در جلسه مشارکت در احداث و بهسازی راه های روستایی کشور ،اجراي طرح محروميت زدايي از چهره راه های روستایی محروم و كمتر برخوردار به ویژه در استان هاي سيستان و بلوچستان ، هرمزگان و جنوب كرمان تاکید شد. در جلسه مذکور كه باحضور رئیس سازمان بسیج سازندگی، مشاور ستاد اجرایی فرمان حضرت […]
در جلسه مشارکت در احداث و بهسازی راه های روستایی کشور ،اجراي طرح محروميت زدايي از چهره راه های روستایی محروم و كمتر برخوردار به ویژه در استان هاي سيستان و بلوچستان ، هرمزگان و جنوب كرمان تاکید شد.
در جلسه مذکور كه باحضور رئیس سازمان بسیج سازندگی، مشاور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار شد، بر بهره مندی حداکثری و هم افزایی منابع دولتی در اختیار و استفاده از ظرفیت خیرین با هدف بهبود ارایه خدمات در نقاط کمتر توسعه یافته و انعقاد تفاهم نامه تاکید شد.
جليل بشارتي مشاور ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) با اشاره به نقش برجسته بسیج سازندگی در محرومیت زدایی از کشور به ویژه روستاها اظهار داشت: در طرح محرومیت زدایی از روستاها باید روستاهای محروم تر و کمتربرخوردار در اولویت قرار گیرند که از این میان ،استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جنوب استان کرمان در اولویت قرار دارند.
وی اهمیت توجه و رفع نیازهای حداقلی و مهم روستاها از جمله راه ها را در سال جهش تولید یادآور شد.
بشارتی استفاده از توان ماشین آلات موجود و به کارگیری نیروهای امانی به جای نیروهای پیمانکار و توان و اعتبارات نیروهای بسیج را در پیشبرد پروژه های راه و ساخت پل بسیار با اهمیت برشمرد و براهميت تعيين حجم عمليات و اهداف تاكيد كرد.
بر اساس اين گزارش عبدالهاشم حسن نيا معاون وزير راه و شهرسازي ، هدف گیری اين پروژه را بر روی سه استان شرق هرمزگان ، جنوب کرمان جنوب و سیستان و بلوچستان ذكر كرد.
وي با اشاره به این که در حال حاضر ۳۵۰ هزار پل در راه های کل کشور وجود دارد و از این تعداد حدود ۱۸ هزار پل بالای شش متر است، افزود: با توجه به وقوع سیل های اخیر و از بین رفتن بسیاری از پل هاي موجود در جاده ها ،بازسازی پل ها و ساخت پل های موقت داراي اهمیت بسیاری است که در اين راستا استفاده از توان و اعتبارات سازمان بسیج سازندگی و استفاده از توان مالی خیرین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بر مبنای این گزارش سرهنگ پاسدار محمد زهرايي رئيس سازمان بسيج سازندگي نيز در اين جلسه اظهار داشت: در گذشته محروميت زدايي در بسیج و سپاه یک رسالت بود و در حال حاضر یک ماموریت است و جنس پروژه ها کوچک و زود بازده ، محرومیت زدا، عام المنفعه و غیر انتفاعی است. وي با اشاره به این که پایه های اصلی کار بسیج و سپاه ،مردمی کردن کار است، گروه های جهادی و خیرین را جزء لاینفک بسیج سازندگی برشمرد.
وی طرح کلان محرومیت زدایی را از اهداف بسیج و سپاه دانست و گفت: دو بستر روستا و حاشیه شهر از اولویت های ما خواهد بود و در روستاها نيز آب ، مسکن و راه در اولویت قرار خواهند گرفت.
سرهنگ پاسدار زهرايي با اشاره به ساختار بسیج در سه بخش تیپ قرارگاه مهندسی ، قرارگاه عملیاتی و قرارگاه مردمی در استفاده از ماشین آلات مهندسی، به خدمت گرفتن نیروهای مردمی و خیرین را بسیار با اهمیت خواند.
شايان ذكر است در این جلسه مقرر شد به منظور بهره مندی حداکثری و هم افزایی منابع دولتی در اختیار و استفاده از ظرفیت خیرین با هدف بهبود ارائه خدمات در نقاط کمتر توسعه یافته استان سیستان و بلوچستان و مدیریت شرایط بحرانی ناشی از وقوع سیلاب در سطح استان و همچنین با هدف احداث و اجرای مشارکتی پل های بیش از ۲۰ متر در استان سیستان و بلوچستان که دارای مطالعات مصوب بوده و طراحی آن به پایان رسیده است، تفاهم نامه ای منعقد شود.
لزوم ایجاد اسکلههای سرپوشیده در بندر انزلی
و مناطق آزاد انزلی – امیرآباد
عضو اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: عضویت موقت ایران در اتحادیه گمرکی اوراسیا فرصتی است که باید اقدامات لازم برای توسعه صادرات و مبادله تجاری با کشورهای عضو دنبال و عملیاتی شود.
سید جلیل جلالی فر با اشاره به توسعه روابط با کشورهای همسایه با اولویت کشورهای عضو اوراسیا در دوران پساکرونا، اظهار داشت: عضویت موقت ایران در اتحادیه گمرکی اوراسیا که با تلاش فراوان بخش خصوصی و دولتی به سرانجام رسیده است، فرصتی است که باید ضمن تلاش و تسریع در عضویت دائم ایران در اوراسیا اقدامات لازم برای توسعه صادرات و مبادله تجاری با کشورهای عضو دنبال و عملیاتی شود. وی افزود: با عنایت به اینکه هدف از عضویت در اوراسیا توسعه صادرات کشور است، بدون شک توسعه صادرات الزاماتی دارد که در صورت توسعه صادرات شاهد تحقق شعار سال ( جهش تولید) خواهیم بود.
جلالی فر ادامه داد: توسعه زیرساختهای حمل و نقلی دریایی در دریای کاسپین شامل راه اندازی کشتی رو – رو، نوسازی ناوگان دریایی فرسوده، تامین کشتیهایی که بتواند کانتینرهای یخچالی را حمل کند، ساخت همزمان کشتیهای جدید توسط کارخانجات ایرانی و روسی با سرمایه گذاری کشتیرانی خزر و استفاده از اعتبارات لیزینگ در ایران و روسیه با هدفگذاری «افزایش ظرفیت حمل و نقلی در دریای کاسپین» ضروری است.
این عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه گفت: با توجه به اینکه در سال بطور میانگین ۱۰۰ روز گیلان دارای هوای بارانی و وزش باد شدید است، امکان تخلیه و بارگیری کشتیها غیر ممکن میشود، به همین خاطر ایجاد اسکلههای سرپوشیده در بنادر انزلی – کاسپین، منطقه آزاد انزلی – بندر امیر آباد با هدف سرعت و افزایش تخلیه و بارگیری و کاهش هزینههای تحمیلی الزامی به نظر میرسد.
وی افزود: تخصیص و اعطای تسهیلات ارزی و یا ریالی صفر و یا کم بهره جهت واردات کانتینر یخچالی اجتناب ناپذیر است؛ اگر قصد داریم، صادرات غیرنفتی ایران به اوراسیا را به سه میلیارد دلار افزایش دهیم، وجود حداقل ۶۰۰ دستگاه کانتینر یخچالی در دریای کاسپین لازم و اجتناب ناپذیر است.
جلالی فرد تصریح کرد: در این راستا توجه دولت به بازسازی و نوسازی پایانه مرز زمینی آستارا با هدف افزایش ظرفیت خروج کامیون در هر شبانهروز به ۴۰۰ دستگاه و همچنین تسریع و اقدام جهادی جهت ساخت پایانه مرزی زمینی جدید در جوار مسیر ریلی آستارا – تقویت ظرفیت مرز زمینی بیله سوار اردبیل از اهمیت بسزایی برخوردار است.