آیا قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا می‌کند؟
آیا قیمت بلیت هواپیما کاهش پیدا می‌کند؟

جمله، سرویس حمل و نقل در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا حذف محدودیت مسافرگیری در پروازها از اول آذرماه را به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کرده، اما قیمت بلیت پروازهای داخلی آذرماه به بعد همچنان میلیونی است. خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «محدودیت مسافرگیری در پروازها برداشته شد» نوشت: همزمان با آغاز شیوع کرونا، […]

جمله، سرویس حمل و نقل

در حالی که ستاد ملی مقابله با کرونا حذف محدودیت مسافرگیری در پروازها از اول آذرماه را به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ کرده، اما قیمت بلیت پروازهای داخلی آذرماه به بعد همچنان میلیونی است.

خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «محدودیت مسافرگیری در پروازها برداشته شد» نوشت: همزمان با آغاز شیوع کرونا، ستاد ملی مقابله با این بیماری در ابتدای سال ۱۳۹۹ محدودیت پذیرش مسافر تا سقف ۶۰ درصد را از طریق سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد.
پس از آن انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل ممنوعیت پذیرش کامل مسافر در هر پرواز شد که نهایتاً در خرداد سال گذشته با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی تا سقف نرخ نامه مصوب این انجمن که به تأیید شورای عالی هواپیمایی رسیده بود، موافقت شد.
همچنین شرکت‌های هواپیمایی از عرضه بسته‌های خوراکی در پروازها به بهانه شیوع کرونا خودداری کردند.

نامه نگاری‌های معاونان وزرای بهداشت و راه
در روز یکشنبه ۹ آبان ماه کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مصوبه لغو محدودیت پذیرش مسافران هوایی را به شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد.
شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه نیز پروتکل‌های جدید کرونایی سفرهای جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی را به مدیران دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ و زمان اجرای آن را اول آذر ماه امسال اعلام کرد.

ایرلاین‌ها از نرخ‌های میلیونی بلیت کوتاه نمی‌آیند
اگر چه در مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آغاز دوره زمانی لغو محدودیت‌ها به ۱ آذر موکول شده، اما در حال حاضر بیشتر شرکت‌های هواپیمایی فروش ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیماها را آغاز کرده‌اند، اما همچنان خبری از اجرای کیترینگ و عرضه بسته‌های غذایی در طول پروازها نیست.
ضمن اینکه قیمت بلیت پروازهای داخلی چه برای روزهای باقی مانده از آبان ماه و چه برای آذر سال جاری، بالا بوده و برای مسیرهای مختلف اعم از کم تقاضا و پُر تقاضا همچنان در دامنه ۸۰۰ هزار تا بالای یک میلیون تومان است؛ حال آنکه تا پیش از اجرای محدودیت پذیرش مسافران هوایی، قیمت مسیرهای مذکور در دامنه قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان بود. به عنوان مثال مسیر تهران-مشهد برای دوم آذر در بازه ۸۸۰ هزار تا حدود یک میلیون تومان قرار دارد؛ در حالی که ارزان‌ترین پرواز طی روزهای باقی مانده از آبان ماه به یکی از پروازهای ایران ایر با قیمت ۷۷۲ هزار تومان اختصاص دارد.

ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت‌ها را در دست می‌گیرد؟
این در حالی است که ستاد تنظیم بازار در جلسه ۲۷ مهر امسال به ریاست سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب کرد که همه مراجعی که قانون امکان قیمت گذاری یا پیشنهاد قیمت را دارند، باید با ستاد تنظیم بازار هماهنگ باشند.
این مصوبه به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز ابلاغ شده است.
این در حالی است که طبق قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه، قیمت گذاری دستوری از بلیت پروازهای داخلی برداشته و آزادسازی شده است؛ اما بر اساس قانون هواپیمایی کشوری، قیمت گذاری در اختیار شورای عالی هواپیمایی کشوری است که در دو سال اخیر طبق توافق شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ نامه‌ای با تعیین سقف و کف قیمت بلیت هواپیما تهیه شده و به تصویب شورای عالی هواپیمایی می‌رسد.
مشخص نیست آیا با ابلاغ مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار، تعیین نرخ بلیت پروازهای داخلی هم باید با هماهنگی ستاد تنظیم بازار باشد یا خیر؟
مسئله دیگری که در این زمینه وجود دارد ابلاغ پروتکل‌های جدید سفر با حمل و نقل عمومی برون شهری است. در این پروتکل آمده است که محدودیت ظرفیت حمل مسافر توسط قطار، اتوبوس و هواپیما با توجه به وضعیت پوشش واکسیناسیون عمومی و براساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا در نظر گرفته خواهد شد که در تبصره ۱ مصوبه اخیر آمده است که پذیرش مسافر در سفرهای برون شهری (شناورها، اتوبوس‌ها و قطار) حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت خواهد بود تا زمانی که پوشش واکسیناسیون عمومی به بیش از ۸۰ درصد برسد و در آن زمان ظرفیت پذیرش در این بخش‌ها به ۱۰۰ درصد خواهد رسید اما در هواپیما پذیرش مسافر ۱۰۰ درصد است. البته کوپه‌های قطار برای خانواده‌ها شامل محدودیت مذکور نیست.
حالا باید دید که قیمت بلیت هواپیما در ابتدای تیرماه بدون مصوبه قانونی و تایید شورای عالی هواپیمایی افزایش یافته بود به نرخ مصوب قانونی خود (نرخ‌نامه آبان‌ماه سال گذشته) برمی‌گردد یا آنکه شرکت‌های هواپیمایی بهانه دیگری برای گران‌فروشی و افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌تراشند؟
رستم قاسمی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که چرا تاکنون تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص نشده و ایرلاین‌ها بدون داشتن مصوبه و اختیار قانونی اقدام به افزایش نرخ پروازهای داخلی کرده‌اند، اظهار کرد: قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی افزایش یافته بود که امیدواریم با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.
وی اضافه کرد: محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده که هم اکنون در جلسات این ستاد در حال بحث و بررسی برای اعمال تغییرات است.
این اظهارات وزیر در حالی مطرح شده است که در پروتکل اخیر ابلاغ شده آمده است که از ابتدای آذرماه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی از ابتدای آذر ماه برداشته می‌شود و ایرلاین‌ها می‌توانند برای ۱۰۰ درصد ظرفیت خود در پروازها بلیت‌فروشی کنند.