ماهور مهراد/ ۱۴ سال از وعده اجرای پروژه راه آهن میانه اردبیل می گذرد و حالا مسئولان اجرایی، با عزمی جزم شنیدن سوت قطار در تابستان ۱۴۰۰ را به مردم استان نوید میدهند و با تسریع عملیات اجرایی و تزریق اعتبار لازم برای تحقق آن تلاش میکنند و در این میان برف و […]
ماهور مهراد/
۱۴ سال از وعده اجرای پروژه راه آهن میانه اردبیل می گذرد و حالا مسئولان اجرایی، با عزمی جزم شنیدن سوت قطار در تابستان ۱۴۰۰ را به مردم استان نوید میدهند و با تسریع عملیات اجرایی و تزریق اعتبار لازم برای تحقق آن تلاش میکنند و در این میان برف و باران مانعی جدی بر سر کار نیست.
عملیات اجرایی راهآهن میانه – اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شد اما سالها این پروژه متوقف ماند تا اینکه در دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن از سرگرفته شده و مدیران دولت دوازدهم نیز وعده اتمام آن تا پایان کار دولت را دادهاند. این طرح ریلی هماکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت در حال اجراست.
مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث بوده و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست. در طرح راهآهن اردبیل – میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود.
این در حالی است که اخیرا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در سفر به استان اردبيل گفت: عمليات اجرايی پل آرپاچای به عنوان مرتفعترين پل پايهای راهآهن كشور در راه آهن ميانه- اردبيل به اتمام رسيد.
خیراله خادمی به همراه علی نیكزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، اكبر بهنام جو استاندار اردبیل و محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل از راه آهن میانه- اردبیل و محور اردبیل- سرچم بازدید كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي در بازدید از راه آهن میانه- اردبیل از اتمام عملیات اجرایی پل آرپاچای خبر داد و گفت: پل درهای آرپاچای با ارتفاع ۸۳ متر و به طول ۲۶۴ متر دارای دو دهانه ۳۵ متری و ۳ دهانه ۶۵ است كه بلندترین ارتفاع پایه پلهای راه آهن در كشور را به خود اختصاص داده است. پایههای پل به صورت قالب لغزنده و عرشه آن با روش قالب شاریو اجرا شده است.
وی همچنین استفاده از سیستم دستگاههای قالب طره تمام ایرانی را یكی از ویژگیهای ساخت این پل معرفی كرد و افزود: سیستم دستگاههای قالب طره در گذشته وارداتی بود و در واقع اولین سیستم طره تمام ایرانی كه همه ادوات قالب در داخل كشور ساخته شده و سازه مذكور پس از ساخت به محل پروژه حمل و مونتاژ شده برای اولین بار در این پروژه به كار رفته است. همچنین تولید سیستم قالب و كلایمینگ ستونها نیز توسط توان و تخصص مهندسان ایرانی انجام گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خطآهن میانه- اردبیل را یكی از اولویتهای سال جهش تولید در حوزه ریلی دانست و گفت: این محور ریلی ۱۷۵ كیلومتر طول دارد و با هدف اتصال استان اردبیل به شبكه ریلی، كاهش مصرف سوخت، حمل مواد اولیه مورد نیاز كارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی و بسترسازی برای توسعه نقاط محروم اردبیل احداث می شود.
وی با اشاره به واقع شدن محور در مسیر كوهستانی این خط آهن را یكی از سختترین و در عین حال فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای كشور اعلام كرد و گفت: در این مسیر ریلی ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل به طول ۴۳۰۰ متر و ۱۴۳ دستگاه گالری به طول ۷۱۰۰ متر احداث میشود.
خادمی پیشرفت فیزیكی زیرسازی راه آهن میانه-اردبیل را حدود ۸۸ درصد دانست و افزود: با افزایش نیروی انسانی و ماشینآلات در پروژه، طی یك سال گذشته پیشرفت فیزیكی از ۶۵ درصد به ۸۸ درصد در بخش زیرسازی رسیده است.
مدیرعامل شركت ساخت وتوسعه ادامه داد: پیشرفت فیزیكی كل پروژه ۷۰ درصد است كه در بخش روسازی حدود ۱۷ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
خادمی اعتبار هزینه شده در این پروژه را تا به امروز حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: قیمت روز این پروژه بیش از ۳ هزار میلیون تومان است.
خادمی در این سفر همچنین از ایستگاه اردبیل واقع در این محور نیز بازدید کرد و گفت: این محور دارای ۸ ایستگاه است كه ایستگاه اردبیل و سبز درجه یك، ایستگاههای فیروز آباد، گنجگاه و مهماندوست درجه دو و ایستگاههای شهریار، مشكول و جعفرلو درجه سه سبقت و تلاقی است.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی در ایستگاه اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی در حال انجام است و ساختمان اصلی ایستگاه نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در حال تكمیل است. پیشرفت كلی ایستگاههای میانی نیز ۳۵درصد است.
محور اردبیل- سرچم؛ اصلی ترین كریدور ارتباطی استان به مركز كشور
معاون وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در ادامه این سفر از محور اردبیل- سرچم بازدید كرد و گفت: این محور نزدیك ترین مسیر ارتباطی استان اردبیل به شبكه آزادراهی كشور و اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب می شود و به همین خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
وی اضافه كرد: این محور ۱۷۸ كیلومتر است كه ۱۹ كیلومتر آن زیر عبور قرار دارد و ۲۵ كیلومتر نیز با پیشرفت فیزیكی ۶۷ درصد در حال اجرا است كه پیش بینی میشود با توجه به وضعیت جوی و برودت هوا در استان اردبیل از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی در این محدوده سرعت بیشتری بگیرد. گفتنی است که این خط راهآهن برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا میشود. پیشرفت فیزیکی این طرح ۸۵ درصد اعلام شده و با اجرای بخشهای زیربنایی و زیرسازی، عملیات روسازی و ریلگذاری به سرعت انجام شده و پروژه برای افتتاح در اواسط سال آینده آماده میشود.