مونا عدالت یار کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران خانواده ها باید سالی دو بار درباره خطرات طبیعی گفتگو کنند، هر خانواده حداقل یک کیف اضطراری داشته باشد و آن را در دسترس قرار دهد. برای شناخت مخاطرات و آمادگی در برابر سیل و زلزله باید تمام اعضای خانواده سالی دو بار مانور را […]
مونا عدالت یار
کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
خانواده ها باید سالی دو بار درباره خطرات طبیعی گفتگو کنند، هر خانواده حداقل یک کیف اضطراری داشته باشد و آن را در دسترس قرار دهد.
برای شناخت مخاطرات و آمادگی در برابر سیل و زلزله باید تمام اعضای خانواده سالی دو بار مانور را تمرین کنند و هر خانواده حداقل یک کیف اضطراری داشته و در دسترس قرار بدهد، لازم است یک کیف اضطراری نیز در صندوق عقب ماشین بگذاریم.
در برگه ای اطلاعات شخصی خود را بنویسید و آن را در کیف اضطراری و جیبتان بگذارید، قبل از تخلیه شیر گاز منزل را ببندیم و قبل از تخلیه منزل، برق را قطع کنیم به شرط آنکه خیس نباشیم.
هنگام تخلیه، کیف اضطراری را بر می داریم و خروج مان را به همسایگان و آشنایان اطلاع می دهیم. بیماران، کودکان، زنان باردار و سالمندان در برابر بلایا آسیب پذیرتر هستند. مطمن شویم که نیازهای این افراد را در زمان بلایا می شناسیم و از آنان مراقبت می کنیم.
خانواده ایمنی سازه ای و غیر سازه ای منزل را بررسی می کند. مثل بررسی مقاومت دیوار و سقف، اتصال برق و نشست گاز و مثل بررسی محکم بودن کابینت و کمد به دیوار، محکم بودن لوستر و پنکه به سقف و استحکام چاه فاضلاب.
وسایل سنگین و شکستنی را در طبقات پایین نگهداری کنیم آیینه، شیشه و وسایل سنگین را بالای سرمان نگذاریم و درب کابینت و کمدها را قفل نگهداریم.
هر خانه باید دارای یک کپسول آتش نشانی باشد که همه روش استفاده از آن را بدانند. ضمناً همه خانواده مسیر خروج اضطراری خانه را بشناسند.
در هنگام زلزله زیر میز محکم، سه گوش دیوار، بغل یخچال بزرگ پناه بگیریم و از پنجره، شیشه، کمد و هر آنچه که پرت می شود یا می افتد دوری کنیم.مراقب پنکه سقفی و لوسترها باشیم و اگر در زمان زلزله خواب هستیم سرمان را با بالش حفظ کنیم. اما، اگر خطر اثبات جسم سنگین یا برنده وجود داشت از آن فاصله می گیریم.
فقط زیر چهارچوب های محکم پناه بگیریم. مثل خانه های قدیمی که چهارچوب از دیوار است. در زمان زلزله از آسانسور استفاده نکنیم. اگر در زمان زلزله بیرون ساختمان هستیم از دیوارها، درخت های بلند، تیر برق و زیر پل ها دوری کنیم.
می توانیم از فضای خالی دور نقشه برای نوشتن اطلاعات ضروری استفاده کنیم، مثل محتویات کیف اضطراری، زمان مانور خانواده و غیره.
خانه مان را در مسیر سیل نسازیم. مطمئن شویم که کنتور برق در جایی نصب شده که خیس نمی شود. دیوار طبقات همکف و زیر زمین عایق شوند تا سیل نفوذ نکند. منبع آب آشامیدنی نباید با آب فاضلاب و سیل مخلوط شود. به مسئولان محلی کمک کنیم تا درخت بکاریم و سیل بند بسازیم.
به محض تهدید سیل، به همراه خانواده به نقاط مرتفع و امن برویم. کیف اضطراری را ببریم و به رادیو گوش دهیم. در زمان سیل از ماشین خارج شویم به نقاط بلند برویم زیرا آب جاری سیل می تواند ماشین را با هر وزنی جابه جا کند.
بعد از سیل از آب جاری ننوشیم و به آن نزدیک نشویم، چون ممکن است آلوده باشد. بعد از سیل در لب پرتگاه نایستیم چون ممکن است خاک آن سست شده باشد. به آب سیل نزدیک نشویم چون ممکن است برق داشته باشد.
بعد از سیل وسایل خان را تمیز کنیم تا از آلودگی گل و لای پاک شود. تا زمانی که مسئولین اعلام نکرده اند در نقاط امن بمانیم. نقشه خطر سیل منطقه یا روستای خود رسم کنیم. می توانیم از فضای خالی دور کاغذ برای نوشتن اطلاعات ضروری استفاده کنیم، مثل: محتویات کیف اضطراری، زمان مانور خانواده.
نقش آموزش کنترل خشم در تاب آوری افراد
دکتر امید رضائی
طی سالهای گذشته، پژوهشهایی به منظور یافتن علل خشم و تأثیرات آن در روابط بین فردی و شیوههای کنترل آن صورت گرفته است اما آنچه مهمتر از خشم است تشریح خشم و مدیریت آن است.
خشم واکنشی مرتبط با تنش و خصومت است که با قرار گرفتن در موقعیتهای گوناگونی از ناکامیهای واقعی یا خیالی، آسیبها، تحقیرها، تهدیدها یا بیعدالتیها برانگیخته میشود که ممکن است به پاسخهای غیرارادی مانند افزایش فشار خون، ضربان قلب، تعریق و افزایش قند خون منجر شود.
واکنشهای رفتاری میتواند طیفی از اجتناب از منشأ خشم تا خشونت کلامی یا رفتاری را در برگیرد به همین دلیل، این مسئله توجه متخصصان به ویژه دندانپزشکان و روانشناسان را به خود جلب کرده است.
هدف از مدیریت خشم، کاهش احساسهای عاطفی و تحریکهای فیزیولوژیکی است که خشم آنها را ایجاد میکند. روانپزشکان و روانشناسان در مطالعات خود به این نکته دست یافتند که برخی از انواع تفکر منفی به نام تحریف شناختی (به عنوان مثال بزرگ نمایی مشکلات به شکلی فراتر از واقعیتهای موجود، یا “ذهن خوانی” افکار و احساسات بدون دلیل یا مدرک) در مشکلات خشم نقش دارد و درمان شناختی-رفتاری (CBT) در کنترل هیجانات و عواطف و دستیابی به راه حلی مناسب برای چالشهای زندگی بسیار مؤثر بوده است.
برنامه آموزش مدیریت خشم، یک مداخله روانی-تربیتی است که طبق رویکرد شناختی-رفتاری اجرا میشود، در بازسازی شناختی،فرد خرده مهارتهای رفتاری کنترل خشم و شیوه متفاوتی از تفکر و تفسیر موقعیت را فرا گرفته تا بتوانند به هنگام مواجه شدن با موقعیتهای خشم برانگیز به نحو مناسب عمل کنند.
آموزش کنترل خشم از چندین جهت زمینه ساز ارتقای تاب آوری است. از یک سو موجب افزایش سرمایههای روانشناختی فرد میشود و از سوی دیگری با تاثیر بر روابط اجتماعی، میزان و کیفیت منابع در دسترس بیماران را افزایش می دهد، و همان طور که پیشتر مطرح شد هر دو عامل در تاب آور کردن فرد در برابر شرایط دشوار و خطر ساز اهمیت بالایی دارند . در شرایط دشوارتر و مشکل ساز تر اضافه کردن دارو به رواندرمانی در کنترل بهتر شرایط کمک کننده است.