ماهور مهراد از سال گذشته تا به حال، ۲۲ خواسته رانندگان حملونقل برونشهری در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفت. بخشی از این خواسته ها مربوط به سازمان راهداری بود و بخشی دیگر باید توسط سایر دستگاه ها محقق شد. وضعیت بیمه، زیان آور بودن کار رانندگان از جمله این مشکلات بود […]
ماهور مهراد
از سال گذشته تا به حال، ۲۲ خواسته رانندگان حملونقل برونشهری در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفت. بخشی از این خواسته ها مربوط به سازمان راهداری بود و بخشی دیگر باید توسط سایر دستگاه ها محقق شد.
وضعیت بیمه، زیان آور بودن کار رانندگان از جمله این مشکلات بود که با رایزنی راهداری با سازمان تامین اجتماعی مشکلات رانندگان دراین زمینه برطرف شد. واردات و تامین لاستیک و لوازم یدکی نیز مشکل دیگری بود که از ۱۴ تیرماه سال گذشته، توزیع لاستیک با نرخ مصوب برای رانندگان آغاز شد.
حالا از این میان، بحث توزیع عادلانه بار در بنادر و گمرکات کشور بار دیگر مطرح شده است که سازمان راهداری در اینباره یکبار در سال گذشته با سازمان بنادر و دریانوردی مذاکره کرد و مقرر شد مشخصات کامیون ها را برای ورود به محوطه بندری به این سازمان اعلام کنند. موضوعی که در تحقق توزیع عادلانه بار در بنادر برای رانندگان حمل ونقل عمومی جاده ای بسیار موثر خواهد بود.
درواقع برای جلوگیری از سوداگری در بخش تامین بار رانندگان، توافق اولیه با گمرک انجام شد تا تنها کامیون هایی که از سالن های بار معرفی می شوند وارد محوطه گمرک شوند. گمرک نیز موافقت اولیه را در این زمینه اعلام کرد و به این ترتیب هیچ کامیونی برای حمل بار به صورت غیرقانونی وارد محوطه گمرک نمی شود. ضمن اینکه این اقدام، دلالی و اخذ کمیسیون های غیرقانونی و بیشتر از رانندگان را بسیار کم خواهد کرد.
این در حالی است که از طرفی بسترهای لازم برای صدور بارنامه های الکترونیکی در کشور فراهم شده و اکنون در بسیاری از استان های در حال اجراست؛ که این نیز می تواند از دریافت کمیسیون های غیرقانونی از رانندگان موثر باشد.
گفتنی است که در ماه های آخر سال گذشته، رانندگان حمل ونقل جاده ای در اعتراض به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه دست از کار کشیدند، اما با توجه به برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه وشهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه از ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت و روز ۱۴ تیرماه تحویل لاستیک به نرخ مصوب به رانندگان آغاز شد.
اجرای طرح ساماندهی امور حمل و نقل و توزیع عادلانه بار در بنادر کشور
این در حالی است که در روزهای گذشته نیز اجرای طرح ساماندهی امور حمل و نقل و توزیع عادلانه بار در بنادر کشور، در نهمین جلسه کمیته راهبری حمل و نقل جاده ای کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس این سازمان با حضور در این نشست اظهار داشت: توزیع عادلانه بار در بنادر یکی از مطالبات اصلی رانندگان عزیز بوده است که حسب دستور وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، برنامه ساماندهی امور حمل و نقل و توزیع عادلانه بار در دستور کار قرار گرفت. عبدالهاشم حسننیا افزود: با توافقات به عمل آمده فیمابین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شد از تاریخ ۲۰ آذرماه سال جاری ورود کامیون جهت حمل کالای بین شهری به بندر شهید رجایی، صرفاً منوط به ارائه مستندات و مدارک لازم از جمله مجوز سالن اعلام بار و حواله بارگیری پایانه بندرعباس امکان پذیر خواهد بود.
این گزارش حاکی است که مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هدف اصلی از اجرای طرح را جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در حمل و نقل مبادی ورودي كشور اعلام كرد وافزود: رانندگان و شرکتهایی که ضابطه فوق الذکر را رعایت ننمایند ضمن عدم اجازه ورود به محوطه بندر، برخورد قانونی لازم در کمیسیون های مربوطه به عمل خواهد آمد. قربانی خاطرنشان کرد: با همکاری انجمن های صنفی شرکتها و رانندگان حمل و نقل کالای کشور، اطلاع رسانی لازم به رانندگان انجام شود و مزایای طرح برای رانندگان تبیین و تشریح گردد . وی یادآور شد: اجرای طرح پایلوت از۲۰ آذرماه در بندر شهید رجایی آغاز می شود و سپس به سایر بنادر کشور تسری پیدا می کند.
گفتنی است در این نشست رؤسا و نمايندگان انجمن های صنفی موسسات و شرکتهای حمل و نقل و رانندگان کالای کشور حضور داشتند و ضمن تأييد و اعلام همراهي با انجام اين طرح، ديدگاه ها و نظرهای پیشنهادی خود را درخصوص اجرای آن طرح بیان کردند.
توزیع سهمیه لاستیک و روغن ۱۰ استان در پایانه بندر امام خمینی(ه)
این در حالی است که نمایندگان ادارات راهداری و حملونقل جاده ای ۱۰ استان کشور با هدف تسریع در حمل کالاهای اساسی و بسیج و اعزام حداکثری ناوگان به بندر امام خمینی(ره) شهریور ماه امسال در این بندر مستقر شدهاند.
غلامحسین دغاغله، مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جلسه ای که با حضور نمایندگان ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان های تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمان، همدان، یزد، فارس، لرستان، خراسان رضوی در پایانه بندر امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: بر این اساس مقرر است نمایندگان ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور به منظور ترغیب رانندگان بومی خود و توزیع سهمیه لاستیک و روغن بین رانندگان در بندر امام خمینی(ره) مستقر شوند و اولویت حمل بار از مبدا بندر امام خمینی(ره) با حمل کالاهای اساسی است.
وی افزود: با توجه به فراخوان ۱۰ استان و استقرار نمایندگان حمل و نقل کالا متشکل از معاونان و روسای ادارات حمل و نقل کالای استا ن ها، مقرر شد اعزام ناوگان فله بر با اولویت مبدا بندر امام در دستور کار ادارات قرار گیرد.
گفتنی است که در راستای توسعه فعالیت های حمل ونقل جاده ای، هر استان با اتخاذ تدابیر لازم، با همکاری شرکت های حمل ونقل خود از ناوگان ملکی استفاده کرده و این ناوگان را به منظور حمل و بارگیری کالاهای اساسی شامل شکر، ذرت، سویا، کنجاله، کود شیمیایی، دان چین و انواع خوراک دام که اولویت حمل محسوب می شوندرا به کار خواهند گرفت که به سمت بندرامام خمینی(ره) هدایت می شوند و در این زمینه هر شرکت باید حداقل دو دستگاه از ناوگان ملکی خود را به صورت هفتگی به سمت بندر امام خمینی (ره) اعزام کند.
همچنین در راستای خدمات سازمان راهداری برای محاسبه کرایه حمل بر اساس تن-کیلومتر نیز که مشکل دیگر رانندگان بود، ضمن اینکه نرخ کرایه حمل به صورت توافقی است، اما برای حمل بار بر اساس شاخص «تن – کیلومتر» کارگروهی متشکل از نمایندگان تشکل های صنفی و دست اندرکاران آن تشکیل شد تا با برگزاری نشست های تخصصی، عوامل موثر بر تعیین قیمت ها را در این روش مشخص کنند.