این اظهارات در حالی مطرح شده است که امسال قرار است خودروسازان ۲ میلیون خودرو روانه بازار کنند که این تعداد خودرو به معنای ۸ میلیون
تقاضای بیشتر برای بنزین است، در حالی که ایران در حال حاضر معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف میکند.
به گفته کارشناسان ما نتوانستهایم مصرف را کنترل کنیم یعنی وزارت صمت، کشور و راه نیز باید در قضیه کنترل مصرف ورود کنند، زیرا با روند
کنونی مصرف؛ ناترازی همچنان در حال افزایش خواهد بود منابع هم که محدود است. از سوی دیگر اگر قرار است پالایشگاه احداث شود از زمان
شروع به ساخت تا نهایی شدن ۱۰ سال زمان میبرد یعنی ۵ سال طول برای اقدامات اولیه و تامین فاینانس و ۵ سال هم ساخت آن طول میکشد، بعبارت
دیگر ساخت پالایشگاه ۱۰ سال زمان میبرد، بنابراین اگر پالایشگاهی هم ساخته شود به ۲ میلیون خودرویی که سالانه روانه بازار میشود؛ نمیرسد.
بر اساس شواهد موجود، مصرف ترکیبی خودروی پراید ۴۴/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، خودروی تیبا صندوقدار و ساینا ۹۵/۶لیتر و ۷ لیتر به ازای
۱۰۰کیلومتر، پژو ۲۰۶ و رانا به ترتیب ۴/۶لیتر و ۶/۶لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، پژو ۴۰۵ با رقم فاجعه بار مصرف ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰کیلومتر، سمند
و پژو پارس به ترتیب ۵/۷و ۱۵/۸ لیتر در ۱۰۰کیلومتر بنزین مصرف میکنند. با این حساب معلوم نیست وضعیت انرژی کشور چگونه میتواند به
تعادل برسد.
بسیاری راهحل فوری را در واردات خودروهای خارجی باکیفیت میدانند و معتقدند واردات خودروهای کارکرده و یا نو نسبت به تولید خودروی
پرمصرف داخلی، مصرف بنزین در ایران را کاهش میدهد و مانع از اجرایی شدن تهدید واردات بنزین به کشور و همچنین هدررفت مصرف بنزین در
خودروهای داخلی میشود و میتواند ما را به صادر کننده بنزین تبدیل کند و در عین حال منابع ارزی مطلوبی نیز برای کشور ایجاد کند و از سوی دیگر
خودروسازان داخلی را نیز در فضای رقابتی ترغیب به تولید خودروهای با کیفیتتر به جای خودروهای کنونی میکند وهمچنین با کاهش تدریجی آلودگی
هوا با صرفه جویی هزینههای کلانی که در حال حاضر کشور ناتوان از تامین آن است، نرخ سلامت جامعه را افزایش داده و مانع از مرگ و میرهای
ناشی از آن میشود.
به این مشکلات باید معضل بنزین بیکیفیت را هم اضافه کرد.کمبود بنزین سوپر باعث نارضایتی خیلی از خودروسوارانی شده است که به سوخت باکیفیت
برای حفظ دوام و عملکرد خودرو خود نیاز دارند. در این مدت که عملاً بنزین سوپر برای بخش عمده مردم در دسترس نبوده، علت کمبود آن همواره
محل سوال بوده است. بنا به جدیدترین اخبار خودرو، دولت ظرفیتی برای تولید بنزین سوپر در نظر نمیگیرد و همین باعث شده است که با تنزل
موجودی بنزین سوپر در سطح کشور به حدی ناچیز، خیلی از خودرسواران با کمبود این سوخت مواجه شوند.
وضعیت سوخت در ایران مدتهاست به حالت بحرانی رسیده و با انواع حیله ها مدام تدبیر نهایی به تعویق میافتد. مسئولان باید هشیار باشند که آمپر بنزین
مدتهاست روشن شده و اگر فکری اساسی نشود سیستم حمل و نقل کشور ناگهان از کار میافتد و کشور را وسط راه
زمینگیر میکند.
- نویسنده : ملیحه منوری _ سردبیر