ابرچالش‌های «صحرایی»
ابرچالش‌های «صحرایی»

نیمه فروردین‌ماه بود که ماجرای پرداخت ناقص و نیمه‌تمام حقوق اسفندماه فرهنگیان که حاصل ناهماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم بود، دامن «یوسف نوری» را گرفت و وی با اشاره دولت‌مردان، از سمت خود استعفا داد تا دولت سیزدهم بتواند دل معلمان را به دست بیاورد و از […]

نیمه فروردین‌ماه بود که ماجرای پرداخت ناقص و نیمه‌تمام حقوق اسفندماه فرهنگیان که حاصل ناهماهنگی بین وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم بود، دامن «یوسف نوری» را گرفت و وی با اشاره دولت‌مردان، از سمت خود استعفا داد تا دولت سیزدهم بتواند دل معلمان را به دست بیاورد و از التهابی که در جامعه بزرگ فرهنگیان به خاطر نحوه پرداخت حقوق اسفند، ایجاد شد، بکاهد. رییس‌جمهوری «رضامراد صحرایی» را به‌عنوان سرپرست این وزارت‌خانه انتخاب کرد و چندی بعد، وی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس پیشنهاد داد و این روزها وی مشغول رایزنی با نمایندگان مجلس، اعضای کمیسیون آموزش و فعالان فرهنگی است تا بتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
صحرایی که از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ به‌عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، دارای دکتری زبان‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است و در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به‌عنوان رییس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد، وی همچنین جمعی دستگاه تعلیم و تربیت است و با پیچیدگی‌های کار در وزارت آموزش و پرورش بیگانه نیست.
روز گذشته «مسلم صالحی» نماینده مجلس در مورد توانمندی رضامراد صحرایی گفت: آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم کشور است که طی سال‌های اخیر دچار نوعی بلاتکلیفی شده به‌طوری که ادامه این وضعیت به نفع نظام تعلیم و تربیت کشور نیست باید هر چه زودتر این وزرات‌خانه تعیین تکلیف شود. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: رهبر انقلاب مطالبات جدی در حوزه آموزش دارد و باید نمایندگان در این راستا برای کمک به ساماندهی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.
نماینده مردم اقلید در مجلس با اشاره به سوابق صحرایی بیان داشت: وی از بدنه آموزش و پرورش است و با مشکلات و مسائل این حوزه آشنایی دارد و می‌تواند رای اعتماد مجلس را کسب کند. شیوا قاسمی‌پور در تشریح جلسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم نیز گفت: نشست کمیسیون با حضور رضامراد صحرایی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و بررسی برنامه‌های وی برای این وزارت‌خانه برگزار شد. این نماینده مجلس افزود: در این جلسه هر کدام از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به ارائه نظرات خود پرداختند و سوالات خود را از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرسیدند و در ادامه صحرایی نیز به ارائه برنامه‌های خود برای اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات پرداخت و تشریح کرد که قرار است چه کاری در وزارت‌خانه آموزش و پرورش
انجام دهد.
این عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: در نهایت نیز رأی‌گیری انجام شد که کمیسیون به رضامراد صحرایی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد داد. امروز ۹ خرداد قرار است جلسه رأی اعتماد وی در صحن علنی مجلس طرح شود و نگرش نمایندگان و جو مجلس نیز درمجموع مثبت و به نفع وی است و تأکید و توصیه رهبر معظم انقلاب به تعامل سه قوه با هم و همچنین حساسیت ویژه رهبری بر آموزش و پرورش و نقدی که از تغییر مدیران در این وزارت‌خانه طرح کرده بود، نیز بر این جو مثبت اثرگذار بوده است و به نظر می‌آید قاطبه نمایندگان عزم کردند تا تکلیف این وزارت‌خانه زودتر روشن شود.
نکته‌ای که ما بر آن تأکید داریم طرح ابرچالش‌هایی است که پس از کسب رأی اعتماد بر سر راه صحرایی وجود خواهد داشت، ابرچالش‌هایی که در کوتاه زمان و تا اول مهر باید تدبیر شوند وگرنه کار بازگشایی مدارس و شروع کلاس‌های درس را به اختلال می‌کشاند. یکی از این ابرچالش‌ها، مشکل کمبود معلم است که برابر برخی ارزیابی‌ها، هرگز به این اندازه جدی نبوده است. طیف وسیعی از نیروهای آموزشی که حدود سه دهه قبل باعنوان دانشجوی دبیری و از دانشگاه‌های تربیت معلم آن زمان، وارد آموزش و پرورش شده بودند و یکی دو سال اخیر هم به دلیل بهره‌مندی از مزایای طرح رتبه‌بندی تقاضای استمرار داده و به خدمت مشغول بودند، همه خود را بازنشسته کردند و قصدی برای ادامه همکاری ندارند آن هم در شرایطی که ورودی دانشگاه فرهنگیان طی سال‌های اخیر به حدود چند هزار نفر رسیده و اجرای آزمون‌هایی چون ماده ۲۸ که ۹ اردیبهشت برگزار شد نیز نمی‌تواند جایگزین این حجم از نیروهای بازنشسته بخش آموزشی شود و لازم است «صحرایی» از نخستین روز و لحظه پس از اخذ رأی اعتماد، به این موضوع ورود کند. دومین ابرچالش که بر سر راه صحرایی وجود دارد، اوضاع معیشتی معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته است که حتی با اعمال طرح رتبه‌بندی نیز رضایت فرهنگیان را جلب نکرده و آنان مدعی هستند هنوز حقوق و مزایای بسیاری از دستگاه‌های دولتی، دو تا سه برابر معلمان است و نسبت به این موضوع هم ناراضی هستند. سومین ابرچالش عدم اجرای طرح «هم‌ترازی برای بازنشستگان فرهنگی» است که هر از گاهی، صدای اعتراض آنان را بلند می‌کند و وزیر جدید دولت سیزدهم برای آموزش و پرورش درصورت کسب رأی اعتماد، باید برای این بخش هم تدبیری کند.
توصیه ما به «رضامراد صحرایی» این است با توجه به دغدغه‌ها، توصیه‌ها و حساسیت‌های رهبر معظم انقلاب که در اجتماع ۱۲ اردیبشهت در میان معلمان و فرهنگیان سراسر کشور طرح شد و ایشان نیز در جلسه بودند، لیستی از دغدغه‌های اقتصادی فرهنگیان و لیستی از طرح‌های اولویت‌دار آموزش و پرورش کشور را به دولت ارائه کند و تا جایی‌که ممکن است در برنامه و بودجه و تا جایی‌که نیاز به آرای نمایندگان دارد در راهروهای مجلس، تعیین تکلیف کند.
نکته آخر این‌که دو سال از عمر دولت سیزدهم رفته و انتخابات مجلس نیز در اسفندماه برگزار خواهد شد و خانواده بزرگ فرهنگیان، همواره در گرم کردن تنور انتخابات با حضور میلیونی خود، سهمی سترگ داشته‌اند و اگر وزیر جدید آموزش و پرورش حرکتی شتابان به خود بدهد و با همراهی نمایندگان مجلس بتواند رضایت خانواده بزرگ فرهنگیان را به دست آورد، می‌تواند به تحقق این اهداف سیاسی و انتخاباتی کشور هم کمک کند.