زهرا ایرانشاهی / توسعه شهر فرودگاهی اما خمینی (ره) نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران، بهبود سطح زندگی ایرانیان و ساماندهی شهر تهران خواهد داشت. اگر بگوییم توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بزرگترین پروژه ایران است، سخن به گزاف نگفته ایم. در این میان، طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) […]
زهرا ایرانشاهی /
توسعه شهر فرودگاهی اما خمینی (ره) نقش مهمی در توسعه اقتصادی ایران، بهبود سطح زندگی ایرانیان و ساماندهی شهر تهران خواهد داشت. اگر بگوییم توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بزرگترین پروژه ایران است، سخن به گزاف نگفته ایم.
در این میان، طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در سال ۹۷ تصویب و امضا شد. نکته بسیار مهمی که در این مجموعه مصوب شده این است که این طرح باید به دو طرح بزرگ دیگر متصل شود، که شده است. یکی شبکه حمل و نقل پیرامون شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است. وقتی از شبکه حمل و نقل صحبت میکنیم، هم شبکه ریلی و هم شبکه جادهای مدنظر است. بنابراین در طرحی که برای اینجا وجود دارد، ترمینال جدید و ایستگاه راه آهن یکی خواهد بود. دوم اینکه، در طراحی شبکه جدید حمل و نقل ریلی تهران و حومه فرودگاه امام خمینی (ره) نقش بسیار مهمی دارد و نحوه اتصال ریلی فرودگاه به تهران کاملا پیشبینی شده بود.
از پارامترهای مهم دیگر در توسعه شهر فرودگاهی وصل شدن این شهر فرودگاهی به شبکه حمل و نقل جادهای و شبکه اینترنت جی۵ است. پروژه جاده ای بزرگی که در جنوب شهر فرودگاهی اجرا شده است، کمربندی جنوب-غرب تهران نام دارد. این کمربندی از قزوین به سمت چرمشهر میرود.
این در حالی است که بطور کلی افزایش فرودگاههای هوشمند تاثیر شگرفی در رشد اقتصاد شهری که فرودگاه در آن واقع شده است، خواهد گذاشت. بر این اساس، فرودگاه هوشمند فرودگاهی است که در آن، مدیریت، با شناخت کامل مشتری و نیاز های آن، به منظور تشخیص زمان حداکثری تقاضا تدابیر لازم را برای کاهش صف، ایستایی و استرس در ترمینال، تامین پارکینگ مورد نیاز، تسهیل حرکت مسافرت از زمان ورود تا زمان پرواز و تلاش برای پرواز به موقع را فراهم آورده و همچنین موجب ارتقا و افزایش درآمد غیر هوانوردی، توسعه کسب وکار فرودگاهی، استفاده بهینه از کارمندان به منظور برنامهریزی و کنترل موجودی جهت ارائه خدمات مناسب به مسافران در زمان مناسب می شود.
شبکه دیجیتالی فرودگاهی قادر است عملیات در زمان واقعی ایجاد کرده و فرآیندها را تلفیق کند وجریان درآمدی جدیدی تولید کند. همچنین تجربه انتظارات مسافران را بهبود بخشد.
در همین زمینه، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفته است: شهر الکترونیک در شرایطی محقق خواهد شد که اجزاء فعال در شهر هر یک به شکل مجزا الکترونیک و هوشمند شوند و این اجزا به شکل سیستماتیک و معنی دار اینتگریت شوند.
محمد مهدی کربلایی با تاکید بر اهمیت گام برداشتن به سوی ایجاد شهرالکترونیک و هوشمند گفت: شهر الکترونیک در شرایطی محقق خواهد شد که اجزاء فعال در شهر هر یک به شکل مجزا الکترونیک و هوشمند شوند و این اجزا به شکل سیستماتیک و معنی دار اینتگریت شوند. همچنین در شرایطی می توان از هوشمندی و الکترونیک بودن شهر سخن گفت که برنامه ریزی به صورت سیستمی انجام و هماهنگ اجرا شود و آنچه باید نسبت به آن توجه داشت اینکه هسته مدیریت شهر هوشمند مورد توجه محوری قرار گیرد. این هسته وظیفه اتصال هماهنگ اجزا را به عهده دارد.
رئيس هیات مدیره، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه با تاکید بر اهمیت مقوله هوشمندسازی در توسعه زیرساخت ها افزود: پایبندی به تفکر سیستمی موجب عملکرد قابل قبول در این زمینه خواهد شد. هرچند محتمل است که در بخش هایی شرایط مهیا نباشد اما توجه به مقوله هوشمند سازی در مراحل طراحی و ایجاد زیر ساختها بسیار ضروروی و راهگشا است.
به گفته وی، پیشبرد اهداف بر اساس برنامه ریزی از ابتدای پروژه موجب خواهد شد تا در آینده ناچار به دوباره کاریها نشویم. این رویکرد نه تنها منجر به پیشبرد سریع برنامه ها خواهد شد، بلکه شرایطی را محقق خواهد ساخت که ناگزیر به صرف هزینه های مضاعف نشویم.
کربلایی همچنین افزود: تا به امروز تمرکز شهرفرودگاهی بیشتر بر فرودگاه بوده است. این رویکرد کاملا طبیعی و قابل درک است اما بعد از این باید ساختاری متمرکز بر روی هوشمندسازی شهرفرودگاهی ایجادشود. ایجاد مدیریت مجزا و متمرکزبه راهبری و پیشبرد بهتر برنامه ها کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با توصیف دیگر شهرهای فرودگاهی مهم در دنیا افزود: شهرهای فرودگاهی در کشورهای توسعه یافته شهرهای هوشمند هستند و تجمیع سیستم های الکترونیک یک مگا سیستم را تشکیل داده اند. شهرفرودگاهی امام خمینی نیز در مسیر مگاسیستم شدن پیش خواهد رفت.
وی با تاکید بر اهمیت مدیریت هسته هوشمندسازی شهر فرودگاهی، مدیرکل دفتر شهر فرودگاهی الکترونیکی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) را معرفی کرد و گفت: بررسی ها نشان داد، مهندس محمد جعفرآبادی به دلیل تجربه در امور مخابراتی، IT و امور بین المللی و سوابق کاری توان مدیریت این مسئولیت را خواهند داشت. امید آن را داریم که در این جایگاه با توجه به طرح و برنامه ای جامع شاهد آینده ای روشن در این زمینه و ایجاد شهر هوشمندفرودگاهی امام خمینی (ره) باشیم. این ماموریت سنگین قطعا با همکاری همه جانبه محقق خواهد شد.
گفتنی است که در فرودگاههای هوشمند سراسر دنیا بلوغ فن آوریها با پیشرفت در آنالیزهای حسی به شدت در حال پیشرفت و ظهور است. سیستم ها در محدوده یک شبکه دیجیتال ساخته می شوند که اغلب با شبکه IP دارای کلاسهایی همگرا ست و در کل اکوسیستم از جمله در فرودگاه ها، شهر فرودگاه، خطوط هوایی، بنادر، لوجستیک، قسمت مقامات و سایر بخش ها میتواند یک پهنای باند با ترافیک سرعت بالا را ایجاد نماید. این شبکه های دیجیتالی سیستم عصبی فرودگاه ها هستند که هر نقطه از تعامل ها را لمس و مدیریت می کنند. با فعال کردن تبادل اطلاعات در زمان واقعی، همکاری عمیق بخش ها و تلفیق فرایند های فرودگاه گسترده، این فرودگاه های هوشمند به طور قابل توجیهی کارآمدی عملیات، خدمات مسافرین و قابلیت های پیشرفته امنیتی خود را ارتقا داده اند. آنها همچنین تجربه خدماتی مسافرین خود را با ارائه طیف وسیعی از خدمات شخصی بالا برده اند که قادرند اطلاعات مسافران را به صورت یکپارچه منتقل کنند و خدمات مورد نیاز آن ها را در بخش های مختلف پیش بینی نمایند.فرایند های گسترده تلفیق شده در بین خطوط، واحد های کوچکتر، ارائه دهندگان سوخت، بخش نظافت و سایر شرکای اکوسیستم مزایای جدیدی در کل زنجیره ارزشی به وجود آورده است.