ماهور مهراد/ تفاهمنامه احداث، راهاندازی و سرمایهگذاری مترو پردیس به کلانشهر تهران توسط شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتمالانبیا امضا شد. این اولین پروژه مشارکتی احداث قطارهای ریلی و مترو به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که افتتاح آن نقش بسیار موثری در کاهش ترافیک و آلودگی و افزایش کیفیت زندگی ساکنان پردیس […]
ماهور مهراد/
تفاهمنامه احداث، راهاندازی و سرمایهگذاری مترو پردیس به کلانشهر تهران توسط شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتمالانبیا امضا شد. این اولین پروژه مشارکتی احداث قطارهای ریلی و مترو به ارزش ۴۰۰۰ میلیارد تومان است که افتتاح آن نقش بسیار موثری در کاهش ترافیک و آلودگی و افزایش کیفیت زندگی ساکنان پردیس خواهد داشت. این در حالی است که در این پروژه راه برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز هموار شده است.
در همین زمینه و در این مراسم که سشنبه هفته گذشته برگزار شد، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: پروژه مترو تهران–پردیس اولین مورد مشارکتی در بحث احداث قطارهای ریلی و مترو است که می تواند زمینه را برای حضور دیگر سرمایه گذاران بخش خصوصی در این حوزه فراهم کند.
حبیباله طاهرخانی در حاشیه امضای تفاهمنامه احداث، راه اندازی و سرمایه گذاری مترو پردیس به کلانشهر تهران در خصوص شرایطی که این پروژه می تواند در تسهیل تردد بین دو شهر ایجاد کند، اظهار داشت: این پروژه اولین مورد مشارکتی در حوزه احداث قطارهای ریلی و مترو بوده که امیدواریم این فرایند ادامه داشته باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این اتفاق می تواند کمک کند تا بعد از قراردگاه خاتم از دیگر ظرفیت های بخش خصوصی بهره برده و فضای جدید کسب و کار در این حوزه راه اندازی شود.
طاهرخانی ادامه داد: شهر جدید پردیس یکی از شهرهای جدیدی است که بیشترین بارگذاری مسکن مهر در آن انجام گرفته و جمعیت آن در حال افزایش است. به همین خاطر با این شرایط در سال های آتی نمی توانستیم از طریق سیستم حمل و نقل شخصی پاسخ مناسبی به تردد ساکنان پردیس به تهران داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید به اینکه سیستم ریلی برنامه ریزی کمک زیادی به کاهش هزینه و زمان تردد بین پردیس و تهران خواهد کرد، اظهار داشت: در کنار این دو عامل که ذکر شد وجه جانبی دیگر کاهش ترافیک و آلودگی شهر تهران است که قطعا این پروژه ۴ هزار میلیارد تومانی می تواند، زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی را فراهم کند.
وی افزود: خوشبختانه مجموعه وزارت راه و شهرسازی یک تجربه بسیار موفقی را در بهره گیری از سرمایه گذاران بخش خصوصی در بحث آزادراهی داشته است که امیدواریم با ورود مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، شاهد ورود سرمایه گذاران به حوزه ریلی باشیم.
وی ادامه داد: قراردگاه سازندگی خاتم الانبیاء تجارب گسترده ای در حوزه توسعه مترو در کلانشهرها و ایجاد سیستم های ریلی در سراسر کشور دارد که این ورود قطعا به سرمایه گذاران بخش خصوصی این جسارت و اطمینان را خواهد دارد که در حوزه پروژه های ریلی می توانند به صورت مشارکتی وارد شده و زمینه توسعه این فعالیت را فراهم کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: در تامین مالی این پروژه ۳۰ درصد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و ۷۰ درصد سهم دولت است. سهم دولت قرار است بخشی از آن از محل منابع عمومی دولت تامین و بخشی از منابع شرکت عمران شهرهای جدید که قطعا به بهره برداری رسیدن این پروژه بین تهران و پردیس شرایط زندگی و کیفیت زندگی مردم را دگرگون خواهد کرد.
۷۰درصد میزان مشارکت وزارت راه در پروژه
گفتنی است که با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و معاون وزیر راه و شهرسازی تفاهمنامه احداث، راه اندازی و سرمایه گذاری مترو پردیس به کلانشهر تهران امضا شده است.
سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حاشیه امضای تفاهمنامه احداث، راه اندازی و سرمایه گذاری مترو پردیس به کلانشهر تهران در خصوص جزئیات این پروژه اظهار داشت: در شهرک های اقماری اطراف تهران، حجم عظیمی از هموطنان ما در آنجا ساکن هستند که به کلانشهرها تردد دارند. وی افزود: در همین خصوص تسهیل تردد مردم یکی از دغدغه های نظام است که این اتفاق می تواند کمک بیشتری به کاهش هزینه های سوخت و تردد با خودرو کند.
سعید محمد ادامه داد: امروز و با امضای این تفاهمنامه شاهد یک گام بزرگ با حضور وزارت راه و شهرسازی و مجموعه مادرتخصصی عمران شهرهای جدید هستیم که ماحصل آن اتصال شهر تهران به شهر جدید پردیس خواهد بود. این مساله از آن جهت مهم است که حجم زیادی از مردم در قالب مسکن مهر در شهر جدید پردیس ساکن بوده و ساکن خواهند شد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با تاکید بر اهمیت این خط و خصوصیات ویژه ای که برخوردار است، اظهار داشت: طول این خط ۲۴ کیلومتر است که از نظر فنی یک پروژه پیچده و تخصصی است که ۹ کیلومتر تونل دارد. این تونل دو قلو بوده که لازم است ۱۸ کیلومتر حفاری انجام گیرد و در مسیر باید پل های بزرگ و با ارتفاع زیاد احداث شود. وی ادامه داد: مدت اجرای این پروژه ۵ سال است که برای اولین بار به صورت یک کار مشارکتی بین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و وزارت راه و شهرسازی در بحث پروژه های مترویی انجام گرفته است.
وی افزود: در این پروژه ۳۰ درصد قرارگاه و ۷۰ درصد وزارت راه و شهرسازی مشارکت خواهند داشت. همان طور که گفته شد ۵ سال دوره ساخت، یک سال تنفس و ۵ سال دوره بازپرداخت این سرمایه گذاری خواهد بود که ۴ هزار میلیارد ارزش این سرمایه گذاری است. محمد تصریح کرد: امیدواریم در این مدل جدید در کنار وزارت راه و شهرسازی بتوانیم خمات بیشتری به مردم عزیزمان داشته باشیم.
گفتنی است که ایستگاه تهران-پردیس به ایستگاه اول شرق تهران یعنی انتهای خط فرهنگسرا متصل خواهد شد و ایستگاه دوم در محدوده عوارضی آزادراه تهران پردیس و ایستگاه پایانی بعد از پارک علم و فناوری در نظر گرفته شده است تا مردم شهر بومهن هم از خدمات مترو بهره مند شوند. بنابراین با توجه به حجم ترافیک موجود در مسیر مواصلاتی تهران پردیس، تسریع اجرای پروژه ضرورت دارد.