آیا باید منتظر جنگ در ایران باشیم؟
آیا باید منتظر جنگ در ایران باشیم؟
وقوع جنگ گسترده میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین اتفاق مهم این روزهای جهان است. نکته‌ای که این تقابل را از نمونه‌های مشابه پیشین آن متمایز می‌کند.

گروه سیاسی جمله – وقوع جنگ گسترده میان فلسطین و رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین اتفاق مهم این روزهای جهان است. نکته‌ای که این تقابل را از نمونه‌های مشابه پیشین آن متمایز می‌کند، دفاع جانانه فلسطین است که بر اساس تاریخ و آمار، بی‌سابقه‌ترین مقاومت این کشور از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی (۱۹۴۸) تا امروز بوده‌است. در شماره ۱۶۲۶ روزنامه «جمله» در مطلبی تحت عنوان «خانه عنکبوت و چند حقیقت»، شرح این مقاومت و آماری از تلفات به جا مانده از این جنگ را به سمع و نظر مخاطبان رساندیم و در این متن قصد داریم نگاهی به سهم ایران در این جنگ بیندازیم و این احتمال را بررسی کنیم که آیا میان ایران و اسرائیل تقابل نظامی صورت خواهد گرفت یا خیر.
چیز بعیدی نبود که بلافاصله پس از وقوع این جنگ، رسانه‌های صاحب نظر از سراسر دنیا با توجه به این‌که ایران یکی از بزرگ‌ترین حامیان فلسطین است، گمانه‌زنی‌هایی از نقش مستقیم ایران در عملیات طوفان‌الاقصی داشته باشند و ادعا کنند که اساس و شاکله این حملات را ایران طرح‌ریزی و اجرا می‌کند. اما در این میان خبرگزاری «رویترز» به نقل مستقیم از برخی مقامات عالی‌رتبه کاخ سفید گزارش داد که هیچ مدرک مستندی مبنی بر این‌که ایران در این حملات نقش داشته باشد، در دست نیست. همچنین «علی کریمی‌مقام»، عضو نمایندگی ایران در سازمان ملل در توضیح این گمانه‌زنی‌ها اعلام کرد: «تصمیمات مقاومت فلسطین «خودجوش» و «مطابق منافع قانونی ملت فلسطین» است.»
کریمی‌مقام با بیان نظر نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه نوشت: «ما همدلانه برای حمایت راسخ از فلسطین در کنار آن ایستاده‌ایم. اگرچه، ما در پاسخ فلسطین نقشی نداریم؛ چراکه صرفا از سوی خود فلسطین انجام می‌شود.»
عدم دخالت جمهوری اسلامی در این جنگ مسلم و قطعی است چرا که ایران، سالیان سال است حمایت آشکار و مسلم خود را از فسطین به جهانیان اعلام کرده و آزادی قدس را از خطوط قرمز و آمال خود می‌داند. با این استدلال چنان‌چه نقشی در طرح‌ریزی و اجرای عملیات طوفان الاقصی می‌داشتیم، دلیلی نداشت که بخواهیم کتمان کنیم.
نکته دیگر این‌که ایران نقشی اساسی و اثرگذار در خنثی کردن خطر داعش از سر جهان داشته و جزو کشورهایی است که نه به میزان صفر، اما کم‌ترین تلفات را از این فرقه محتمل شده‌است. مقاومت ایران در برابر داعش و خنثی سازی خطرات آن‌ها،حامل پیام مهمی مبنی بر شکست‌ناپذیری ایران به جهانیان بوده و بعید به نظر می‌رسد که در این موقعیت، اسرائیل خود را به این وانفسا گرفتار کند. پاسخ قاطع کارشناسان و مسئولان ایرانی به احتمال هرگونه حمله نظامی نیز در این خصوص فاقد اهمیت نیست. مثلا «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به تهدیدات صهیونیست‌ها و تعدادی از سناتورهای آمریکایی علیه ایران گفت: «آن کس که ایران را تهدید می‌کند بداند هر اقدام احمقانه‌ای علیه ایران با پاسخ ویرانگر همراه خواهد بود.»وی ادامه داد:‌ «جهان امروز با توجه به مصادیق فراوان توانمندی‌های ایران هسته‌ای- اسلامی در عملیات هوا، زمین و دریا، به دست برتر ایران در هرگونه تهاجم و تعرض نظامی اذعان دارد. صهیونیست‌ها این نکته مهم را از گفتگوها و برگزاری اجلاس‌های بی‌نتیجه خود علیه ایران به خوبی فهمیده‌اند.»
نکته سوم این‌که امروز بر همگان واضح و مبرهن شده‌است که رژیم صهیونیستی، فی‌الواقع عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکاست و در تمام تصمیماتش چشم به اجازت این کشور دارد. به نوشته برخی از رسانه‌های آمریکایی، مقامات برخی از کشورهای اسلامی اما نزدیک به صهیونیست‌ها، به مقامات رژیم صهیونیستی پیام هشدارآمیزی داده‌اند که در پاسخ به حملات نیروهای مقاومت، به هیچ وجه ایران را تحریک نکند. یکی از مصادیق جبهه‌ای که آمریکا پس از وقوع این جنگ در آن سنگر گرفته این است که ردپای ایران به هیچ عنوان در این جنگ نباشد.مثلا «چارلز براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت که از ایران می‌خواهیم درگیر بحران اسرائیل نشود.
به گزارش ایلنا، براون در نخستین اظهار نظر عمومی خود به گروه کوچکی از خبرنگارانی که با وی به بروکسل سفر می‌کردند، گفت: «ما می‌خواهیم یک پیام بسیار قوی ارسال کنیم. ما نمی‌خواهیم این بحران گسترده شود و خواستار آن هستیم که ایران آن پیام را با صدای بلند و واضح دریافت کند.»
این در حالی است که ارتش ایالات متحده در حال افزایش تدارکات جدید دفاع هوایی، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی به اسرائیل است تا به این رژیم در اقدام علیه فلسطین کمک کند.
قدرت برتر ایران در منطقه خصوصا در حوزه نظامی، بر همسایگان دور و نزدیک و دشمنان ایران اثبات شده است و در مقابل، پوشالی بودن توانمندی رژیم صهیونیستی نیز با این تقابل اخیر، به سمع و بصر جهان رسید. نتیجه این‌که بر اساس عدم نقش ایران در طرح‌ریزی طوفان الاقصی، تمایل آمریکا به شرکت نداشتن ایران در این تقابل، اثبات شکست‌ناپذیری ایران به جهان و علی‌الخصوص اسرائیل پس از خنثی سازی خطر داعش و پاسخ قاطع مقامات و مسئولین ایران مخصوصا مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به احتمال هرگونه تهاجم علیه ایران، امروز احتمال وقوع جنگ میان ما و اسرائیل، صفر به نظر می‌رسد. مجددا شایان ذکر است که تنها هدف متن پیش رو، بررسی سهم ایران در این تقابل بود و علاوه بر ایران، قلبا امیدواریم که احتمال وقوع جنگ در تمام نقاط جهان به صفر برسد و جنگ‌های جاری نیز خیلی زود روانه ثبت در تاریخ شود.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی