ساخت مسکن های یک طبقه یا ویلایی در برخی از شهرها امکان پذیر خواهد بود اما در کلانشهرها نمی توان خانه های ویلایی ساخته شود. به گزارش روزنامه جمله به نقل از خبرنگار مهر؛ طی سالهای گذشته تا به امروز بارها شنیده ایم که گفته شد که ۶۰ سال طول میکشد تا یک نفر صاحب خانه شود شاید […]
ساخت مسکن های یک طبقه یا ویلایی در برخی از شهرها امکان پذیر خواهد بود اما در کلانشهرها نمی توان خانه های ویلایی ساخته شود.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از خبرنگار مهر؛ طی سالهای گذشته تا به امروز بارها شنیده ایم که گفته شد که ۶۰ سال طول میکشد تا یک نفر صاحب خانه شود شاید یکی از دلایل طولانی شدن این زمان در کنار قیمت بالا ساخت مسکنهای عمودی است که هزینه ساخت را بالا میبرد؛ بارها مسؤولین اعلام کردند خانههای ویلایی و یک طبقه در قالب مسکن ملی ساخته
خواهد شد.
یک طبقه سازی به جای بلندمرتبه سازی
با توجه به اینکه خانههای بلند مرتبه مزیتهای زیادی دارد اما مدت طولانی برای ساخت این پروژهها لازم است با توجه به اینکه کیفیت بعضی از خانههای بلند مرتبه نیز مورد نقد قرار دارد از سوی دیگر دور بودن این آپارتمانها به شهرهای و امکانات رفاهی و آموزشی نیز مورد بحث
همگان است.
همچنین رئیس جمهور ساخت سالانه یک میلیون مسکن و چهار میلیون مسکن طی چهار سال را وعده داده بود و برای تحقق این وعده شرایط هم لازم است و طرح ساخت و ساز مسکن به صورت ویلایی و یک طبقه میتواند مردم را زودتر خانه دار کند.
وزیر راه سابق مرحوم قاسمی در خرداد ماه از آغاز ساخت خانههای یک طبقه ویلایی در قالب طرح نهضت ملی خبر داد اما اعلام کرد که در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد و همچنین شرایط ساخت وساز فراهم باشد این اتفاق رخ خواهد داد.
ساخت خانههای ویلایی برای جبران کمبودهای مسکن
مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران در خصوص ساخت خانههای ویلایی و مشکلات این طرح به خبرنگار مهر گفت: ساخت خانههای ویلایی میتواند کمک باشد به شرط اینکه زمین مد نظر وجود داشته باشد البته در خصوص ساخت خانههای ویلایی در دهههای ۸۰ الی ۹۰ یعنی دولتهای نهم و دهم به خوبی انجام شد؛ ساخت سه میلیون واحد از طریق مالکین صورت گرفت و در این پروژه انبوه سازان نبودند اما در حوزه مسکن مدل خطی نمیتواند در همه مناطق کشور اجرایی شود از طرفی دیگر باید مصالح برای ساخت و ساز هم در اختیار سازندگان قرار گیرد با توجه به اینکه قیمت مصالح روزانه تغییر میکند و از طرف دیگر تسهیلات در اختیار سازندگان قرار نمیگیرد.وی در ادامه اظهار داشت: با طرح ساخت خانههای ویلایی بحران مسکن در شهرهای بزرگ حل نخواهد شد این راهکار برای روستاها و شهرهای کوچک است در کلانشهرها زمین برای ویلاسازی وجود ندارد به خصوص در پایتخت با توجه به اینکه در دو دوره دولت روحانی حتی یک واحد مسکن هم ساخته نشده است کمبودها بیشتر
به چشم میخورد.
خانههای ویلایی طرح خوبی است اما
نه برای هر مناطق
این عضو کمیسیون عمران در ادامه از طرح خانههای ویلایی گفت: این طرح خوبی است اما نمیتوان با یک مدل ساخت و ساز انجام داد از سوی دیگر توقع در مردم ایجاد کرده است به طور مثال مردم خوزستان توقع دارند که زمین ویلایی به آنها داده شود با توجه به اینکه در کلانشهرها این ظرفیت وجود ندارد باید ساخت و سازها بر اساس ظرفیتها انجام شود.
وی در پایان بیان کرد: در شهرهای بزرگ تأمین زمین بسیار مهم است البته در ساخت و سازها باید چند وجهی عمل کرد بافتهای فرسوده در مناطق محروم که حدود ۲۰میلیون نفر زندگی میکنند مورد توجه قرار گیرد و برای ساخت و سازها تسهیلات داده شود تا مردم در این مناطق بتوانند ساخت و ساز داشته باشند.
ویلاسازی راهی برای تسریع
در ساخت وساز
مجید گودرزی کارشناس مسکن در خصوص ساخت خانههای ویلایی در اطراف کلانشهرها به خبرنگار مهر گفت: اول اینکه ساخت خانههای یک طبقه یا همان ویلایی فضای بیشتری نیاز دارد تا خانههای عمودی و بلند مرتبه و بحث دوم بحث امکانات شهری است که باید برای این شهرکها درنظر گرفته شود این ایده مانند ایده شهرهای جدید است اما اول باید زیر ساختها درست شود تا این ایده عملی گردد.وی در ادامه بیان کرد: البته همانند مهرشهر با توجه به اینکه چند دهه از ساخت و ساز در مهرشهر گذشته است اما هنوز رفت و آمد سخت و طاقت فرسا است ایده ساخت خانههای ویلایی و شهرک سازی اگر بخواهد همانند این شهرهای جدید شود نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
ساخت و ساز افقی طرحی موفق تر
از ساخت بلند مرتبهای
طرح ساخت و ساز خانههای یک طبقه ویلایی در برخی شهرهای مانند اراک، یزد، قم، کرمانشاه، گرگان و… در حال اجرایی است با توجه به اینکه در حال حاضر طرح نهضت ملی مسکن با تسریع در حال انجام است اما این طرح در تمام نقاط کشور قابلیت اجرایی ندارد.این خانهها قرار است که در زمینهای ۲۵۰ و ۳۰۰ متری با زیربنای ۷۵ متری ساخته میشود که قابلیت توسعه تا ۱۳۰ متر هم دارد. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی تلاش دارد تا دهکهای ۱ تا ۴ در شهرهای جدید بدون دریافت وجه از متقاضی و در سقف تسهیلات دریافتی از بانک صورت گیرد.