اجرای طرح ضربتی خط تقویتی گاز تربت جام در اولویت اجرا
اجرای طرح ضربتی خط تقویتی گاز تربت جام در اولویت اجرا
طرح ضربتی خط انتقال تقویتی گاز ۱۶ اینچ صالح آباد به تربت جام توسط قرارگاه خاتم الانبیا(ص) با سرعت مناسب و با ثبت یک رکورد در حال اجرا است.

به گزارش جمله به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان خراسان رضوی، یعقوبعلی نظری عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از مسیر خط تقویتی انتقال گاز به تربت جام اظهارکرد: با اجرای این خط کاهش یا ضعف فشاری که پارسال رخ داد تکرار نخواهد شد.

استاندار خراسان رضوی افزود: همه اقدامات انجام شده است تا بزودی از خط لوله تقویتی انتقال گاز به تربت‌جام بهره برداری شود.

وی اظهار کرد: قاعدتا وقتی در اجرای یک پروژه رکورد زده می شود، دیگر پیمانکاران هم بر اساس این رکورد اقدام خواهند کرد. نیروگاه راشد تربت حیدریه هم یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در مدت کوتاهی به سرانجام رسید.

حسن افتخاری مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی هم در ابتدای این بازدید اظهار کرد: خط انتقال گاز به طول ۷۳ کیلومتر و به قطر ۱۶ اینچ با اعتباری بالغ بر شش هزار میلیارد ریال درحد فاصل صالح آباد به تربت جام از اواخر سال قبل و اوایل امسال با هدف افزایش پایداری خطوط انتقال گاز این شهرستان شروع شده است.

وی با بیان این مطلب که اجرای این پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء با سرعت مناسب و طبق برنامه زمان بندی در حال اجرا است افزود: هم اکنون پیشرفت پروژه ۷۰ درصد می باشد که شامل مسیر سازی ۷۳ کیلومتر، حفاری ۷۱ کیلومتر، تهیه کل لوله های پروژه از شرکت لوله سازی اهواز و عایقکاری و حمل آن به تربت جام، جوشکاری ۴۳ کیلومتر خط، واجرای بخش عمده ای از ۴ ایستگاه پروژه به پایان رسیده و ان شاءا… طبق وعده داده شده زمستان امسال شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود.

به گفته افتخاری، بیش از۷۰ دستگاه خودرو سنگین عملیاتی در مسیرهای صعب العبور یا سنگلاخی صالح آباد تربت جام با حجم حدود دو میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده است. مطابق قرارداد، طراحی، تامین کالا و اجرای پروژه به صورت کامل بر عهده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است.

وی یادآور شد: مطالعات پایه ای اجرای خط انتقال گاز ۱۶ اینچ تربت جام توسط مهندسین مشاور و حوزه خدمات فنی و مهندسی شرکت گاز استان خراسان رضوی در پایان سال ۱۴۰۱ در کمترین زمان ممکن انجام شده و پس از اخذ مجوزهای زیست محیطی و پدافند غیرعامل امکان شروع عملیات اجرایی در سال جاری فراهم گردید.

مدیر عامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در پایان از تامین منابع مالی و حمایت های کامل وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز و نیز همراهی و حمایت های بی وقفه استانداری خراسان رضوی و فرمانداری شهرستان های تربت جام و صالح آباد در اجرای طرح ضربتی مورد اشاره تقدیر و تشکر نمود.

گفتنی است؛ قرارگاه خاتم الانبیا(ص) پیش از این نیز تجربه اجرای موفق خط انتقال گاز سرخس درگز را در دهه هشتاد داشته است. همچنین در راستای افزایش تاب آوری خطوط انتقال گاز شرق کشور علاوه بر خط انتقال صالح آباد به تربت جام اجرای خط انتقال دوراهی دشتک به نهبندان در استان خراسان جنوبی نیز در حال اجرا است که بهره برداری از این خط هم کمک شایانی به افزایش پایداری استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی خواهد داشت.

  • نویسنده : زهره وحیدی-خبرنگار جمله