ایساک لنین براوو ؛ سفیر نیکاراگوئه در ایران، با علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار کرد و خواستار بررسی راهکارهای افزایش همکاری های بندری و دریایی دو کشور، به ویژه در بخش توسعه زیرساخت ها، شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، ایساک لنین براوو در این دیدار تاکید […]
ایساک لنین براوو ؛ سفیر نیکاراگوئه در ایران، با علی اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی دیدار کرد و خواستار بررسی راهکارهای افزایش همکاری های بندری و دریایی دو کشور، به ویژه در بخش توسعه زیرساخت ها، شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، ایساک لنین براوو در این دیدار تاکید کرد: ایران و نیکاراگوئه دو کشور قدرتمند در جامعه جهانی هستند و تاریخچه روابط اقتصادی قابل توجهی دارند.
سفیر نیکاراگوئه در ایران، با اشاره به صحبت های آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مبنی بر افزایش روابط تجاری ایران با کشورهای آمریکای لاتین، اظهار داشت: ما به دنبال راهکارهایی برای افزایش روابط تجاری خود با ایران هستیم و در همین راستا خواهان تشکیل نشستی مجازی بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران با ادره بنادر و کشتیرانی نیکاراگوئه هستیم تا در این نشست تخصصی، راهکارهای افزایش همکاری های بندری و دریایی بین دو کشور بررسی شود.
به گفته وی، توسعه زیرساخت های بندری، توسعه و ساخت ۲ بندر جدید در نیکاراگوئه و تعمیر و بازسازی بنادر قدیمی، از جمله برنامه های این کشور برای افزایش توان دریایی است.
در این نشست همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهای باسابقه و قدرتمند در حوزه تجارت دریایی است و تحریم های ظالمانه آمریکا، طی این سال ها، باعث قوی تر شدن ایران شده است.
علی اکبر صفایی با بیان اینکه در حال حاضر تمام طراحی ها و توسعه زیرساخت ها در حوزه بندری توسط کارشناسان ایرانی و در داخل در ایران انجام می شود، تاکیدکرد: از آخرین دستاوردهای این حوزه در ایران می توان به ساخت اسکله ای با ظرفیت پذیرش کشتی های کانتینری با گنجایش بیش از ۱۸ هزار TEU اشاره کرد.
وی افزود: در حوزه کشتی سازی نیز، علاوه بر ناوگان نظامی، کشتی های ناوگان تجاری و نفتی در داخل کشور ساخته می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: کلیه اقدامات توسعهای و سرمایه گذاری در ایران توسط بخش خصوصی انجام می شود، بنابراین می توانیم در قالب برنامه اقدام مشترک، در زمینه فعالیت های بندری و دریایی با کشور نیکاراگوئه همکاری داشته باشیم.
وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی برای هرگونه حمایت و همکاری با کشور نیکاراگوئه در حوزه دریایی و بندری اعلام آمادگی می کند.
معاون اول رییس جمهور:
واگنهای مورد نیاز کشور از شرکتهای داخلی فراهم شود
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم استفاده از توان داخل برای پیشبرد طرحهای ریلی و تامین واگنهای مورد نیاز از شرکتهای داخلی، از وزارت راه و شهرسازی خواست هر چه سریعتر طرح جامع توسعه راه آهن کشور را تدوین کند.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، محمد مخبر در جلسه بررسی برخی پروژههای وزارت راه و شهرسازی که به ریاست وی برگزار شد، با اشاره به دانش و توانایی جوانان و شرکتهای دانش بنیان ایرانی در ساخت واگن قطارهای درون شهری تأکید کرد: جوانان ایرانی با وجود تحریم ها و مشکلات توانسته اند دانش ساخت واگن و سیستم رانش واگن را به صورت کاملاً بومی در اختیار داشته باشند که این دستاورد میتواند در بخشهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد، بر همین اساس باید نیاز کشور در زمینه تأمین واگن از شرکتهای داخلی فراهم شود.
وزارت راه و شهرسازی طرح جامع توسعه راهآهن کشور را تدوین کند
معاون اول رییس جمهوری با تأکید بر اینکه باید در طرح های توسعهای ریلی کشور منافع مردم و سایر بخش ها تأمین شود، از وزارت راه و شهرسازی خواست تا هر چه سریعتر طرح جامع توسعه راه آهن کشور را بر اساس رفع نیازهای حمل و نقل درون و برون شهری و همچنین باربری کشور تدوین کند.
همچنین در این جلسه معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها، گزارشی از پروژه تأمین واگن مترویی در کشور و همچنین وضعیت خطوط متروی در دست ساخت و بهره برداری ارائه کرد و مقرر شد با رفع مشکلات بانکی و برخی چالشها و موانع موجود، تأمین واگنهای متروی مورد نیاز در شهر تهران، کلانشهرهای کشور و حومه تهران هر چه زودتر نهایی شود.
«طرح تأمین ۲۰۰۰ واگن شهری» برای شهر تهران و حومه تهران از دیگر تصمیمات این جلسه بود و مقرر شد، پروژه ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران از این طرح هر چه زودتر عملیاتی شود.
همچنین مقرر شد با تامین بخشی از ۶۳۰ واگن مورد نیاز تهران، قرارداد ساخت سالانه ۱۰۵ دستگاه واگن بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران با شرکتهای داخلی نهایی شود.
همچنین در این جلسه در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه قرارداد تأمین ۳۱۵ واگن مترو در شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز بحث و تبادل نظر شد.
در ادامه نیز با توجه به سفرهای استانی آیت الله ابراهیم رییسی به استان های فارس و بوشهر و تأکید رییس جمهوری برای احداث راه آهن شیراز-بوشهر-عسلویه مقرر شد با رفع موانع و مشکلات و همکاری وزارت نفت و راه و شهرسازی عملیات اجرایی این خط ریلی کشور و اتصال به راه آهن سراسری کشور آغاز شود.
بهسازی راه اصلی محور هراز از دیگر تصمیمات این جلسه بود و تأکید شد که تعریض و چهاربانده کردن محور هراز با تأمین اعتبارات مالی و اتمام بخش های باقی مانده از برخی نقاط مسیر، تکمیل این محور پرتردد و مهم نهایی شود تا از بار ترافیکی چندساعته آن کاسته شود.
این نشست با حضور وزرای راه و شهرسازی، نفت، رییس کل بانک مرکزی، شهردار تهران و همچنین استانداران بوشهر، فارس و مازندران و مسئولان دستگاههای مربوطه برگزار شد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد؛
ایجاد پروژ ههای بزرگ مقیاس و اشتغالزا در شهرهای جدید
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: در شهرهای جدید احداث پروژههای بزرگ مقیاس از جمله ورزشگاهها، بیمارستانها، پارکهای فناوری، مجموعههای تجاری، فرهنگی، بوستان و غیره را در دستور کار داریم و هماکنون مرکز پیوند اعضای شهر جدید صدرا، خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را در سطح بینالمللی ارایه میدهد و باعث ارزآوری برای کشور میشود. همچنین در شهر جدید صدرا یک سالن فوتسال با قابلیت برگزاری مسابقات بزرگ و بینالمل احداث شده است.
حبیباله طاهرخانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در سالهای اخیر سیاست احداث پروژههای بزرگ مقیاس را در شهرهای جدید با جدیت دنبال کردهایم. به طور مثال بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضا و سالن ورزشی بینالمللی چندمنظوره شهر جدید صدرا که قابلیت برگزاری مسابقات بینالمللی را دارد، ورزشگاه بزرگ شهر جدید فولادشهر، بازار ایرانی ـ اسلامی شهر جدید اندیشه، مجموعه فرهنگی و هنری آفتاب در شهر جدید عالیشهر، بوستان بزرگ مشاهیر شهر جدید پرند، پارکهای موضوعی انرژی و ترافیک شهر جدید گلبهار، ایستگاه متروی شهر جدید هشتگرد به عنوان بزرگترین ایستگاه متروی کشور از پروژه های بزرگ و شاخص شهرهای جدید است. علاوه بر این موارد، ساخت یک ورزشگاه مقیاس متوسط با ظرفیت حدود ۲۰ هزار نفر نیز در شهر جدید پرند مدنظر داریم.
رشد جمعیت شهرهای جدید شش برابر دیگر شهرهای
کشور است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه شهرهای جدید اعتقاد راسخ دارد که توسعه شهر بدون همافزایی و استفاده از تمام ظرفیتهای موجود امکانپذیر نیست، تاکید کرد: ما با یک رشد سریع جمعیت در شهرهای جدید مواجهیم که بیش از شش برابر رشد جمعیت دیگر شهرهای کشور است. لذا اقدامات معمول قطعاً ما رابه نتیجه مطلوب نمی رساند.
به گفته طاهرخانی، در شهرهای جدید با مجموعههایی مثل شهرداریها همکاری لازم را برای ارایه خدمات انجام میدهیم و به تدریج مقدمات تحویل برخی فازها را در شهرهای جدید به شهرداریها فراهم میکنیم.
برنامه توسعه حمل و نقل انبوه و سریع در شهرهای جدید
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل انبوه و سریع یکی از مهمترین سیاستهای ما در مجموعه شهرهای جدید است، تاکید کرد: عمده شهرهای جدید مثل پردیس، پرند، هشتگرد، صدرا، فولادشهر، گلبهار، بینالود و … از دسترسیهای بزرگراهی و آزادراهی مناسبی برخوردارند اما در عین حال، توسعه خطوط ریلی و مترو را نیز در این شهرها در دستور کار داریم. در شهر جدید پرند، دستگاه اجرایی مترو، شهرداری تهران است اما شرکت عمران این آمادگی را دارد که برای تکمیل مترو این شهر با شهرداری همکاری داشته باشد.
وی افزود: در روزهای اخیر جلسهای با حضور مهندس قاسمی وزیر راه و شهرسازی، دکتر زاکانی شهردار تهران و مهندس منصوری استاندار تهران داشتیم که توافق جدیدی برای ساخت متروی شهر جدید پرند صورت گرفت. ما آمادگی خود را برای تامین بخشی از منابع مالی اعلام کردیم و شهرداری فعال کردن پروژه را بر عهده گرفت. امیدواریم درنیمه اول سال ۱۴۰۱ متروی شهر جدید پرند را به مرحله افتتاح برسد.
طاهرخانی با بیان اینکه شهر جدید پرند در حال حاضر از وضعیت مناسبی در دسترسیهای بزرگراهی و آزادراهی برخوردار است گفت: بزرگراه غدیر هم فرصت مناسبی در اختیار این شهر قرار داده است. ریلباس نیز در حال ارایه خدمات است که باید دو خطه شود و هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت حرکت قطار را داشته باشیم. در این زمینه هماهنگی لازم با مجموعه شرکت راه آهن برای دو خطه کردن ریل باس را انجام دادهایم.
ایجاد نمایشگاه صنعت ساختمان و ناحیه نوآوری در پرند
معاون وزیر راه و شهرسازی، ایجاد زیرساختهای کلان در شهرهای جدید برای خدماتدهی در سطح منطقهای، ملی و بینالمللی را از اهداف مجموعه شهرهای جدید دانست و گفت: تا زمانی که جریان حرکتی از شهر جدید به کلانشهر باشد توسعه واقعی در شهر جدید شکل نخواهد گرفت. بنابراین بایستی بتوانیم خدمات دهنده به کلانشهر مرکزی باشیم و منابع را از شهر مرکزی به شهر جدید جذب کنیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ایجاد ناحیه نوآوری و احداث نمایشگاه دایمی صنعت ساختمان به شهر جدید پرند را از دیگر برنامههای شرکت دانست و گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه پارکهای علم و فناوری و ایجاد ناحیههای نوآوری را در دستور کار داریم که توافقنامهای در این خصوص با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادله شده است. انشاءالله شهر جدید پرند را به محل استقرار شرکتهای دانش بنیان با ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل خواهد شد.
وی همچنین اظهار کرد: نمایشگاه صنعت ساختمان فرصتی است که در تهران نمیتوان به آن عمل کرد ولی در شهر جدید پرند این فضا وجود دارد و باعث پیشرفت این شهر میشود. در حوزه توسعه زیرساختهای اشتغال نیز توسعه شهرک صنعتی پرند با هماهنگی شرکت توسعه شهرکهای صنعتی انجام شده است. در این زمینه، زمین جدیدی را در اختیار این شرکت قرا ر می گیرد.