عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد حملونقل در دریا انجام میشود، آیمو درصدد است تا این حجم از جابهجایی را با بالاترین سطح ایمنی و کمترین ریسک صورت بگیرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباسنژاد؛ سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی […]
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد حملونقل در دریا انجام میشود، آیمو درصدد است تا این حجم از جابهجایی را با بالاترین سطح ایمنی و کمترین ریسک صورت بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عباسنژاد؛ سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گردهمایی ممیزی دولت های عضو آیمو که مسئولان دریایی بنادر نیز به صورت آنلاین حضور داشتند، اظهار داشت: سازمان بیناللملی دریانوردی (IMO) از سال ۲۰۱۱ میلادی، با طرح ممیزی داوطلبانه، به دنبال اجرای درست قوانین و مقررات و شناسایی نقاط ضعف و قوت دولتهای عضو در اجرای پروتکلها و مقرارات دریایی، اعم از کشتیرانی و بنادر است. عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مجموعه دریایی و بندری ایران در ممیزی اجباری سال ۲۰۲۴ آیمو، مورد ارزیابی جدی قرار خواهد گرفت، تاکیدکرد: آیمو یافتههای ممیزی اجباری دو سال آینده از دولتهای عضو را در تدوین قوانین و مقرارات دریایی و همچنین برای برنامهریزی آموزشی دریایی و دریانوردی موثر، مورد استفاده قرار خواهد داد.
عباسنژاد گفت: از سال ۱۹۹۵ تمرکز آیمو روی کنترل حوادث دریایی و ایمنسازی فعالیتهای دریایی در آبها و خشکیها( بنادر) از طریق آموزش و رابطهمند کردن مدیریت دریایی و خشکی و مدیریت استانداردها برای کاهش حوادث بوده است.
وی افزود: یکی از مشکلات آیمو در اجرای الزامات ممیزی جهانی، همگن نبودن و عدم توازن کشورها در موضوعات مختلف دریایی است.
به گفته سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ممیزی ۲۰۲۴ آیمو، کمک میکند تا نقاط ضعف و قوت کشورها، به ویژه در بخش ناهمسانی قوانین آیمو با مقررات داخلی کشورها، شناسایی و برطرف شود.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه ایران در ممیزیهای داوطبانه سالهای پیش تجربیات ارزندهای دارد که میتواند در اجرای درست الزامات و استانداردها به ما کمک کند.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباسنژاد افزود: با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد حملونقل در دریا انجام میشود، آیمو درصدد است تا این حجم از جابهجایی را با بالاترین سطح ایمنی و کمترین ریسک صورت بگیرد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر اعلام کرد؛
تشریح اقدامات اساسی سازمان بنادر
در حوزه بحران و پدافندغیرعامل
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی، مهم ترین اقدامات در حوزه بحران و پدافند غیرعامل در بنادر کشور را تشریح کرد و گفت: شناسایی ریسکها و آسیبهای بنادر حیاتی کشور در راستای افزایش ایمنی است.
چنگیز جواد پور در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اقدامات اساسی صورت گرفته در حوزه بحران و پدافند غیرعامل در بنادر کشور، اظهار داشت: برای اینکه بنادر کشور ایمن باشند و مورد اتفاقات ناگوار و بحران ساز توسط دشمنان قرار نگیرند، باید تدابیر مناسبی اندیشیده شود و به همین منظور مطالعات تفصیلی حوزه پدافند غیرعامل در راستای شناسایی ریسک ها و آسیب های بنادر مدنظر قرار می گیرد و راهکارهای مناسب تدوین و پروژهها تعریف می شود.
وی ادامه داد: در این راستا تمام بنادر حیاتی کشور مورد مطالعه قرار می گیرند تا از آسیب های شناسایی شده، ایمن شوند؛ این مقوله در بنادر شهیدرجایی و امام خمینی(ره) انجام شده و سال گذشته نیز در بنادر امیرآباد، انزلی و نوشهر صورت گرفت و در حال حاضر بنادر خرمشهر، لنگه، چابهار و بوشهر در دست اقدام است. مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اقدام دیگر پیاده کردن سیستم فرماندهی حادثه است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بنادر در حال فعالیت ۲۴ ساعته هستند و امکان دارد حوادث مختلفی رخ دهد، شرح وظایف انجام و دامنه اختیارات افراد مشخص شده است که این مقوله در بنادر شهیدرجایی و امام خمینی(ره) به صورت پایلوت طراحی و تدوین شده است؛ از مزیت های این اقدام جلوگیری از هرج و مرج و بهم ریختگی در هنگام وقوع حادثه است. جوادپور با اشاره به اینکه دیگر اقدامی که مدنظر قرار گرفته است، ارزیابی بر اساس اهداف است، گفت: پروژه ای تعریف شده تا بر اساس آن ارزیابی شاخص های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در بنادر انجام شود، این پروژه در مراحل پایانی است و شاخص های آن تدوین شده است و در آینده نرم افزاری تدوین می شود که به صورت مکانیزه ارزیابی ها صورت گیرد.
مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بر این اساس مشخص خواهد شد که بنادر از نظر پدافند غیرعامل چه وضعیتی دارند و بر اساس آن راهکارها تدوین تا بهبود نتایج حاصل شود و شاهد ارتقاء و ایمنی پدافندغیرعامل در بنادر کشور باشیم. جوادپور به برگزاری رزمایش های مختلف و ترکیبی اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام به دلیل حفظ آمادگی مقابله با حوادث است و بسته به آسیب های شناسایی شده و ریسک های موجود فعالیت های مدنظر قرار می گیرد تا شاهد کاهش آسیبها و ریسک ها باشیم. مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد سامانه کنترل ریزپرنده ها به منظور مقابله با ریزپرنده ها در آسمان بنادر کشور، اعلام کرد: با ایجاد این سامانه در راستای کنترل و فراری دادن این ریزپرنده ها اقدام می شود.