آمپر بنزین روشن شد
آمپر بنزین روشن شد
بنزین برای تمام دولت‌های بعد از انقلاب یک دردسر بوده است. دولتی‌ها معتقدند نرخ بنزین در ایران بسیار پایین است و جز ضرر برای دولت چیزی ندارد، اما از سوی دیگر هربار دولت‌ها اقدام به افزایش نرخ سوخت کرده‌اند با عواقبی مواجه شده‌اند که زیان‌های بالایی ایجاد کرده است.

گروه اقتصادی جمله، بنزین برای تمام دولت‌های بعد از انقلاب یک دردسر بوده است. دولتی‌ها معتقدند نرخ بنزین در ایران بسیار پایین است و جز ضرر برای دولت چیزی ندارد، اما از سوی دیگر هربار دولت‌ها اقدام به افزایش نرخ سوخت کرده‌اند با عواقبی مواجه شده‌اند که زیان‌های بالایی ایجاد کرده است.
به گزارش جمله دولت ابراهیم رئیسی اگرچه نرخ سوخت را تابحال به صورت رسمی افزایش نداده اما با اتخاذ انواع روش‌ها سعی در کنترل میزان مصرف داشته است که البته آمارهای تازه حاکی از عدم موفقیت دولت در این حوزه بوده است.
در همین رابطه اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: با کاهش میزان دما شاهد یک جهش مصرف در کشور هستیم که تا امروز بی‌سابقه بوده ولی خوشبختانه در هیچ کجای کشور قطعی گاز نداشتیم .اما میزان مصرف ما ۴ برابر نرخ جهانی است؛ حداکثر تولید در حال وقوع است، اما متاسفانه رقم مصرف در کشور بالاست.
وی ادامه داد: تمام استان های سردسیر در شمال کشور هستند و میادین گازی و نفتی در جنوب که این مسافت ۱۸۰۰ کیلومتر است و وقتی به شمال کشور می رسد دچار افت فشار می شود، اما تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.
اوجی بیان داشت: مصرف بنزین در فصل سرما و با وجود تعطیلات آخر سال به مرز مصرف ۱۳۲ میلیون لیتر رسیده است که خوب نیست ولی این موضوع به خوبی مدیریت شده است.
در ۴۵ سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از منابع کشور استخراج و صرف سوخت‌رسانی به ماشین‌های گازوئیل‌سوز و بنزین‌سوز شده است. ناترازی که در تولید برق وجود دارد در تولید بنزین هم هست، اما سرمایه‌گذاری برای حذف ناترازی بنزین سنگین‌تر و هزینه‌برتر از حذف ناترازی در تولید برق است.
در برخی از مقاطع میزان مصرف تاحدی افزایش یافت که دولت ناچار به افزایش واردات بنزین شد. در همین راستا سیدکاظم دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی، در حاشیه سومین همایش ملی قیر، در آبانماه امسال درباره تعیین تکلیف بنزین در برنامه هفتم توسعه توضیح داد برای بنزین تا امروز هیچ تصمیمی نهایی اخذ نشده و اساسا تصمیمی گرفته نشده است. روزانه بالغ بر ۳۰ میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می کنیم و هزینه این واردات نیز سنگین است. برخی به دنبال این هستند که بنزین به جای خودرو به افراد و خانوارها داده شود؛ این روش را قبول نداریم، چرا که بنزینی نداریم که به خانواده ها بدهیم، بنابراین با این روش که بنزین به افراد و یا خانوار تعلق بگیرد، مخالفم و قطعا چنین روشی، کارشناسی نیست.
این بلاتکلیفی تابحال ادامه داشته است،اما حالا با نزدیک شدن به نوروز آمپر مصرف روشن شده و دولت دچار دلهره است. باید دید آیا سال آینده شاهد افزایش قیمت خواهیم بود و آیا این افزایش قیمت می‌تواند به تعادل مصرف منجر شود یا خیر.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس اقتصادی