آماده عرضه نفت خام در بورس انرژی هستیم
آماده عرضه نفت خام در بورس انرژی هستیم

معاون وزیر نفت گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا ده سال آینده توان تولید گاز کشور به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز و ظرفیت نفت به پنج میلیون بشکه خواهد رسید. محسن خجسته مهر با اشاره به اینکه صنعت نفت یکی از مؤلفه‌های اقتصاد ایران است، گفت: شرکت ملی نفت جزود ۱۰ […]

معاون وزیر نفت گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا ده سال آینده توان تولید گاز کشور به یک و نیم میلیارد مترمکعب در روز و ظرفیت نفت به پنج میلیون بشکه خواهد رسید.
محسن خجسته مهر با اشاره به اینکه صنعت نفت یکی از مؤلفه‌های اقتصاد ایران است، گفت: شرکت ملی نفت جزود ۱۰ شرکت برتر دنیا از نظر دارایی‌های فیزیکی است و علاوه بر اینها ظرفیت ۱۲۰۰ میلیارد بشکه نفت خام را داریم.
وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت با حدود ۴۰۰ میدان و مخزن و با فناوری‌های فعلی قابلیت استحصال ۳۴ میلیارد از ظرفیت گفته شده وجود دارد، گفت: قادر خواهیم بود تا ۱۰۰ سال آینده نفت و گاز تولید کنیم.
معاون وزیر نفت افزود: به اشتباه مطرح می‌شود که سهم انرژی هیدروکربنی در حال کاهش است. به دلیل اهمیت ارزش حرارتی منابع هیدروکربنی حداقل در کوتاه مدت سهم انرژی هیدروکربنی کاهش پیدا نخواهد کرد و به اعتقاد ما طرح این مباحث بیشتر سیاسی است تا اقتصادی.
وی افزود: همچنین در صورت تحقق این برنامه‌ها ظرفیت پالایشی کشور و ظرفیت‌های صادراتی کشور به ۱.۵ برابر قبل از تحریم‌ها خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه بسته‌های مختلف سرمایه گذاری را برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در نفت و گاز تعریف و آماده کرده ایم گفت: ما استقبال می‌کنیم که سرمایه گذاری خارجی بدون تحریم و بدون شرط و شروط در بخش نفت وگاز کشور صورت بگیرد.
خجسته مهر درباره وضعیت عرضه نفت خام در بورس انرژی، گفت: شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل برای عرضه نفت در بورس دارد وباید الزامات قانونی آن حتماً دیده شده باشد و هر زمان بورس اعلام آمادگی کند و بسترهای قانونی عرضه نفت در بورس فراهم باشد شرکت ملی نفت آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد.
وی در خصوص مدل قراردادی جذب سرمایه خارجی، گفت: به طور کلی قراردادهای نفتی در ایران در دوره‌های مختلف اصلاح شده، بهبود یافته و تغییر کرده است. و قراردادهای نفتی موسوم به IPC نیز مدل تغییر یافته قراردادهای بیع متقابل بوده است که البته این مدل قراردادی لزوماً بدون عیب نیست و برنامه ما این است که مدل قراردادهای IPC را بهبود دهیم، جذابیت آن را بالا برده و معایب آن را رفع کنیم.
خجسته مهر با اشاره به حضور شرکت‌های چینی در طرح‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی وفاز یک میدان یادآوران، گفت: این که چرا قرارداد ۵.۶ میلیارد دلاری آزادگان جنوبی با شرکتهای چینی در دولت گذشته فسخ شده دلیل آن را نمی دانم اما با توجه به حضور شرکت‌های چینی در این پروژه و همچنین حضور شرکتهای چینی در طرح ازادگان شمالی و تمایل آنها برای توسعه این میدان در فاز دوم و همچنین فعالیت یک شرکت چینی در فاز اول میدان یاداوران مذاکرات با این شرکتها ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چرا هیچ‌گاه ظرفیت تولید نفت به بیش از ۴.۲ میلیون بشکه نرسیده گفت: به اعتقاد من نیاز بازار، مؤلفه‌های اقتصاد کلان و مشکل تأمین منابع مالی سه مولفه‌ای است که باعث شده در این سال‌ها نتوانیم به شرفیت بیش از چهار میلیون بشکه در روز برسیم.
وی در پایان تأکید کرد: اگر به دنبال ایجاد ارزش افزوده و کارآفرینی از طریق صنعت نفت هستیم باید نگاه ما به زنجیره ارزش باشد.