معاون بهره برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آمادگی این فرودگاه برای انتقال پروازهای داخلی خبر داد. حسن خوشخو با بیان این که انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) دو وجه دارد، توضیح داد: در یک طرف یک قضیه شرکت شهر فرودگاهی قرار دارد و در طرف دیگر ایرلاینها […]
معاون بهره برداری فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از آمادگی این فرودگاه برای انتقال پروازهای داخلی خبر داد.
حسن خوشخو با بیان این که انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) دو وجه دارد، توضیح داد: در یک طرف یک قضیه شرکت شهر فرودگاهی قرار دارد و در طرف دیگر ایرلاینها هستند. اکنون در فرودگاه امام خمینی (ره) شرایط برای انتقال پروازهای داخلی آماده است و مرداد ماه سال جاری نیز برای اولین بار اولین یک پرواز داخلی از فرودگاه امام خمینی توسط شرکت کیشایر انجام شد.
او ادامه داد: همان زمان به تمام ایرلاین ها اعلام کردیم، در صورتی که شرایط و توانایی لازم برای این کار را دارند، از آن ها استقبال خواهیم کرد.
خوشخو با بیان این که ظرفیت ایرلاینها محدود است، عنوان کرد: با توجه به وضعیت ایرلاینها و مشکلاتی که در اثر تحریم برایشان ایجاد شده، امکان این که از تمام توان خود برای عملیات پروازی استفاده کنند، وجود ندارد. بنابراین فرودگاه امام خمینی (ره) آمادگی انجام این کار را دارد اما شرایط ایرلاین ها برای انتقال پروازها مناسب نیست. او با بیان این که این امر به معنای عدم استقبال ایرلاین ها از انتقال پرواز به فرودگاه امام (ره) نیست، عنوان کرد: ایرلاین ها به این دلیل که با انتقال برخی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره)، امکان برقراری پروازهای کانکشن داخلی و خارجی فراهم میشود، به شدت از این ایده استقبال کردند، اما به دلیل کمبود تجیهزات و امکانات فعلا شرایط لازم برای انجام این کار را ندارند.
یکی از انتقاداتی که درخصوص انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام خمینی (ره) مطرح می کنند به دوری مسیر فرودگاه بر میگردد. خوشخو در پاسخ به این که آیا برای حل این معضل تدابیری در نظر دارید یا خیر؛ عنوان کرد: هدف از انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) این نیست که درصدی از پروازهای مهرآباد یا پروازهای سرریز آن به فرودگاه امام (ره) منتقل شود، بلکه هدف این است تا بخشی از مسافران ترانزیت که با شرکت های هواپیمایی خارجی به مقاصد اروپایی یا دیگر کشورها میروند و مقصد دوم دارند با هزینه کمتر به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) منتقل شده و از اینجا به مقصد اصلی ادامه مسیر دهند.
او ادامه داد: در واقع هدف کمک به شرکت های هواپیمایی داخلی است. یعنی اگر قرار است مسافری پرواز کانکشن خارجی داشته باشد این کانکشن از طریق ایرلاین های داخلی انجام شود. در واقع به دنبال این نیستیم که برای مثال مسافران پرواز تهران- مشهد به جای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) بیایند.
خوشخو افزود: انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) میتواند بخشی از مشکلات ایرلاینها که به خاطر وجود دو فرودگاه در تهران ایجاد شده و هزینه انجام پروازهای خالی بین این دو فرودگاه به منظور جابجایی هواپیما را به ایرلاینها تحمیل کرده است، مرتفع کند.
گفتنی است که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ به بهرهبرداری رسید و با شروع فعالیت آن، پروازهای بینالمللی از مبدا و به مقصد تهران به این فرودگاه منتقل شد. در پی نقش و ماموریت منحصر به فرد این فرودگاه در شبکه حملونقل کشور و سوددهی بالای آن و با هدف افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در ایران و تقویت موقعیت کشور در حملونقل هوایی، لجستیک و ترانزیت مسافر و بار، بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ١٤هزار هکتار تبدیل شدو با تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در سال ١٣٩٢ توسط هیئت محترم دولت، این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ١٣٩٤، به عنوان یکی از شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی آغاز نمود. همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن اهداف برنامه ریزی شده همچون تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به عنوان سند ٣٠ ساله توسعه، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید. شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به یک مرکز حمل و نقل هوایی و یک موتور اقتصادی برای تهران، کشور و منطقه بوسیله تسهیل حمل و نقل هوایی و خدمات مربوطه تبدیل شده است. شهر فرودگاهی به عنوان یک بستر حمل و نقل ترکیبی و لجستیک عمل کرده و پشتیبانی برای فرودگاه خواهد شد.
اهداف توسعه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام هم حمایت از چشم اندازهای رشد و رونق اقتصاد ایران، ایجاد شهر فرودگاهی شامل منطقه آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی با اهمیت بین المللی، تبدیل شدن به یک مرکز پیشرو در توسعه کسب و کارهای داخلی و بین المللی در زمینههای لجستیک، تولید، مراکز اداری- تجاری و تحقیق و توسعه در هم افزایی با فرودگاه به عنوان قلب شهر فرودگاهی است.