در حالی که از هفته گذشته متروی شهر جدید هشتگرد پس از انجام مسافرگیری به صورت رسمی آغاز به کار کرد، این قطار پس از مسافرگیری از ایستگاه گلشهر کرج به ایستگاه شهر جدید هشتگرد وارد شد و این مسیر را بازگشت. بر اساس گفتههای مسئولان شرکت عمران شهرهای جدید رفته رفته تعداد […]
در حالی که از هفته گذشته متروی شهر جدید هشتگرد پس از انجام مسافرگیری به صورت رسمی آغاز به کار کرد، این قطار پس از مسافرگیری از ایستگاه گلشهر کرج به ایستگاه شهر جدید هشتگرد وارد شد و این مسیر را بازگشت. بر اساس گفتههای مسئولان شرکت عمران شهرهای جدید رفته رفته تعداد حرکت این قطار افزایش خواهد یافت.
در اولین روز از آغاز به کار رسمی متروی شهرجدید هشتگرد به گلشهر کرج، مسئولان شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، فرماندار ساوجبلاغ و دیگر مسئولان محلی نیز در کنار مردم حضور یافتند و در این خط سفر رفت و برگشت انجام دادند. این در حالی است که عضو هیاتمدیره شهر جدید هشتگرد از آمادهسازی زمین مورد نیاز برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر جدید خبر داد.
محمدعلی حاجیزاده، نایب رئیس هیأتمدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان اینکه سهمیه این شهر جدید از طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در مجموع ۲۱ هزار واحد است، گفت: تاکنون زمین ساخت ۱۰ هزار واحد از این تعداد، جانمایی و مراحل آمادهسازی انجامشده است و منتظر اعلام اسامی پالایششده و نهایی متقاضیان این طرح توسط وزارت راه و شهرسازی هستیم.
وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای ارزشگذاری واحدهای مسکونی این طرح در شهر جدید هشتگرد، افزود: برای مشخص شدن قیمت تمامشده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر جدید، یک پروژه ۱۰ واحدی را بهعنوان پایلوت در فاز چهارم هشتگرد مشخص و مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی آن را اخذ کردهایم.
حاجیزاده همچنین از آمادگی شرکت عمران این شهر جدید برای آغاز مرحله بعدی این طرح ملی خبر داد و خاطرنشان کرد: اقدامات شهرسازی و معماری مربوط به این طرح ملی نیز در دست انجام است.
شهر جدید هشتگرد
شهر جدید هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز است. این شهر در مجاورت شهر هشتگرد قرار دارد و در سالهای اخیر بنا نهاده شدهاست. از نظر تقسیمات کشوری، شهری مجزا از هشتگرد است و در بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ قرار گرفتهاست.
طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن و جلوگیری از شهرهای خودرو در منطقه شهری کلانشهرها مطرح و به عنوان یک سیاست و ضرورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت. در اواخر سال ۱۳۶۴ هیئت دولت واگذاری ۰۰۰/۱۶ هکتار زمین را جهت ایجاد شهرهای اقماری به وزارت مسکن و شهرسازی تصویب و ابلاغ نمود. مسئولیت اجرای این طرح به عهده وزارت مسکن و شهرسازی و مکان یابی و تملک زمین و تهیه و طرح و اجرا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و شرکتهای تابعه مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.
در سال ۱۳۶۷ قرارداد تهیه طرحهای مطالعاتی و طرح جامع چند شهر جدید در منطقه شهری تهران با مهندسین مشاور مختلف ایرانی منعقد گردید. در سال ۱۳۶۸ ایجاد این شهرها و مکان آنها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، که شهر جدید هشتگرد با ۵۰۰ هزار نفر در محور غرب از جمله این شهرها است. سال ۱۳۷۰ شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای این طرح را به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد سپرد.
در دوره دوم شورای شهر، نام مِهستان برای شهر جدید هشتگرد مصوب شد که همچنان در حال سپری کردن سیر اداری تغییر نام است.
مطالعات شهر جدید هشتگرد
مطالعات مکانیابی برای شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۶۶ به مهندسین مشاور واگذار گردید که محور تهران − قزوین به عنوان اولین اولویت و مستعدترین محور توسعه تشخیص داده شد.
در سال ۱۳۶۷ مطالعات شهر جدید هشتگرد در سه زمینه پیش نیاز، راهبردی و طرح جامع به مهندسین مشاور شهرساز (به عنوان مهندس مشاور مادر و هماهنگکننده) واگذار گردید. همزمان مطالعات حمل و نقل (درون شهری و برونشهری) و تأسیسات شهر با مهندسین مشاور دیگر آغاز گردید و با استناد به آمار و اطلاعات مختلف، تهیه مدلهای گوناگون پیشبینی جمعیت و اشتغال سرانجام الگوهای پیشنهادی توسعه شهر تهیه و ارائه گردید. الگوی پیشنهادی شهرسازی با الگوها و گزینههای پیشنهادی مشاورین حمل و نقل و تأسیسات شهری مطابقت داده و با تغییراتی الگوی نهایی توسعه شهر تعیین گردید. الگوی توسعه شهر با وضعیت جغرافیایی و کالبدی اراضی شهر جدید و اطراف آن تلفیق گردید و بر اساس اهداف و معیارهای کلی طراحی، طرح مقدماتی و طرح جامع شهر جدید هشتگرد تهیه شد.
براساس طرح جامع هشتگرد، ظرفیت جمعیتپذیری این شهر بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر است که توسعه شهر تا ۱ میلیون نفر را امکانپذیر میکند. ضمن این که مساحت این شهر از ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار فعلی به ۸ هزار هکتار در پایان برنامه چهارم توسعه خواهد رسید.
عمدهترین عواملی که در انتخاب شهر جدید هشتگرد مد نظر بود عبارتند از:
فاصله بهینه شهر جدید با تهران (۶۵ کیلومتری اتوبان تهران – قزوین). نه چندان دور که جاذبه منطقه تهران در شهر وجود نداشته باشد و نه چندان نزدیک، که به صورت توسعه پیوسته به تهران متصل شود.
وجود زمینهای مناسب غیر کشاورزی با مالکیت عمومی و قابل تملک
شیب قابل قبول جهت شهرسازی و خاک مناسب جهت استقرار سازههای بلند
دسترسی مناسب به منابع آب: آبهای زیرزمینی، آب سدهای نزدیک و بیشتر
وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب، آب و هوای معتدل کوهستانی
فاصله مناسب با شهرهای بزرگ در اطراف
در جوار رشته کوههای البرز
موقعیت و ارتباط
دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق آزادراه کرج ـ قزوین تأمین میگردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد. علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راهآهن برقی سریعالسیر تهران هشتگرد (خط ۵ متروی تهران) ،از جمله دسترسی های این شهر است.