وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه خبر داد و خواستار تخصیص منابع مالی بینالمللی میتواند برای توسعه زیرساختها شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه شهرسازی در کنفرانس کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که در […]
وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه خبر داد و خواستار تخصیص منابع مالی بینالمللی میتواند برای توسعه زیرساختها شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه شهرسازی در کنفرانس کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی که در عشق آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد، نسبت به تاثیر این نشست در انجام اقدامات موثر برای کمک به تحقق اهداف توسعهای کشورهای محصور در خشکی ابراز امیدواری کرد.
é مواصلات، اولویت ایران در مناسبات با کشورهای در حال توسعه
قاسمی تمرکز دیپلماسی اقتصادی ایران را بر تعمیق مناسبات با کشورهای در حال توسعه، کشورهای همسایه و ترتیبات چندجانبه اعلام کرد و افزود: مواصلات یکی از حوزههای اولویتدار ما در این خصوص است.
وی ادامه داد: بسیاری از کریدورهای مواصلاتی منطقهای و بینالمللی همچون کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور آلماتی-استانبول، کریدور چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، کریدور موافقتنامه عشق آباد، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول و کریدورهای در حال تاسیس نظیر کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، کریدور ازبکستان-ترکمنستان-چابهار و کریدور تاجیکستان-ازبکستان-ترکمنستان-ایران-ترکیه از مسیرهای ترانزیتی ایران استفاده میکنند.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: مسیرهای دریایی ایران نیز در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند و دریای خزر هماکنون نقش مهمی در جابجایی کالا از مبدا و به مقصد کشورهای محصور در خشکی منطقه ایفا میکنند.
é رویکرد ایران در مواصلات منطقهای و بینالمللی رویکرد تعاملی و پرهیز از رقابت است
قاسمی با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مقوله مواصلات منطقهای و بینالمللی یک رویکرد تعاملی و مشارکتی و پرهیز از هرگونه رقابت است، افزود: این رویکرد منطبق بر رویکرد و روح حاکم بر طرح عمل وین در خصوص کشورهای درحال توسعه محصور در خشکی است.
وزیر راه و شهرسازی به مشارکتهای خوب ایران با کشورهای محصور در خشکی منطقه و همچنین با اکو برای ترانزیت منطقه اشاره کرد و گفت: ایران همکاری موثری هم با سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و کشورهای عضو آن در حوزه حمل و نقل داشته و این سازمان موفق شده است ابتکارات موثری را در ارتباط با کشورهای محصور در خشکی منطقه به اجرا بگذارد. قاسمی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: یک چهارم ۳۲ کشور در حال توسعه محصور در خشکی در جهان، یعنی ۸ کشور افغانستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان دارای تعاملات ترانزیتی دو جانبه و چندجانبه نزدیک با ایران هستند. وی ادامه داد: این بدین معناست که ایران و دیگر کشورهای ترانزیت منطقه، بخشی از تعهد جامعه بینالمللی برای کاهش آسیب پذیری کشورهای محصور در خشکی و کمک به آنها برای کاهش هزینه تجارت و دسترسی آسانتر به بازارهای جهانی را برعهده گرفتهاند در حالیکه طبق برنامه عمل وین و نیز گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی، کشورهای در حال توسعه ترانزیت نیز با مشکلات زیرساختی، مالی و تکنولوژیکی روبرو هستند و خود باید مورد توجه و برخوردار از کمکهای جامعه بینالمللی باشند. وزیر راه و شهرسازی به نقش مهم شبکه ترانزیت ایران در دسترسی کشورهای محصور در خشکی منطقه به آبهای آزاد با تکیه بر توانمندیها و امکانات بومی اشاره کرد و گفت: این درحالی است که ایران علاوه بر داشتن مشکلات مبتلابه کشورهای در حال توسعه و نیز مصائب ناشی از بحران کرونا، تحت شدیدترین محدودیتهای ناشی از تحریمهای ظالمانه یک جانبه نیز قرار دارد و متاسفانه جامعه بینالمللی در کاستن از این فشارها بر یکی از مهمترین کشورهای در حال توسعه ترانزیت کوتاهی کرده است. قاسمی در بخش دوم سخنان خود به موضوع محوری کنفرانس یعنی تامین مالی برای مواصلات بهتر پرداخت و بسیج منابع مالی داخلی و بینالمللی را به منظور کاهش آسیبپذیری کشورهای محصور در خشکی، هم برای کشورهای محصور و هم کشورهای ترانزیت ضروری دانست.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: کنفرانسهای تامین مالی سازمان ملل متحد همچون کنفرانس مونته ری و کنفرانس آدیس آبابا نیز به موضوع تامین مالی زیرساختها توجه ویژهای داشتهاند اما جای خالی یک مکانیسم تامین مالی بینالمللی برای مواصلات احساس میشود که در شرایط سخت بازیابی اقتصادی بعد از کرونا، بحران انرژی و ناامنی غذایی از اهمیت دو چندان برخوردار است.
قاسمی به صرف منابع مالی قابل توجه از سوی ایران برای پروژههای دارای آثار منطقهای علیرغم تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریمهای یک جانبه و نیز شرایط کووید ۱۹ اشاره کرد و گفت: تجهیز بنادر به امکانات لجستیکی و ترابری مورد نیاز، تقویت زیرساختهای حمل و نقل دریایی در خزر، ساخت برخی حلقههای مفقوده جادهای و ریلی و ارتقای تسهیلات لجستیکی و گمرکی در مرزهای زمینی از جمله اقدامات اخیر با منابع محدود داخلی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین مشارکتهای مالی با برخی کشورهای منطقه در بندر اقیانوسی چابهار با هدف تسهیل حمل بار به مقصد کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی و بالعکس در دست اقدام است و حمل و نقل تک وجهی و چند وجهی در کنار سایر مدهای حمل و نقل مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
قاسمی گفت: اگر سازمان ملل متحد و جامعه بینالمللی در پی کاستن از مشکلات و آسیب پذیریهای کشورهای محصور در خشکی هستند، باید توجه ویژهای به الزامات و نیازهای کشورهای درحال توسعه ترانزیت نیز داشته باشند.
é آمادگی ایران برای تامین نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه
به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران آمادگی دارد به عنوان یک کشور در حال توسعه ترانزیت در کنار سایر کشورهای ترانزیت منطقه، نیازهای ترانزیتی ۸ کشور محصور در خشکی منطقه را برآورده سازد و در مقابل انتظار دارد جامعه بینالمللی هم نقش خود را ایفا کند.
وی ادامه داد: منابع مالی بینالمللی میتواند برای ساخت برخی زیرساختهای موجود در کشورهای ترانزیت و محصور در خشکی منطقه در نظر گرفته شود.
قاسمی خاطر نشان کرد: پروژههای مهمی همچون اتصال ریلی چابهار در حاشیه اقیانوس هند به هرات و مزار شریف در افغانستان، اتصال مزار شریف به پیشاور در پاکستان، بازسازی راهآهن کویته در پاکستان به زاهدان در ایران، ساخت مسیر مفقوده ریلی در قرقیزستان برای اتصال ریلی به بندر عباس از طریق ازبکستان و ترکمنستان، و نیز تجهیز ناوگانهای ریلی کشورهای ترانزیت منطقه باید از منابع مالی بینالمللی برخوردار شود. وزیر راه و شهرسازی از برنامه ایران برای برگزاری کنفرانسی با حضور کشورهای ترانزیت و محصور در خشکی منطقه و شرکای فرامنطقهای به منظور تبیین راه حلهای عملی برای مشارکت پایدار مابین کشورهای ترانزیت، محصور در خشکی و جامعه بینالمللی خبر داد و گفت: این کنفرانس هماهنگ با سازمان ملل متحد و در راستای کمک به فرایند منتهی به نشست سوم این سازمان در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس:
توسعه و بهروزرسانی ناوگان دریایی امری ضروری است
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نقش ناوگان حملونقل دریایی در زنجیره ارزش را حیاتی توصیف کرد و گفت: توسعه و بهروزرسانی ناوگان دریایی، امری ضروری است که باید به آن توجه جدی داشت.
رضا تقیپور انوری در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی کشور و تاثیر آن بر توسعه اقتصاد ایران، اظهار داشت: بدون شک حملونقل دریایی به دلیل اقتصادی بودن نسبت به سایر شقوق حملونقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی افزود: ۸۵ درصد تجارت بر پایه حملونقل دریایی است چرا که این نوع از حملونقل با ایمنی بیشتر، سرعت بالاتر و هزینه کمتر همراه است و به طور حتم از نظر اقتصادی به صرفهتر خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما خوشبختانه از دانش فنی، منابع انسانی و مرزهای دریایی برخوردار هستیم و این مزیتها را باید غنیمت بدانیم، عنوان کرد: آرزوی بسیاری از کشورهای محصور در خشکی، دسترسی به دریا و آبهای آزاد است حال کشور ما از چنین نعمت خدادای برخوردار است که باید نسبت به آن توجه جدی داشته باشیم.
تقی پور با تاکید بر اینکه باید از ۳ مزیت دانش فنی، منابع انسانی و مرزهای دریایی در راستای تحقق اهداف راهبردی خود در حوزه اقتصاد دریامحور به بهترین شکل استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: قطعا توسعه حملونقل دریایی، توسعه اقتصاد کشور را به دنبال دارد و باید نسبت به نقش دریا در زنجیره ارزش کشور توجه جدی داشته باشیم. وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد دریامحور، اشتغالآفرینی بالایی به دنبال دارد، اظهار داشت: اقتصاد دریامحور مسئلهای بکر است و بازار بسیار خوبی در اقتصاد دارد اما متاسفانه آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نوسازی و توسعه ناوگان حملونقل دریایی کشور در زنجیره ارزش، مقوله بسیار ضروری است، گفت: باید در راستای نوسازی و توسعه ناوگان حملونقل دریایی گام جدی برداشته شود لذا با تغییر رویکرد در صورت توسعه ناوگان و بهبود وضعیت حملونقل دریایی کشور میتوان در راستای رشد اقتصادی کشور گام برداشت.
تقیپور ادامه داد: سهم بازار اقتصاد دریا در کشور باید بسیار بزرگتر از آن چیزی باشد که هم اکنون وجود دارد تا بتوان با رشد شاخصهای حملونقل دریایی که یکی از مهمترین آنها توسعه و بهروزرسانی ناوگان حملونقل دریایی به منظور تردد مطلوب به بنادر بزرگ جهان است در راستای بهبود وضعیت اقتصاد کشور حرکت کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور:
نرخ پروازهای یک طرفه به نجف در اربعین تغییر خواهد کرد
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: نرخ پروازهای رفت و برگشت به نجف ۶ میلیون تومان است، اما نرخ پروازهای یک طرفه با توجه به یک سر خالی بودن ممکن است متفاوت باشد که در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.
محمدی بخش گفت: قیمتی که برای پروازهای رفت و برگشت مسافران اربعین پیش بینی شده ۶ میلیون تومان است؛ اما با توجه به آنکه در روزهایی منتهی به اربعین و ایام برگشت تمامی پروازهای نجف “یک سر خالی” است برای این موضوع تمهیداتی در نظر گرفته شده است.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور؛ فرودگاه نجف به ازای هر مسافر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کند که دریافت این هزینه ثابتی است و ما باید متناسب با این هزینه تمهیدات لازم را در نظر بگیریم. او میگوید: با توجه به درجه حرارت در پروازهای این ایام نیاز به سوختگیری است؛ این در حالی است که سوخت در فرودگاه نجف یکی از گرانترین سوختهاست. قیمت هر لیتر سوخت در این فرودگاه ۱.۷ دلار (۴۵ هزار تومان) است. وزارت خارجه و دستگاههای دیپلماسی در حال رایزنی با فرودگاه نجف هستند که البته تاکنون به نتیجهای نرسیده اند.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی درباره بلیت اربعین اعلام کرده است که به هیچ عنوان فروش بلیت به صورت چارتری وجود نداشته و انجام چنین فروشی تخلف است.
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری خبر داد؛
تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی محورهای اربعین
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری گفت: برای تکمیل محورهای مواصلاتی در تمامی پایانههای مرزی، یک هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که باید تا پایان مرداد و یا اوایل شهریور تکمیل شود.
داریوش باقر جوان گفت: تمهیدات لازم برای سفرهای اربعین در تمامی بخشها انجام شده است. با توجه به آن که اربعین در ۲۶ شهریور است سفرها از ۱۵ ماه آینده آغاز و تا ۳۱ شهریور به طول میانجامد. به همین منظور برنامه ریزی در حوزه ایمن سازی محورهای مواصلاتی و ایجاد مجتمعهای خدمات رفاهی، تامین سوخت برای ناوگان انجام شده است.
به گفته مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری تاکنون برای ایمن سازی این محورها یک هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و طبق برنامه ریزی انجام شده تا ۱۰ شهریور تمامی این بخشها به بهره برداری میرسد که تاکنون تمامی مرزهای زمینی برای جابهجایی زائران اربعین از جمله مرز مهران، مرز میرجاوه، مرز ریمدان، مرز شلمچه، مرز چزابه و مرز خسروی هم برای سفرهای اربعین در نظر گرفته شده است.
پیش بینی میشود در ایام اربعین امسال ۵ میلیون زائر به عتبات سفر کنند که حدود ۹۳ درصد آنها از طریق ناوگان حمل و نقل جادهای جابجا میشوند.
مقام مسئول در شرکت فرودگاهها:
دولت يا نمايندگان مجلس، در برنامه هفتم توسعه، احداث فرودگاه جديد را ممنوع کنند
عضو هيات مديره شرکت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران ضمن تاکيد بر ضرورت تجهيز و توسعه فرودگاههاي موجود و بهروزرساني زيرساختهاي هوانوردي کشور گفت: پيشنهاد ما به دولت و مجلس شوراي اسلامي اين است که در برنامه هفتم توسعه و يک دوره پنج ساله ايجاد و احداث فرودگاه جديد را ممنوع کنند.
به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ ابراهیم مرادی در برنامه زنده تلویزیونی “میز اقتصادی” شبکه خبر اظهار کرد: برخی مطالبات اجتماعی و در کنار آن مطالبات و پیگیریهای سیاسی سبب شده تا شاهد احداث برخی فرودگاهها بدون توجیه اقتصادی در کشور باشیم.
وی افزود: موضوع ساخت فرودگاههای غیر اقتصادی کشور تنها متعلق به سالهای اخیر نیست بلکه در دهههای مختلف و در زمان پیش از انقلاب نیز اینگونه اقداماتی بوده و فرودگاه رامسر نیز به همین شیوه احداث شده است.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: امروز لازم است تا نمایندگان مجلس در برنامه هفتم توسعه به مدت پنج سال احداث هرگونه فرودگاه جدید را ممنوع کرده و بودجه و اعتبارات موجود را بر اساس ماده ۵۳ قانون احکام دایمی کشور صرف توسعه زیرساخت و بهبود کیفیت فرودگاههای موجود و بهروز رسانی زیرساختهای هوانوردی مورد نیاز صنعت نماییم.
وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص یکپارچه سازی مدیریت فرودگاههای کشور گفت: در تمام دنیا فرودگاههایی با اهداف نظامی، نفتی و غیره فعال هستند که همگی جزو فرودگاههای اختصاصی بوده و قرار نیست از آنها درآمدی کسب شود و هم سو با خدمات عمومی قرار گیرند و یا احداث این قبیل فرودگاهها بار مالی مضاعف به دولت و بودجه عمومی کشور وارد آورد.
مرادی با مخالفت در خصوص ایجاد کنسرسیوم شرکتهای هواپیمایی گفت: اجازه بدهیم بازار ساز و کار خود را به پیش ببرد، بخش خصوصی باید به کار خود ادامه دهد و مخالف دخالت دولت در امور بخش خصوصی هستم و بایست تا حد ممکن دولت در حوزه تصدی گری صنعت هوانوردی کشور کوچک شود.
مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد؛
آمادگی ۳۸ فرودگاه کشور برای عملیات اربعین
مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از آمادگی فرودگاههای کشور برای اعزام زائران حسینی در اربعین امسال خبر داد و گفت: ۹ فرودگاه بین المللی و ۲۹ فرودگاه دارای مرز هوایی بوده و قابلیت اعزام زائران به عتبات عالیات را دارند.
غلامرضا رستمیان مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از آمادگی فرودگاههای کشور برای اعزام زائران حسینی در اربعین امسال خبر داد و گفت: ۹ فرودگاه بین المللی و ۲۹ فرودگاه دارای مرز هوایی بوده و قابلیت اعزام زائران به عتبات عالیات را دارند.
رستمیان اظهار کرد: پس از اعزام و پذیرش مطلوب زائران خانه خدا در عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ در حال برنامهریزی برای اعزام زائران حضرت اباعبدالله(ع) به عملیات اربعین هستیم. وی با اشاره به تاکید ویژه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در خصوص برگزاری هرچه بهتر عملیات اربعین گفت: تاکنون جلسات متعددی در خصوص اعزام زائران اربعین برگزار شده و نماینده وزیر در این حوزه پیگیر امور مرتبط با اعزام زائران است.
مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاهها در خصوص زمان اعزام زائران به کشور عراق گفت: وزارت راه و شهرسازی تا این لحظه تاریخ ۱۵ تا ۳۰ شهریور را برای عملیات اربعین در نظر گرفته و تمامی شرکتهای وابسته به وزارتخانه برای برگزاری مطلوب این عملیات بسیج شدهاند.
به گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ وی در خصوص اقدامات بهداشتی شرکت فرودگاهها در مقابله با کرونا گفت: در عملیات اربعین مطابق با آخرین دستورات وزارت بهداشت پیش خواهیم رفت و با برگزاری جلسات به صورت دو هفته یکبار به دنبال برگزاری هرچه باشکوهتر عملیات اربعین در سال جاری هستیم.