«ابابیل»ها از آسمان می‌آیند
«ابابیل»ها از آسمان می‌آیند

گروه سیاسی برای تحلیل سیاسی کشور یمن و تحکیم پایه‌های قدرت سیاسی در این کشور مهم و استراتژیک نمی‌توان و نباید چند طایفه را نادیده گرفت و یکی از این طوایف، «حوثی‌ها» هستند، تصور تشکیل دولت بدون درنظر گرفتن این گروه که در مناطق مختلف ازجمله «صعده» حضوری موثر دارند، غیرممکن است. اعتراضاتی که در […]

گروه سیاسی

برای تحلیل سیاسی کشور یمن و تحکیم پایه‌های قدرت سیاسی در این کشور مهم و استراتژیک نمی‌توان و نباید چند طایفه را نادیده گرفت و یکی از این طوایف، «حوثی‌ها» هستند، تصور تشکیل دولت بدون درنظر گرفتن این گروه که در مناطق مختلف ازجمله «صعده» حضوری موثر دارند، غیرممکن است.
اعتراضاتی که در سال ۲۰۱۱ (میلادی) به رهبری حوثی‌ها و در مخالفت با افزایش قیمت سوخت و گسترش فساد در دولت یمن صورت گرفت، پای «بهار عربی» و «بیداری اسلامی» را به یمن باز کردد و درنهایت با کناره‌گیری «علی عبدالله صالح» از قدرت به آشفتگی موقت سیاسی در کشور انجامید. گروه‌های بسیاری برای رسیدن به قدرت با یکدیگر رقابت کردند و حوثی‌ها نیز یکی از همین گروه‌ها بوند که شعار خود را «خودمختاری محلی»، «احترام به تنوع جمعیتی یمن» و «گسترش حقوق دموکراتیک» عنوان کردند و به غیر از پایگاه اصلی خود- استان صعده-، حضور خود را در دیگر استان‌ها مانند استان عمران نیز گسترش دادند.
مخالفت آنها با علی عبدالله صالح حمایت برخی از دیگر گروه‌ها از آنان را جلب کرد تا این‌که موفق شدند با کمک دیگر رقبا و به ویژه سنی‌ها وارد صنعا شوند.

حوثی‌ها با پیش‌نویس قانون اساسی دولت تازه عبدربه منصور هادی مخالف بودند و با نارضایتی عمومی از تصمیم دولت هادی مخالفت کردند و در نهایت در ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ با منحل اعلام کردن پارلمان یمن و تشکیل یک شورای ۵ نفره برای ریاست‌جمهوری به نام «کمیته عالی انقلاب یمن»، قدرت را در این کشور به دست گرفتند. پس از آن بود که «عبدربه منصور هادی» به عربستان سعودی گریخت و حوثی‌ها نیز حضور خود را در دیگر نقاط یمن مانند «عدن» و «حدیده» توسعه دادند.
قدرت گرفتن حوثی‌ها باعث ورود عربستان (به همراه چند کشور دیگر در یک ائتلاف) به جنگ داخلی یمن در اوایل سال ۲۰۱۵ شد و تا امروز ادامه یافت و این گروه مقاومت در این سال‌ها به غیر از جنگ با ائتلاف به رهبری عربستان، با گروه‌های شبه‌نظامی رقیب در یمن، مانند القاعده و داعش نیز درگیر بوده‌اند.
دولت عربستان تا امروز در پیروزی کامل و رسیدن به اهداف خود از این تجاوز ناتوان ماند و حتی در داخل هیأت حاکمه این کشور نیز صدای مخالفت با ادامه این نبرد که تا امروز با حمایت فکری و لجستیک آمریکا، اسراییل و متحدان غربی «ریاض» انجام گرفت، بلند شد و برخی از گرفتار شدن عربستان در باتلاق یمن گفتند.
حوثی‌ها در همه این سال‌ها و با وجود این‌‎که تحت انواع فشار و تحریم قرار داشتند، کوتاه نیامدند و حملات متعددی علیه متجاوزان ریاض داشتند، تجاوزهایی که عمدتاً با پهپادهای مسلح به انواع موشک و یا موشک‌های کوتاه‌برد انجام گرفت که تا امروز پادشاهی عربستان موفق به کنترل آن نشد.
از میان کشورهای عربی و اسلامی، «امارات متحده عربی» در کنار عربستان ایستاد و در این حملات، مستقیم یا غیرمستقیم مشارکت داشت و چندین بار توسط رهبران جنبش مقاومت حوثی، هشدار داده شد اما امارات از رفیق قدیمی خود جدا نشد.
برابر اعلام خبرگزاری‌ها روز گذشته مبارزان حوثی به مخازن شرکت نفت «ادنوک» و فرودگاه بین‌المللی ابوظبی حمله کردند. شبکه «المیادین» نیز ضمن تأیید این حمله به نقل از شرکت نفت ابوظبی اعلام کرد: تحقیقات اولیه حاکی است که اجسام پرنده که ممکن است پهپاد باشند، دو منطقه را در خاک امارات هدف قرار داند.
این شرکت درباره جزئیات انفجارهای یاد شده گفت: انفجار اول تانکرهای نفت در منطقه «مصفح آیکاد ۳» در نزدیک انبارهای شرکت بزرگ نفت امارات یعنی ادنوک را هدف قرار داد و انفجار دوم نیز منطقه تاسیسات جدید در فرودگاه ابوظبی بین‌المللی پایتخت امارات را هدف گرفت.
در این ارتباط، ائتلاف عربستان سعودی نیز از پرواز چند پهپاد بر روی فرودگاه بین‌المللی صنعا در یمن خبر داد و آن را اقدام خصمانه حوثی‌ها نامید و مدعی شد درحال رصد موضوع است.
حوثی‌های یمن نیز اعلام کردند که حمله‌ای را در امارات انجام دادند با ۲۰ پهپاد و ۱۰ موشک در عمق خاک امارات انجام شد. «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که اگر امارات از تداوم حملات به یمن دست برندارد حملات دردناک‌تری در انتظار آن خواهد بود.
مجموعه اتفاقات روز گذشته در این بخش از خاور میانه یک بار دیگر نشان داد که جریان مقاومت، گسترده و قدرتمند ادامه دارد و اگر تا چند سال قبل با تفنگ و سنگ، از آرمان‌های خود در برابر متجاوزان دفاع می‌کرد امروز به سطحی از رشد و خودکفایی رسید که مانند «ابابیل» بر سر متجاوزان آوار می‌شود و عربستان، امارات و هر کشور متجاوز دیگری یا باید به مرزهای خود محصور بماند و یا از زخم این ابابیل زخم بستر بگیرد، ابابیل‌هایی که از آسمان می‌آیند.