پذیری را افزایش و قیمت ساخت را ارزان‌تر می‌کند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی:
۱۳ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده افتتاح می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از بهره برداری از ۱۲ هزار و ۹۹۰ واحد نوسازی شده با استفاده از تسهیلات حمایتی دولت در بافت‌های فرسوده و افتتاح ۴۵ پروژه زیربنایی و روبنایی شرکت بازآفرینی شهری ایران همزمان با هفته دولت در نقاط مختلف کشور خبر داد.
« محمد آئینی» با بیان اینکه این ۱۲ هزار و ۹۹۰ واحد در قالب ۲ هزار و ۷۳۹ پروژه احیای بافت فرسوده به بهره برداری می‌رسند، اظهار کرد: استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، همدان و مازندران دارای بیشترین واحد نوسازی شده از این حدود ۱۳ هزار واحد هستند. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد: در حوزه خدمات زیربنایی و روبنایی ۴۵ پروژه از جمله ۱۷ پروژه بهسازی معابر، ۶ پروژه ورزشی، ۴ پروژه تاسیسات و تجهیزات شهری، ۳ پروژه پارک و فضای باز شهری، ۳ پروژه اصلاح شبکه آب و فاضلاب، ۲ پروژه بهداشتی-درمانی و چندین پروژه دیگر با کاربری‌های آموزشی و انتظامی در هفته دولت افتتاح خواهد شد. رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در رابطه با پراکندگی جغرافیایی این پروژه‌ها گفت: این پروژه‌ها در ۳۷ محله، ۲۷ شهر و ۱۵ استان واقع شده اند. معاون وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین افزود: در سال اول دولت سیزدهم ۶۵ هزار تن قیر رایگان برای بهسازی و آسفالت ۱۲۰۰ کیلومتر طول از معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی اختصاص داده شد.

 

 

آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی از هفته جاری

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با اعلام “۱۳۰ هزار مسکن روستا در قالب طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است”گفت: ۸۰ هزار واحد طی هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجید جودی با یادآوری این‌که در جلسه هیات وزیران تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با سود ۵ درصد تصویب شد، ‌اظهار کرد: ‌بانک مرکزی پرداخت این تسهیلات برای ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در سال ۱۴۰۱ مصوب و ابلاغ کرده است.
وی بیان کرد: مقدمات و توزیع استانی در حال انجام است و پرداخت نیز در استان‌ها به متقاضیان انجام می‌شود و در هفته جاری عملیاتی و اجرایی خواهد شد. جودی در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن در روستاهای کشور توضیح داد: در هفته دولت و در روزهای آتی ۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن که از اواخر سال گذشته و طی سال جاری در مرحله ساخت قرار گرفت به بهره‌برداری خواهد رسید.
معاون بنیاد مسکن بیان کرد: حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکن روستایی طرح نهضت ملی مسکن در روستاها آغاز شده است که ۸۰ هزار واحد آن در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد. وی گفت: در حال‌حاضر ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آنها از سال ۸۴ به بعد مقاوم‌سازی شده‌اند و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد باقیمانده است که چنانچه سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی انجام شود این رقم در ۱۰ تا ۱۱ سال آینده به ۱۰۰ درصد مقاومت ساختمانی خواهد رسید.

 

با حضور استاندار خراسان رضوی؛
طرح نهضت ملی مسکن در کاشمر آغاز شد

استاندار خراسان رضوی از آغاز عملیات ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.
یعقوبعلی نظری همزمان با هفته دولت در ابتدای سفر خود به شهر کاشمر با غبار روبی مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد در پروژه نهضت ملی مسکن که با حضور امام جمعه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مسئولین ادارات و مردم مسئولین کاشمر همراه بود، دستور عملیات اجرایی این پروژه را صادر کرد.
استاندار خراسان رضوی با حضور در فاز ۵ مسکن مهر و بازدید از پروژه‌های شهرداری کاشمر اظهار کرد: موضوع مسکن در سبد خانوار و معیشت خانواده‌ها تأثیر بسیار دارد و با توجه به سفر قبلی‌ام به شهر کاشمر، امروز عملیات ساخت بیش از سه هزار واحد مسکونی در طرح ملی مسکن آغاز شد.
وی افزود: عملیات اجرایی نهضت ملی کاشمر در ۳۲ هکتار اجرا و همچنین پروژه ۱۵۶ واحدی نهضت ملی در زمینی به مساحت بیش از ۱۱ هزار متر مربع با احداث بیش از ۲۸ هزار متر مربع بنا ساخته می‌شود.
نظری گفت: بهره برداری از ۱۵ پروژه شهرداری با اعتبار ۶۲۱ میلیارد ریالی که شامل طرح‌های آسفالت معابر شهری، ایجاد پارک محله‌ای، فضای سبز و بازی کودکان، بهسازی معابر شهری، گرمخانه، احداث سالن ورزشی، و احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰ کیلوواتی را شامل می‌شود از خدمات خوب مسئولین به شهروندان کاشمر است.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از خواسته‌های به حق مردم دیار ترشیز دوبانده شدن جاده کاشمر به شادمهر است تصریح کرد: گرچه ۲۰ کیلومتر اول این جاده به بهره برداری رسیده است، قطعه دوم آن حدود ۳۰ درصد پیشرفت و برای احداث قطعه سوم پیمانکار انتخاب شده است. وی افزود: تمام این پروژه‌ها نمونه‌ای از اتحاد مسئولین است که در کنار هم توانسته اند بهره برداری از این پروژه‌ها را رقم زنند. در ادامه سفر چند ساعته استاندار خراسان رضوی به کاشمر مرکز خدمات جامع سلامت شهری اباذر و مرکز ولی عصر (عج) با هزینه‌ای بیش از ۱۸ میلیارد ریال که جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر را تحت پوشش می‌دهد به بهره برداری رسید، همچنین بهره برداری از آسفالت بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع در روستاهای شهرستان کاشمر با اعتبار ۱۲۱ میلیارد و ۸۸۳ میلیون ریال انجام گرفت.

 

 

مدیرکل راه و شهرسازی:
۹۲ هزار متقاضی قمی در مرحله ششم نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند
مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: از میان ۱۳۳ هزار متقاضی ثبت نام شده در سامانه جامع مسکن، بیش از ۹۲ هزار متقاضی در مرحله ششم و در دوره دولت جدید ثبت نام کرده‌اند.
محمد صادقی در این رابطه بیان کرد: یکی از وعده‌های دولت سیزدهم، ساخت مسکن برای مستاجرین و اقشار محروم از مسکن بوده‌است که در گام اول شناسایی و ثبت نام این دسته از متقاضیان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: در استان قم در فاز ششم بیش از ۹۲ هزار متقاضی مسکن در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که ۸۵ درصد متقاضیان تاکنون پالایش شده‌اند و مراحل بررسی درخواست سایرین در مراحل پایانی کار قرار دارد.
صادقی با بیان این که ثبت نام و درخواست این تعداد متقاضی بی‌سابقه بوده است، توضیح داد: از این تعداد تاکنون بیش از ۵۴ هزار متقاضی واجد شرایط شناخته شده‌اند و روند بررسی سایر متقاضیان همچنان ادامه دارد.
وی با بیان این که تاکنون برای ۴۰ هزار متقاضی زمین تامین شده‌است، تصریح کرد: برای سایر متقاضیان نیز باید زمین تامین شود و با بازپس گیری اراضی حبس شده و قراردادهای مهلت سپری شده می‌توان برای کل درخواست‌های مسکن قم تامین زمین انجام داد.
مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: یکی از نقاط مثبت و قابل توجه استان، ساخت و ساز واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی در بافت و محدوده شهری قم و در اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان است در حالی که در بسیاری از کلانشهرها، اراضی تامین شده در شهرهای جدید بوده‌است.
صادقی در خصوص جزییات ساخت مسکن در اراضی ۵۶۰ هکتاری توضیح داد: در این اراضی ۳۵ هزار واحد مسکونی در قالب ۱۵ محله احداث می شود و در طراحی آن تمام اصول و جوانب از جمله معماری اسلامی، کاربری های مختلف تجاری، فرهنگی، فضای سبز، خیابان‌های استاندارد و دسترسی آسان  پیش بینی شده‌است.
وی به تجربه مسکن سازی در دولت‌های قبل اشاره کرد و گفت: در این خصوص آسیب شناسی انجام شده‌است و به عنوان تجربه نخست، از ظرفیت سازندگان حرفه‌ای و مجریان ذی صلاح و دارای سابقه فنی مثبت استفاده خواهد شد.
صادقی با بیان این که عملیات آماده سازی این اراضی همزمان با فرا رسیدن هفته دولت آغاز شده است، افزود: امیدواریم عملیات ساخت واحدهای مسکونی در اراضی ۵۶۰ هکتاری به زودی آغاز شود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم در خصوص اقدام‌های این اداره کل طی یک سال گذشته در حوزه بافت فرسوده توضیح داد: یکی از ماموریت‌ها و وظایف این اداره کل، سیاست گذاری و تسهیل‌گری در نوسازی و بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری است که با شروع به کار دولت جدید، برخی از طرح‌های شهری کلید خورد یا جان تازه ای گرفته اند.
صادقی افزود: ساخت مدرسه شیخ آباد در محله شیخ آباد و مدرسه ثامن الحجج در بلوار دل آذر در سال های قبل آغاز شده بود که به دلیل فقدان اعتبارات متوقف شده بود اما با آغاز به کار دولت جدید و تامین اعتبارات لازم تکمیل این دو مدرسه در دستور کار قرار گرفته‌است.
وی طرح ساماندهی اطراف حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع (ع) و محله چهل اختران را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: اجرای این پروژه به مدت ۱۱ سال به دلیل فقدان اعتبارات و مشکل‌های بین دستگاهی در استان دچار وقفه های دوره‌ای شده بود که در مردادماه سال جاری، عملیات اجرایی با تامین اعتبارات لازم شروع و تا پایان سال این طرح تکمیل خواهد شد.
صادقی در پایان خاطرنشان ساخت: عملیات اجرایی مجتمع تجاری محله سه پردیسان، اصلاح سیستم روشنایی محوطه مجتمع ادارات و عملیات احداث معابر قسمتی از اراضی ۷۰ هکتاری پردیسان از دیگر اقدام‌های این اداره کل در حوزه عملیات اجرایی و بازآفرینی شهری بوده‌است.