وزیر میراث فرهنگی در نامهای به معاونان، مدیرانکل ستادی، رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و مدیرانکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها معیارهای ثبت آثار غیرمنقول را ابلاغ کرد در متن نامه علیاصغر مونسان آمده است: «در راستای تکلیف قانونی وزارت بهموجب بند ۶ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراثفرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷/۲/۱، ماده […]
وزیر میراث فرهنگی در نامهای به معاونان، مدیرانکل ستادی، رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و مدیرانکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانها معیارهای ثبت آثار غیرمنقول را ابلاغ کرد
در متن نامه علیاصغر مونسان آمده است: «در راستای تکلیف قانونی وزارت بهموجب بند ۶ ماده ۳ قانون اساسنامه سازمان میراثفرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷/۲/۱، ماده ۱۵ قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخیفرهنگی مصوب ۱۳۹۸/۴/۲ و دیگر قوانین مرتبط با موضوع ثبت آثار، به پیوست معیارهای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول ابلاغ میگردد. مقتضی است منطبق بر معیارهای ابلاغی، با رعایت تشریفات قانونی اقدام لازم بهعمل آید.»
در این ابلاغیه علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول، بناها، تأسیسات، اماکن و فضاهایی که نشاندهنده تحولات شاخص و ارزشمند معماری، شهرسازی یا صنعت در دوره معاصر باشد، بناها، تأسیسات، اماکن و فضاهایی که نشاندهنده الگوهای شاخص و واجد ارزش معماری و شهرسازی باشد، آثار معماری و شهرسازی دوره معاصر کشور، ساخته شده توسط معماران و شهرسازان شهیر که ارزش و اهمیت آنها به تأیید شورای ملی ثبت آثار برسد، اماکنی که بر اساس مستندات مورد تأیید شورای ملی ثبت آثار، مکان رخداد مهم سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی یا مذهبی یا اعتقادی یا فرهنگی یا نظامی بودهاند، و مناظر فرهنگی و آثاری که توأما بهوسیله انسان و طبیعت ایجاد شدهاند و به لحاظ تاریخی، فرهنگی، منظری، زیباییشناسی یا مردمشناسی دارای ارزش برجسته است، واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی یا فهرست آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی خواهند بود.
معیارهای کلی ثبت آثار بهموجب قانون راجع به حفظ آثار ملی، مصوب ۱۳۰۹ و تبصره ۲ قانون مدیریت خدمات باستانشناسی، موزه و …، مصوب ۱۳۲۳ مجلس شورای ملی و معیارهای کلی ثبت آثار تاریخی و فرهنگی غیرمنقول بهموجب قانون ثبت آثار ملی مصوب ۱۳۵۲ مجلس شورای ملی، ابلاغ شده است.
بر اساس این ابلاغیه، ثبت آثار در فهرست آثار ملی و فهرستهای ذیربط، از جمله آثار واجد ارزش فرهنگی و تاریخی، مستند به قوانین فوق، بر اساس قدمت آثار یا اهمیت تاریخی یا شأن ملی اثر (صرفنظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش آثار) خواهد بود که تشخیص مصادیق آن بر عهده وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است.
۱۰ هزار تاکسی تا پایان سال نوسازی میشود
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: مقرر شده بود که در سال جاری ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شود و این امر تا پایان اسفند ماه محقق خواهد شد.
مرتضی ضامنی افزود: در سال ۱۳۹۹ و تا ابتدای اسفند ماه هشت هزار مالک دستگاه تاکسی فرسوده برای نوسازی ثبت نام کرده اند.
وی ادامه داد: به رغم همه مشکلات در زمینه تامین خودرو در بحث فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی و همچنین افزایش ۱۵ درصدی قیمت ها که در عمل برنامه ریزی برای ما و همچنین رانندگان تاکسی را دشوار کرده بود، اما توانستیم به هدفگذاری که در مبحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی برای سال ۹۹داشتیم، برسیم.
ضامنی افزود: طبق تفاهمی که با شرکت خودروساز صورت گرفته، دو نوع خودروی پژو ۴۰۵ و سمند مجوزهای لازم برای کاربری تاکسی را اخذ کردهاند و متقاضیان زیادی در شهرهای مختلف به ویژه کلان شهرها اعلام آمادگی کردهاند تا در فرآیند نوسازی شرکت کنند و اکنون نیز همین دو خودرو مشمول نوسازی هستند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر که کمکی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی است، همه تلاشها در وزارت کشور و اتحادیه تاکسیرانی این است که از آن استفاده مطلوب شود، تا با بهبود شرایط تولید خودرو و قیمت آن و مشارکت خودروساز و همکاری بانک ها در زمینه اعطای تسهیلات برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیتوانیم در سال آینده هم به هدفگذاری های انجام شده برای نوسازی برسیم.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اکنون فقط از دو نوع محصول ایران خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی استفاده می شود، ظرفیت تولید خودروساز در این زمینه برای ما خیلی مهم است تا بتوانیم به هدف گذاری نوسازی ۳۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ برسیم.
ضامنی گفت :به دنبال طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری از اسفند ۱۳۹۴ با همکاری دستگاههای مختلف از جمله سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، سازمان برنامه و بودجه و شهرداری ها تا کنون ۷۵ هزار و ۷۲ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.
مراسم «نوبان» ثبت ملی شد
مراسم «نوبان» به همراه سازها و بادهای مربوط به آن در فهرست میراث ناملموس ملی قرار گرفت.
به تازگی در جلسه شورای ملی ثبت میراثفرهنگی ناملموس کشور، مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره، حجله کنگ، ساخت منیور و گبولی و همچنین مهارت باسنک و مراسم شوواری به پیشنهاد منطقه آزاد قشم به ثبت رسید.
اما برخی تصور میکنند مراسم نوبان همان مراسم زار است که ثبت ملی شده در حالی که این طور نیست. نوبان در اعتقادات اهل هوا نوعی باد است که جسم و روان مبتلایان را تسخیر میکند و برای رهایی فرد نوبی (مبتلایان به نوبان) هیچ درمانی جز برقراری مجلس نوبان و اجرای موسیقی و آوازهای مخصوص وجود ندارد و بدون وجود تنبوره و منیور، فرد مبتلابه نوبان درمان نخواهد شد.
در این باره، محمد پرخو پژوهشگر موسیقی به خبرنگار مهر گفت: خیلیها تصور میکنند که مراسم نوبان همان زار است در صورتی که اشتباه متوجه میشوند. من سالها بر سر تفهیم این موضوع کار کردهام. زار بخش کوچکی از اهل هواست. برخی از افراد که درباره زار تحقیق کردهاند نزد اهل هوا نرفتهاند.
وی گفت: زار به معنی زیارت است. در بوشهر معنی بیمار میدهد. در واقع ۷ نوع روح سرگردان وجود دارد. سادات، مشایخ، نوبان، بانیان، جن نو، مطاری و زار. در برخی از شهرها اینها را با هم اشتباه میگیرند. حتی موسیقی و آواز زار و نوبان را اشتباه میزنند.
اما آنچه که در روزهای اخیر به ثبت ملی رسیده است مربوط به مراسم نوبان و موسیقی مربوط به آن میشود. نوبان در واقع آلات موسیقی و نواهای متفاوتی از زار دارد و با مشایخ و سادات خیلی متفاوت است. در پرونده مربوط به نوبان نام سازها و بادها نیز آمده است.
پرخو که دیپلم افتخاری زار شناسی فرانسه را نیز دارد گفت: ساز زار معمولی است اما نوبان تنبوره را دارد.