زهرا ایرانشاهی / فرودگاه بینالمللی شهید باکری ارومیه فرودگاهی در شمال غرب ایران و در شمال شهر ارومیه است که در فاصله پانزده کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد. این فرودگاه از طریق شرکت های هواپیمایی زیر به نقاط مختلف داخلی و خارجی پرواز دارد. از این مبدا پروازی هرروز تعدادی پرواز صورت […]
زهرا ایرانشاهی /
فرودگاه بینالمللی شهید باکری ارومیه فرودگاهی در شمال غرب ایران و در شمال شهر ارومیه است که در فاصله پانزده کیلومتری مرکز این شهر قرار دارد. این فرودگاه از طریق شرکت های هواپیمایی زیر به نقاط مختلف داخلی و خارجی پرواز دارد.
از این مبدا پروازی هرروز تعدادی پرواز صورت میگیرد. هواپیمایی آتا از مبدا این فرودگاه به فرودگاه بینالمللی مهرآباد، فرودگاه جدید استانبول، فرودگاه بین المللی بغداد پرواز می کند. ایران ایر شرکت مهم دیگری است که مسافران خود را از ارومیه به فرودگاه بینالمللی مهرآباد، فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز جده (فصلی)، فرودگاه بین المللی شاهزاده محمد بن عبدالعزیز مدینه(فصلی) منتقل می کند. هواپیمایی آسمان ، قشم ایر و تابان نیز از مبدا فرودگاه ارومیه هرروز به فرودگاه مهرآباد پرواز میی کند. هواپیمایی تابان و ساها از این شهر به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد نیز پرواز می کنند. هواپیمایی قشم به فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز میز از این طریق سفر می کند. حالا سياوش اميرمکري مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در بازديد روز گذشته خود از فرودگاه ارومیه، ضمن ابراز رضايت از روند پيشرفت پروژه نصب سامانه کمک ناوبري DVOR/DME توصيه هاي لازم جهت پيشرفت سريعتر اينپروژه را ارائه کرد.
در اين بازديد که مصطفي صفايي معاون عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه ها نيز حضور داشت، محمد علي قراملکي مدير کل فرودگاههاي استان آذربايجان غربي گزارش کاملي از روند اجراي پروژه ارائه داد. وي اظهار داشت: پس از اجراي عمليات فوندانسيون از اواسط مرداد ماه سال جاري، فعاليت اصلي سايت آغاز شد و هفته پيش با نصب آنتن هاي DVOR، RADOMEها ، کابل هاي نيرفيلد، کابل DME و رک هاي دستگاه، مراحل فيزيکي نصب سامانه DVOR/DME فرودگاه اروميه به پايان رسيد. گفتني است؛ دستگاه DVOR/DME يکي از پيشرفته ترين و بروزترين سامانه هاي کمک ناوبري موجود در سطح کشور بوده که با ارسال اطلاعات همزمان، موقعيت هواپيما را در آسمان نسبت به شمال مغناطيسي تعيين و فاصله هواپيما تا فرودگاه مقصد را مشخص مي کند. با جايگزيني سيستم DVOR/DME به جايVOR/DMEتا حدود زيادي مشکلات مربوط به وجود موانع اطراف و تاثير آنها بر عملکرد سيستم از بين رفته و ايمني پرواز به شکل قابل ملاحظه ي افزايش خواهد يافت. لازم به یادآوری است که اقدام برای راهاندازی فرودگاه در ارومیه در سال ۱۳۰۹ آغاز شد. در آن سال دولت ۹۲۱۶۰ متر مربع زمین به بهای ۱۸۰۰ تومان برای وزارت جنگ خریداری کرد تا در آن فرودگاه بسازد. فرودگاه ارومیه در سال ۱۳۴۲ ساخته و سه سال بعد در سال ۱۳۴۵ به بهرهبرداری رسید.
۶ پرواز در مسیر ارومیه – تهران انجام می شود
شیوع ویروس کرونا در ابتدا باعث کاهش ۵۵ درصدی پروازهای داخلی و لغو کامل پروازهای خارجی شد اما با توجه به کاهش محدودیتهای بین استانی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی شاهد افزایش پروازها از فرودگاه ارومیه هستیم. برخی پروازهای فرودگاه ارومیه نیز تا حدودی از سوی شرکتهای هواپیمایی به حالت عادی باز گشته است و از اول خرداد شاهد افزایش ۶ پرواز در مسیر ارومیه-تهران نیز توسط شرکت هواپیمایی آتا بودیم.
در اینباره مدیرکل فرودگاه آذربایجان غربی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی ایران ایر، آسمان، آتا و قشم ایر عهده دار تردد هوایی از فرودگاه ارومیه به مقصد تهران هستند، افزود: پروازهای جدید با شماره پرواز ۵۶۸۰و ۵۶۷۹ در روزهای شنبه تا چهارشنبه و روز جمعه انجام خواهد شد.
قراملکی افزود: به منظور ضرورت اقدامات پیشگیرانه از بیماری کرونا در پروازها نیز پروتکلهای موجود از قبیل استفاده از ماسک، دستکش و رعایت مسائل بهداشت فردی در طول پرواز رعایت میشود.
وی با اشاره به اینکه حفظ سلامت مسافران و کارکنان الویت اصلی فرودگاه است افزود: ترمینالها، ساختمان اداری و عملیاتی به صورت مستمر ضدعفونی میشوند و هماهنگی لازم برای استقرار تیم بهداشتی به منظور تب سنجی مسافران انجام شده است.
نمونههای پیشرفت در امکانات فرودگاهی ایران
باند و سطوح پروازی
علاوه بر فرودگاه فوق، امکانات فرودگاهی ارتقا یافته است که به ذکر چند نمونه خواهیم پرداخت. درواقع با توجه به گذشت مدت زمان زیادی از احداث باند و سطوح پروازی ، عملیات بهسازی باند و روکش جدید آسفالتی فرودگاههای کشور در طول سالهای اخیر بارها در دستور کار قرار گرفته و در بسیاری از فرودگاهها در حال اجرا است. باند دارای سیستم روشنایی (Lighting) می باشد که با توجه به افزودن پروازهای مسافری و برنامه های توسعه ای سیستم جدید روشنایی باند و اپروچ خریداری و در سال ۹۷ عملیات اجرایی نصب و راه اندازی آن آغاز خواهد شد. به دلیل عدم وجود موانع طبیعی و دست ساز در اطراف فرودگاههای این شرکت، در حوزه ایمنی جزو امن ترین فرودگاه های کشور محسوب می گردد.
دستگاه کمک ناوبری
دستگاه های DVOR/DME و NDB در حال حاضر عملیاتی و سیستم ILS/DME که در بسیاری از فرودگاههای مهم راه انداری شده است.
دستگاه های رادیویی
سیستم های ضبط مکالمات ، سیستم های سوییچینگ ، سیستم های رادیویی و ارتباطی و سایر تجهیزات که در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
ایمنی و آتش نشانی
از نظر رده بندی ( CAT ) ایمنی آتش نشانی فرودگاه در رده ۷ قرار دارد و با توجه به ماشین آلات و سایر تجهیزات عملیاتی ( ۶ دستگاه کفساز ، آمبولانس ، فالومی و… ) این واحدها قابلیت ارتقاء به رده های بالاتر با افزایش نیروی انسانی را دارا می باشند.
برج مراقبت پرواز
برج مراقبت پروازها علاوه بر پوشش دادن پروازهای فرودگاه ها، پروازهای فرودگاه هلی کوپتری کردان و فرودگاه نیروی انتظامی را نیز تحت پوشش خود دارد.
تجهیزات زمینی
امکانات فرودگاه ها در زمینه تجهیزات زمینی دارای تجهیزات هندلینگ و کارگو است. این سرویس ها شامل تخلیه و بارگیری،Push Back ، GPU ، Air Starter، … می باشند.